recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Parallelimport, føler mig snydt!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketParallelimport, føler mig snydt!

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1924
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2009 kl. 09:04
"God"  indstilling fra flere herinde: har du købt en skærm/andet grej som ikke er "dk-kompatibelt" og din forhandler "glemte" at oplyse om det, så er du "alene i verden" du skulle jo bare have undersøgt nærmere, hvorfor googlede du ikke, hvorfor checkede du ikke diverse hjemmesider etc.

Så man kan forstå at alle "ikke eksperter" må gå i den lokale butik og nethandel er overladt til "eksperterne"

Personligt ville jeg forvente at det er en sag direkte mellem køber og sælger. Som tidligere nævnt må det altid være sælgers ansvar at oplyse klart og tydeligt om det, såfremt der er tekniske forskelle på en parallelimporteret model i forhold til en "dansk model" (at jeg så personligt ville checke/google etc. er noget andet)

Redigeret af thor-thor - 09-November-2009 kl. 09:11
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2006
Sted: Denmark
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2009 kl. 23:17
Nu kommenterede og svarede jeg ikke på Don's indlæg, men dit, og derfor har Don's indlæg ikke meget at sige i dette tilfælde.

Der er jo ingen tvivl om, at hvis man simpelthen vil undgå at gamble, jamen så køber man en ikke parallelimporteret skærm, om det er fra en dansk eller udenlandsk forhandler. Hvis man simpelthen ikke har behov for de indbyggede tunere, dansk menu og reklamations, samt producentgaranti, Jamen så kan man sikkert med fordel købe i udlandet.

Man skal bare ikke bagefter brokke sig over, at tingene ikke virker. At købe et Tv i Danmark hjælper ikke bare forhandleren, men også den danske producent, og vel egentlig også den danske økonomi, samtidig med, at du er med til at sikre miljøafgiften.

Spørgsmålet om hvornår man kan købe en fladskærm herhjemme eller i udlandet, afhænger vel af den enkelte person som står i købssituationen, og hvilke behov og kriterier han/hun har opstillet før et køb. Det er da absolut ikke forkert at kunne spare et par 1000 Kroner, men på fladskærmsmarkedet, er det desværre i mange tilfælde forbundet med forringelser.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2009 kl. 12:24
Nu er det omtalte tv jo købt i Danmark af en dansk forhandler.

Venlig hilsen
KB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2009 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Nu er det omtalte tv jo købt i Danmark af en dansk forhandler.

Præcis!!
Det er ikke købers problem, hvor forhandleren har skaffet skærmen/øvrig elektronik. Man må som udgangspunkt forvente at udstyr solgt i dk, af en dk forhandler, virker her i landet efter de standarder, der gør sig gældende!
Til top
allan75 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 15-November-2009
Sted: Danmark
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2009 kl. 02:52
Jeg har lige købt en Samsung LE32B579 i Flensborg, og fandt jo selvfølgelig ud af at den kun blev forhandlet i Tyskland og havde en del problemer med at få kanalerne til at virke. Men efter at have gennemlæst inde på yousee hvor de detaljerede digital kanal indstillinger stod, ja så virker den faktisk som den skal. Og kan bla. tage DR HD.
Det er med både DVB-C, DVB-T og DVB-S tuner.
Og da jeg så fandt ud af at man i fabriksindstillingerne kan ændre det fra paneuro til pannordic, ja så var det hele udfyldt når der skulle søges eft. digitale kanaler.
Men jeg undre mig dog over hvorfor dælen man mister muligheden for at redigere i sine kanal pladser bare fordi den står på pannordic. Så den blev sat på paneuro igen, så jeg selv kan bestemme hvor kanalerne skal ligge!
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2009 kl. 11:04
Thor-Thor

Præcis!!
Det er ikke købers problem, hvor forhandleren har skaffet skærmen/øvrig elektronik. Man må som udgangspunkt forvente at udstyr solgt i dk, af en dk forhandler, virker her i landet efter de standarder, der gør sig gældende!

Et aller andet sted kan du ikke bestemme, hvad forhandleren skal sælge i denne situation, for det er op til den enkelte. Det er dog klart, at forhandler bør, og egentlig også skal oplyse hvis der kan opstå komplikationer. For at imødekomme mange danskers krav om at være så billige som mulige, ser forhandlere sig mange gange nødsaget til at gå andre veje, hvilket indebærer køb og salg af parallelimporterede skærme, hvoraf mange forhandlere og kunder så håber på det bedste. Visse personer aner så intet om parallelimport, og kommer i klemme, hvilket selvfølgelig er ærgeligt.

Vi har jo et eller andet sted selv været med til at udvikle det i denne retning, selvfølgelig også taget i betragtning af, at priserne herhjemme med dertilhørende dansk eller nordisk model i nogle tilfælde kan være kunstig høje.

Tv-markedet er blevet delt op, og informationerne fyger afsted, hvor man ikke heller rigtig kan være sikker på, hvad der er op og ned. Folk vil gerne have det billigste Tv, samtidig med, at de så forventer at få alt i hoved og røv, hvad angår kompatibilitet, producent, samt pixel-garanti og lignende, og det ville da også være dejligt, men sådan er det altså ikke, og syntes det er naivt at tro eller forvente andet. Hvis bare alle gad at betale lidt ekstra, for så også at få de ekstra goder, jamen så behøvede forhandleren jo ikke handle parallelimport i samme grad som idag, men sådan er og bliver det ikke.

Redigeret af vasif - 15-November-2009 kl. 11:05
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Point: 3701
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2009 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af vasif vasif skrev:

Folk vil gerne have det billigste Tv, samtidig med, at de så forventer at få alt i hoved og røv, hvad angår kompatibilitet, producent, samt pixel-garanti og lignende, og det ville da også være dejligt, men sådan er det altså ikke, og syntes det er naivt at tro eller forvente andet. Hvis bare alle gad at betale lidt ekstra, for så også at få de ekstra goder, jamen så behøvede forhandleren jo ikke handle parallelimport i samme grad som idag, men sådan er og bliver det ikke.
Du får da lige skåret alle over eén kam der? Wink

Jeg gav lidt ekstra for at få et tv fra en forhandler som jeg stoler på - og for at være sikker på at varen ikke var parallelimporteret, og for at være sikker på at der ikke bliver bøvl på noget som helst tidspunkt...

Og så er jeg fan af at købe varen i den butik der har givet sig tid til at vise den frem. Den med at gå i Fona og kigge på tv, og bruge ekspedientens tid på at få forklaret alt om features osv. for så at gå hjem og bestille den det billigste sted online, det er jeg bare ikke meget for.

Ikke at jeg skal pudse min glorie - jeg vil også gerne have ting så billigt som muligt Smile
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2009 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af vasif vasif skrev:

Folk vil gerne have det billigste Tv, samtidig med, at de så forventer at få alt i hoved og røv, hvad angår kompatibilitet, producent, samt pixel-garanti og lignende, og det ville da også være dejligt, men sådan er det altså ikke, og syntes det er naivt at tro eller forvente andet. Hvis bare alle gad at betale lidt ekstra, for så også at få de ekstra goder, jamen så behøvede forhandleren jo ikke handle parallelimport i samme grad som idag, men sådan er og bliver det ikke.
Du får da lige skåret alle over eén kam der? Wink

Jeg gav lidt ekstra for at få et tv fra en forhandler som jeg stoler på - og for at være sikker på at varen ikke var parallelimporteret, og for at være sikker på at der ikke bliver bøvl på noget som helst tidspunkt...

Og så er jeg fan af at købe varen i den butik der har givet sig tid til at vise den frem. Den med at gå i Fona og kigge på tv, og bruge ekspedientens tid på at få forklaret alt om features osv. for så at gå hjem og bestille den det billigste sted online, det er jeg bare ikke meget for.

Ikke at jeg skal pudse min glorie - jeg vil også gerne have ting så billigt som muligt Smile

Det er selvfølgelig ikke min intention at skære alle over en kam, men man lader sig jo rive medEmbarrassed

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2009 kl. 09:16

Den "korte version" er at danske forhandlere som udgangspunkt skal sælge varer der fungerer/ er kompatible med dk standarder! Såfremt varerne ikke er kompatible skal forhandleren klart og tydeligt gøre opmærksom på dette! Forklaringen med konkurrence/markedssituation er fuldstændig korrekt, men principielt set er det ingen undskyldning/gyldig forklaring.

Firkantet stillet op kan man jo sige at: Hvis en forhandler ikke kan få en forretning ud af at sælge DK varer/alternativt parallelimport, (hvor der tydeligt bliver gjort opmærksom på evt. mangler) må vedkommende jo finde på noget andet at handle med/andet erhverv 

Ellers skal forhandlerne måske til at indføre en ny ansvarsfraskrivelse når man handler hos dem: 
"på grund af konkurrencesituationen undlader vi at oplyse om kompabilitet/problemer med modellen, skulle der opstå problemer er det bare ærgeligt, for du fik den billigt!! "

Redigeret af thor-thor - 16-November-2009 kl. 09:17
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-November-2008
Point: 1010
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2009 kl. 22:36
mon ikke at der snart skal uddeles tyde kiks noget til at tøre næsen og øjnede med, for det er da kun blevet til klynker rig dette indlæg.

Der er jo en årsag til at det er lidt dyre at handle nede i den lokale Radio/Tv butik end det er at handle på nettet. Dette er noget som man tydeligt skulle have tænkt på inden at man lage ordren ved den pågældene web-firma. Det er jo tilladt som forburger/kunde/køber at bruge hovedet før/mens/efter man handler på nettet.

Så se da at stram jer op og kom da videre i livet i stedet for alt det klynker rig, I kommer jo alligevel ingen vejne med det...

Ja forhandlerne skulle have oplyst .............. og Ja køberen skulle have undersøgt det bedre vedr. produktet før ordren blev lagt, også selvom at køberen spurgte sælgeren.

Så i mine øjne ligger fejlen begge steder, men mest ved køberen..... For der er jo en årsag til den "stor" prisforskel på produkterne og at det er billigst hos en web-firma.....

Igen kom da videre i livet...

Slut her fra....

Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
Sebbii Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 24-Januar-2007
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2009 kl. 23:56
okay, fatter intet af den tråd her. Hvordan kan almendelige forbrugere herinde beskytte forhandlere og forhandlere der laver disse tricks? Vil i virkelig gerne bare behandles dårligt og fejl agtig.

Ja der er ulemper ved parallel import. NETOP derfor forhandler skal oplyse dette (lovgivning).

Hvad ulemperne er kan så diskutere hvor meget forbrugeren selv skal sætte sig ind i, det helt fair.

Meeeeeeeeeen! Det er direkte ulovligt at sælge et tv med digital tuner og så tuneren ikke virker i dk, det falskvarebetegnelse. så enkelt er det. Så må forhandler sælge tv'et uden digital tuner (selvom der så sidder en i som kun virker i udlandet, det er den danske forbruger ligegyldig og, sælges det i dk, skal den danske lovgivning følges, sjovt nok).

Det sjovt at bare fordi det er nettet, så er det folks egen skyld. Så skal inet handel der virkelig nok blive en døgnflue, hvis det acceptabelt at vildlede kunde.

For hvis det nu var Bilka (som er billigt og mere eller mindre uden jeres elskede rådgivning), ville nogen af jer så syns det var okay at de havde solgt jer et tv med digital tuner, som ikke virkede i dk og evt ik havde oplyst var parallel imp.?? Fordi bilka er jo også "billigt" blabla. Jeg klapper af den, der svare ja til det spørgsmål.

Ja man skal tjekke en masse når man køber på nettet, men det er da ikke en god og fair ting det er sådan?! Og der satme begrænsninger. Man kunne jo tjekke det tv flere gange på nettet uden at finde ud af lige præcis tuneren ikke virkede i dk.

Handler tråden derimod om, brugeren ik har opfanget at han tuner skal have mpeg 4 osv osv og derfor blot har regnet med han har købt mere end han i virkeligheden har. Ja så står den self for egen regning. Men det virker ikke til halvdelen af svarende er med dette i mente.

Så derfor, forstår jeg ikke en brik af jer der kan holde med en forhandler der vildleder en kunde (ikke oplyse = bryder loven), bare fordi, "man da bør vide bedre". I så fald, kan vi droppe halvdelen af de danske love i al almindelighed.

med venlig hilsen :)
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-November-2008
Point: 1010
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2009 kl. 00:21
Forhandleren skal som udgangspunkt ikke lyse om, varer er parallelimport.... Men skal derimod oplyse om, hvis der er forskel på sende og modtage måde fra DK og vedr. de land det enkelte produkt er købt i. Men som sagt skal forhandleren som udgangspunkt ikke oplyse om varer er parallelimport eller ej.

Der er en bruger som har fundet det og skrevet det her inde i indlægget og det står på side 2...
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu