recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pas på med Elmutanten!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPas på med Elmutanten!

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
jhauerslev Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Juli-2007
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Emne: Pas på med Elmutanten!
    Sendt: 28-Marts-2008 kl. 19:30
Hej drenge

Dette er lige en advarsel om hvordan man kan komme ud for at blive behandlet hos Elmutanten - nedenfor følger en mail jeg har sendt til forbrugerombudsmanden pr. 27/3, har derfor ikke fået svar endnu.
Orker ikke at skrive det om, så i må leve med den som den er, eller lade være med at læse - enjoy ;)

---

Hej fs.dk

Jeg købte d. 3/8 2007 et 42" Panasonic plasma-tv i Elgigantens netbutik (ordren blev dog håndteret fra deres afdeling i Aalborg) og fik det leveret d. 20/8 2007.

Lørdag den 9. februar 2008 går det så galt - tv'et kan ikke længere tænde og i starten af forløbet genstartede det af sig selv midt i tv-programmer. Jeg sender det derfor til en meget langsommelig reparation som i går desværre endte med at jeg bliver ringet op om at der ingen fejl er på mit tv (?? - standbylampen kunne ikke engang lyse da det blev sendt ind) - en påstand som jeg i går tog til Elgiganten Aalborg for at modbevise, men desværre uden held.

Selve reparationsforløbet er for mig at se meget kritisabelt:
Indenfor handlingsforløbet (6½ uge - udenfor det der i købeloven er omtalt som "rimelig tid (forbrugerrådet foreskriver her ca. 2-3 uger)) bliver jeg hverken tilbudt et tilsvarende låne tv, erstatnings tv eller kompensation så som købelovens §78 foreskriver.
I realiteten burde jeg vel have haft muligheden for at ophæve købet (jeg tager her udgangspunkt i den såkaldte formodningsregel, jvf. købelovens §76 stk 3)?

Forklaringen på beskeden fra serviceværkstedet, om at der ingen fejl har været på tv'et, lød fra Elgigantens sælgere som følger: "Faktisk får vi ca. 50% af de tv vi indsender til reparation tilbage, med besked om at der ingen fejl er fundet. Vi oplever mange gange at selve transporten mellem kunde og værksted, og dermed de rystelser der sker, er nok til at apparatet igen virker".

Dette scenario lyder for mig meget underligt, da jeg aldrig har repareret elektronik ved at stille det bag i min bil for derefter at køre en tur med det - jeg synes i hvert fald at det lyder som en meget dårlig bortforklaring.

Jeg har snakket med forbrugerrådet om sagen, og både jeg og den fuldmægtige jeg kom til at snakke med, har begge den teori at Elgigantens servicecenter udskifter en defekt, men relativt billig del i tv'et, for derefter at sende det retur til kunden med besked om at der aldrig har været nogen fejl på produktet - dermed ender regningen for transport og værkstedstid hos kunden, og ikke Elgiganten selv.
Jeg har selvfølgelig ikke noget bevis for denne påstand da dette vil kræve en undersøgelse af komponenterne i tv'et som jeg nu atter er i besiddelse af (primært strømforsyningen, den larmede inden tv'et brændte sammen). Den usædvanligt høje grad af mangel på defekter på indsendte produkter (ca 50% ifølge sælgeren) samt min egen oplevelse synes jeg klart bakker op om denne teori.

Jeg skriver til jer da jeg nu står magtesløs tilbage med en regning på 1260,- kr for Elgigantens mirakelkur til mit tv.

Med venlig hilsen
Jakob Hauerslev

.. Be aware of ELMUTANTEN!!
Til top
saaby Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 208
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 20:11

Oprindeligt skrevet af jhauerslev jhauerslev skrev:

Forklaringen på beskeden fra serviceværkstedet, om at der ingen fejl har været på tv'et, lød fra Elgigantens sælgere som følger: "Faktisk får vi ca. 50% af de tv vi indsender til reparation tilbage, med besked om at der ingen fejl er fundet. Vi oplever mange gange at selve transporten mellem kunde og værksted, og dermed de rystelser der sker, er nok til at apparatet igen virker".

Dette scenario lyder for mig meget underligt, da jeg aldrig har repareret elektronik ved at stille det bag i min bil for derefter at køre en tur med det - jeg synes i hvert fald at det lyder som en meget dårlig bortforklaring. 

Ved det lyder underligt men vi lever nu på 7 år med et 29" Sony trinitron fjernsyn som også fik sig en køretur og kom tilbage uden fejl.

Det startede med at billedet, kort tid efter fjernsynet blev tændt, begyndte at få en rød overtone som så blev kraftigere med tiden. Fjernsynet var på dette tidspunkt nogle år ud over garantien, så vi ringede til en reparatør som kom og selvstændigt bar det monster tunge og uhandige fjernsyn ned fra 1 sal. Efter en 14 dage ringede de og sagde at de ikke kunne finde nogen fejl så det kom tilbage med det, og som sagt har det virket upåklageligt lige siden.

Nu fik vi så et lånefjernsyn mens det andet var til rep., det varede så heller ikke over 6 uger før det kom tilbage, og kostede kun omkring 450,- kr. Jeg ved godt at intet af det ovenstående hjælper i din aktuelle sag, men det var bare lige for at fortælle min egen omkring det med køreturen.

Til top
Wuffer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2005
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 20:11

Skal hurtigt sige at jeg ikke kender særligt meget til købeloven, men det må være Elgiganten der skal påvise at fjernsynet fungerede ved indlevering. Umiddelbart må du jo stå med en god sag, da alle vel kan tænde/slukke for et tv. Da det ikke ville tænde for dig så.....

Det er jo dig underordnet hvordan de laver fjernsynet (om det så er en tur rundt i dk), men du skal da ihvertfald ikke betale for det.

Desuden kan det vel ikke tage over 6 uger at rep. et fjernsyn, som virker

Nogle forhandlere er til at brække sig over.

Hold os endeligt orienteret.

Redigeret af Wuffer - 28-Marts-2008 kl. 20:13
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 20:32

Uden at jeg vil kommentere noget af det andet i sagen, så vil jeg lige sige at jeg har oplevet MANGE gange, at folk er kommet ind med et defekt apparat, som jeg har sat til i butikken og konstateret at der ikke er noget galt, og så tager kunden den med hjem igen, hvor den så virker som den skal. Om det skyldes at der er noget der er "rystet på plads", eller om der var tale om fejl 40 og apparatet aldrig som sådan udviste en fejl, det ved jeg ikke - men det sker ikke desto mindre oftere end man skulle tro. Hvis det ligefrem skulle være 50% der kommer retur, vil jeg nu mene at det skyldes for det første at kundegrundlaget for en stor dels vedkommende er ret teknisk ukyndige, og dermed mere tilbøjelige til at begå brugerfejl, for det andet at medarbejderne ikke bruger dén tid det tager, og ikke har den fornødne viden/erfaring til at forsøge at finde frem til om det kunne være en brugerfejl, inden apparatet sendes på værksted.

Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: 2630 Taastrup
Point: 24810
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 20:42

jeg har også haft et tv, som ikke ville en s... hjemme hos mig, og så kom det til rep. og så lige pludselig virkede det. jeg ved ikke om det er køreturen, men har altså også hørt om andre hvor det er sket, og at det så har virket lang tid bagefter.

men alt andet lige skulle du nok have haft et lånetv, men har du selv spurgt efter et? og det er alt for lang tid, hvis de har det kørende i 14 dage og der ikke er noget, så skal de altså sende det tilbage.

men held og lykke med det videre forløb.

Mvh
Flemming Larsen
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 21:27
Oprindeligt skrevet af Wuffer Wuffer skrev:

Skal hurtigt sige at jeg ikke kender særligt meget til købeloven, men det må være Elgiganten der skal påvise at fjernsynet fungerede ved indlevering. Umiddelbart må du jo stå med en god sag, da alle vel kan tænde/slukke for et tv. Da det ikke ville tænde for dig så.....

Det er jo dig underordnet hvordan de laver fjernsynet (om det så er en tur rundt i dk), men du skal da ihvertfald ikke betale for det.

De står med en værkstedsregning, det er desværre deres endegyldige bevis.. Meen, nu tjekkede jeg så lige timeren - den var på 500+ da det blev indleveret, men nu er den pludselig på 343?!

Er det et endegyldigt bevis på at der er skiftet hardware, eller er det muligt at nulstille en timer i servicemenuen?
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

men alt andet lige skulle du nok have haft et lånetv, men har du selv spurgt efter et? og det er alt for lang tid, hvis de har det kørende i 14 dage og der ikke er noget, så skal de altså sende det tilbage.

Ringede ind for at høre til lånetv osv efter de tre uger, men den særdeles uduelige kundeservice fortalte mig uge på uge at "det er færdigt på mandag, og så ringer vi til dig" - det endte så med at jeg snakkede med lagerchefen, og så stod det sjovt nok i Aalborg dagen efter..
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: 2630 Taastrup
Point: 24810
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 21:34

Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Ringede ind for at høre til lånetv osv efter de tre uger, men den særdeles uduelige kundeservice fortalte mig uge på uge at "det er færdigt på mandag, og så ringer vi til dig" - det endte så med at jeg snakkede med lagerchefen, og så stod det sjovt nok i Aalborg dagen efter..

ok. ja de har ikke den bedste service med rep.

hvad mener du med at timeren er blevet mindre?

Redigeret af flemming larsen - 28-Marts-2008 kl. 21:35
Mvh
Flemming Larsen
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 21:40
Ja, altså - da jeg sendte tv'et ind var timeren i servicemenuen på +500 timer, og nu er den kun på 343 timer? Hvordan kan min. 157 timer forsvinde uden at der er pillet ved noget? Kan det ske ved en softwareopdatering eller lign, eller er den timer baseret på hardware?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 21:41

Ja, altså - da jeg sendte tv'et ind var timeren i servicemenuen på +500 timer, og nu er den kun på 343 timer? Hvordan kan min. 157 timer forsvinde uden at der er pillet ved noget? Kan det ske ved en softwareopdatering eller lign, eller er den timer baseret på hardware?

Hvor sikker er du på at du har fået samme apparat retur? Det er muligt der kan nulstilles, men næppe "skrues tilbage"...

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Hvor sikker er du på at du har fået samme apparat retur? Det er muligt der kan nulstilles, men næppe "skrues tilbage"...

Jeg er fuldstændig sikker på at det er samme apparat, tjekkede nemlig serienummeret både før og efter rep :) Men altså, hvis de siger at de har testet det og ikke pillet ved noget, kan det så lade sig gøre at timeren er blevet nulstillet ved f.eks. opdateringer - eller gør man overhovedet den slags på tv når de kommer ind til rep?

Nogender ved hvordan jeg kan se dato på den software der ligger på tv'et? Kan slet ikke finde rundt i sådan en servicemenu
Til top
JesperLynge Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-November-2007
Point: 230
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 21:53

Oprindeligt skrevet af Wuffer Wuffer skrev:

Skal hurtigt sige at jeg ikke kender særligt meget til købeloven, men det må være Elgiganten der skal påvise at fjernsynet fungerede ved indlevering. Umiddelbart må du jo stå med en god sag, da alle vel kan tænde/slukke for et tv. Da det ikke ville tænde for dig så.....

De står med en værkstedsregning, det er desværre deres endegyldige bevis.. Meen, nu tjekkede jeg så lige timeren - den var på 500+ da det blev indleveret, men nu er den pludselig på 343?!

Er det et endegyldigt bevis på at der er skiftet hardware, eller er det muligt at nulstille en timer i servicemenuen?
´

Kan være det slet ikke er "dit" tv du fik retur

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu