recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Parallelimport, føler mig snydt!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketParallelimport, føler mig snydt!

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2009 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af Don Møller Don Møller skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Samsung har jo selv gjort opmærksom på at der kan være forskel:

http://www.samsung.com/dk/consumer/pdf/forskellenTV_dk.pdf

Jeg var selv på den for et år siden og undrede mig meget at et Samsung TV købt hos Fona eller Elgiganten kostede 10.000 til 12.000 og jeg kunne få det samnme til 5.000 til 6.000 på nettet. Det er en så stor forskel som nok bør gøre en lidt mistænkelig. Samtidig fandt jeg dengang at hvis man kiggede hos www.samsung.dk, så henviste de fra deres TV site til ovenstående. Mange af de netshop, jeg kiggede på dengang oplyste heller ikke noget om DVB-C tuner på deres site, kun DVB-T tuner.

Men derudover så har du jo også valgt en model uden MPEG4, så du vil aldrig kunne se HD kanaler med TV'et. Hvis modellen skulle have MPEG4 tuner så hed modellen 676 istedet for 656.

Når alt dette er sagt, så synes jeg også at det er totalt dårligt fra Samsung side at sende et produkt på market der er så forskelligt og så stadig have samme modelnr.

Har du evt. prøvet at checke om du kan sætte TV'et op i service menuen til Nordisk og på den måde får adgang til DVB C tuner, hvis den er til stede?

I følge min antenneforening er mpeg 2 og DVB-C tuner nok til at modtage kanalerne digitalt, men HD kanalerne som DR HD, DR K osv vil jeg ikke kunne tage, men fuck det.. ;)

Det var lige præcis da jeg skulle sætte mit TV op til nordisk menu at jeg fandt ud af at det var parallelimpoteret. Jeg ringede nemlig til Samsung da der manglede menupunkter som ellers var i brugsavisningen. 
Du skal stadig se at komme ind i servicemenuen og se om du kan sætte dit TV op som enten EU eller ND (nordisk) model. Man kommer ind i servicemenuen ved at trykke på 3 taster på fjernbetjeningen (jeg kan ikke huske dem, så dem må du google dig frem til) når TV er tændt, så tænder man TV'et og trykker en gang menu. Herefter kommer man ind i servicemenuen.

Mht. HD så er det efter min mening det vigtigste for det er her man får den største kvalitetesforbedring.
Til top
pingvin Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 27-Juli-2005
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 10:12
Hvad er oppe og hvad er nede i denne sag?

Samsungs information siger jo ikke en bønne om at DVB-C MPEG2 på DK modellerne er forskellig fra DVB-C MPEG2 tunere købt i e.g. Tyskland.
Det eneste krav YouSee & Co. stiller er DVB-C MPEG2 (MPEG4 hvis man vi se HD, samt efter 2012)
Er der nogen der har en teknisk forklaring..?  Er YouSee's krav ikke detalierede nok..??

Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Point: 1333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af pingvin pingvin skrev:

Det eneste krav YouSee & Co. stiller er DVB-C MPEG2 (MPEG4 hvis man vi se HD, samt efter 2012)

2012 vedrører kun antennebaseret tv. YouSee har ikke meldt noget ud om at de dropper MPEG2.
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-November-2008
Point: 1010
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 15:43

Jeg har den holdning, at hvis man køber noget over nettet så skal man altid tjekke efter om det nu er de korrekte oplysninger som der står ved det pågældende produkt og er de oplysninger som også kan bruges i DK, hvis det ikke er gjort, jamen så ser jeg det som en fejl fra køberens side... efter som køberen ikke har undersøgt om den opfylder de krav som køberen har.

Plus så skal man også forvente at når man køber over nettet, så er der en helt anden type service end der ville være hvis man gik ned i en butik, derfor mener jeg at man IKKE skal gå kun efter prisen, men også gå efter der hvor man kan få den service som man forventer.
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
pingvin Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 16:19
Oprindeligt skrevet af the devil the devil skrev:

Jeg har den holdning, at hvis man køber noget over nettet så skal man altid tjekke efter om det nu er de korrekte oplysninger som der står ved det pågældende produkt og er de oplysninger som også kan bruges i DK, hvis det ikke er gjort, jamen så ser jeg det som en fejl fra køberens side... efter som køberen ikke har undersøgt om den opfylder de krav som køberen har.

Det er det jeg prøver at finde ud af:

Er det nok at spørge efter et TV med DVB-C (MPEG2 el MPEG4) når man nu står f.eks i Tyskland ?
Eller er der andre tekniske detailier man skal spørge efter.

Jeg regner med et nej (til det sidste), ellers ville både YouSee, stofa, Boxer (ja..DVB-T!) osv. samt producenterne vel give de oplysninger..

Iflg YouSee's hjemmeside er det jo nok at sige DVB-C (og så MPEG2 eller MPEG4 for HD).

Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2006
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 16:40
Lige præcis Samsung har udgivet en artikel for et par år siden, men som stadigvæk gør sig gældende, som beskriver forskellen imellem en nordisk og en parallelimporteret model. De gør blandt andet opmærksom på, at de nordiske modeller er tilpasset specifikt til det nordiske marked, og antyder flere gange, at en parallelimporteret skærm kan have visse kompatibilitetsproblemer.

Til top
pingvin Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 16:54
Oprindeligt skrevet af vasif vasif skrev:

Lige præcis Samsung har udgivet en artikel for et par år siden, men som stadigvæk gør sig gældende, som beskriver forskellen imellem en nordisk og en parallelimporteret model. De gør blandt andet opmærksom på, at de nordiske modeller er tilpasset specifikt til det nordiske marked, og antyder flere gange, at en parallelimporteret skærm kan have visse kompatibilitetsproblemer.

Ja, men  PDF'en svarer jo ikke på mit spørgsmål  -langtfra.

Jeg er godt klar over at både producent og forhandler helst ser at TV'et er købt her.
Nu mangler jeg bare en rigtig begrundelse, andet end 'tilpasset...'osv.

Hvis jeg står i Tyskland, hvad skal jeg så spørge efter..?
Grøn eller blå variant af DVB-C ?
(hvis sådanne findes)

Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-November-2008
Point: 1010
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 17:07
Derfor et det stadig tilladt at tænke sig ekstra om inden man handler på nettet vedr. så noget.

Beklager har ikke ondt af person som følger sig snydt. Da det er noget sent at finde ud af den digital tuner som er i tvet ikke passer til DK, igen noget som man skulle have undersøgt får man handler, for der er jo åbenbart forskel på tunerne...
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
pingvin Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af the devil the devil skrev:

..Da det er noget sent at finde ud af den digital tuner som er i tvet ikke passer til DK, igen noget som man skulle have undersøgt får man handler, for der er jo åbenbart forskel på tunerne...

Jamen, Er der forskel på tunerne..?
Det synes jeg ikke er klart.
Det er jo netop det jeg (nu lidt desperat) prøver at finde ud af.

Det er ET problem hvis man på model betegnelsen alene ikke kan fastslå om der er f.eks. DVB-C tuner i eller ej.  

..Men *hvis* man så er sikker på at der er en DVB-C tuner i, er det så nok?  
Når jeg står i Langbortistand forventer jeg ikke et klistermærke der siger 'yousee godkendt', eller at sælgeren aner hvad yousee & Co. er.

Jeg ser det som er større problem hvis markedet bliver kunstigt opdelt så jeg ikke kan finde den billigste sælger, men et klistermærke eller den meget indirekte trussel der er i f.eks PDF'en der er nævnt tidligere, indskrænker hvor jeg jeg kan købe et iøvrigt mass-market produkt der fungere efter internationale standarder.

undskyld hvis jeg stjal tråden..men den handler jo om parellel import.

Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2006
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 18:27
Du spørger jo først og fremmest om den digitale tuner i en nordisk model er differentiel fra en parallelimporteret model, og som før nævnt, antyder PDF'en kraftigt at dette er tilfældet. Nej, dit spørgsmål bliver ikke direkte besvaret i artiklen, men antydningerne, bør jo give dig svar nok.

- Og Ja, der er forskel.

Mange brugere herinde oplever sågar problemer, så konklusionen må være, at det er en stor risiko for at en parallelimporteret skærm ikke virker optimalt herhjemme.

Om du køber din Samsung-skærm i Tyskland, Danmark eller Spanien, jamen så vil den pågældende model i de respektive lande, højst sandsynligt indeholde MPEG-4, fordi rent funktionsmæssigt er Tv'et næsten ens overalt i Europa, så det er jo ikke direkte det som er problemet, men om det nu virker i DK. Hvis du tager til Tyskland og spørger om Tv'et har MPEG-4 eller DVB-C, vil du højst sandsynligt få et Ja, men sælger derover har ikke mulighed for at svare dig på, om den nu også virker i DK.

Redigeret af vasif - 08-November-2009 kl. 18:27
Til top
pingvin Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af vasif vasif skrev:

- Og Ja, der er forskel.
Mange brugere herinde oplever sågar problemer, så konklusionen må være, at det er en stor risiko for at en parallelimporteret skærm ikke virker optimalt herhjemme.

Ja..og her er vi så uenige. (konklusion)

Hvis vi kikker på stakkels Don som startede tråden;
".....Jeg opdager det først nu da de digitale kanaler kun kan ses vha. DVB-C tuneren, og da jeg ikke har modtaget nogen digital service indtil nu har jeg ikke undersøgt om den virkelig havde det.. (Jeg var jo overbevist om at der var DVB-C tuner i)"

Det har jo ikke noget at gøre med om der er forskel på DVB-C 'DK' eller DVB-C 'Tyskland'

Der er mange som har importeret en fladskærn fra udlandet (bevist eller ubevist), og de fungere fint. For hr & fru Hansen er DVB-xx og MPEG-xx tågesnak. Når der er problemer kan man så i de relevante tilfælde sige 'du skulle have givet 3.000 Kr. mere for det samme produkt og have købt det i DK'
Det er det jeg graver lidt i. 

Hvornår kan jeg købe en fladskærm i udlandet og hvornår kan jeg evt. ikke.
Det må sku da (undskyld) være interessant at vide !?

En general 'man-skal-altid-købe-i-DK' er kun med til at få priserne op og opdele markedet i DK og resten af EU, måske unødigt.

Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 21:00
Jeg har søgt gennem denne tråd og kan ikke forstå, at de halt basele informationer ikke står der - ja at de ikke står i OP.

Samsung er jo kendt for at tilføje 3 tegn til varenummeret, som angiver varianter.  Hvad er hele varenummeret ?

Har du konstateret via manual og menuer, hvilke features der faktisk er i dit TV ?

Har du set hvilken firmware der er i dit TV ?  og har du sammenlignet det med Samsungs danské og tyske supportside ?

Er der overhovedet nogen DVB-C og ikke kun en DVB-T tuner,  der er aktiv ?

DVB-C er en og samme standard (men det er DVB-T absolut IKKE).  
MPEG-2  kan pt. klare SD kanaler hos youSee, medens HD kanaler kræver  MPEG-4 High Profile @ Level 4.0. 
Der er intet med 2012 og MPEG-2  hos youSee - de har ikke lovet noget, men det forventes at youSee ikke skifter til MPEG-4  så længe, der er adskillige gamle selectror (Sagem) bokse i brug - men det er blot tro.

Lars    Smile 

PS!  Parrallelimport er vigtig for at udsætte danske forretninger for den hårdest mulige konkurrence - det er selve ideen i de frie markedskræfter. 

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu