recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Passiv køling kontra aktiv køling
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPassiv køling kontra aktiv køling

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Harder Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 198
Direkte link til dette indlæg Emne: Passiv køling kontra aktiv køling
    Sendt: 11-Februar-2009 kl. 14:36

Hej,

Jeg har set HFX kabinetterne, som kan laves helt lydløse via heat pipes osv. men jeg synes, at de er lidt for pebrede...

Til samme pris kan man få et Zalman HD160Xt eller andre kabinetter, men spørgsmålet er om man kan gøre dem lydsvage nok til at have i stuen?

Har I forslog til passivt kølede strømforsyninger samt helt tyste kabinetblæsere? Jeg vil have passivt kølet bundkort/grafikkort og 2,5" diske /alternativt 3,5" i en lyddæmpende boks.

Er det utopi at prøve at opnå et lydsvagt aktivt mediecenter?

Med venlig hilsen

Claus Harder
Til top
- Dark Nebula - Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-December-2008
Point: 109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 14:55
Altså, forstår slet ikke hvorfor mange gør det til så stort et problem (hvert fald hvad angår film). Mit system larmer vel omkring 20db og seriøst, jeg høre ingenting når jeg smider en film på eller høre musik da man er alligevel har fyret op for svineriet. Generelt skal der ikke meget lyd til at overdøve en com.

Hvad med isolering af kabinet ? Hvad med undervolting, det giver jo også mindre varmeudvikling.

Men hvis det er en server som skal stå tænd 24/7 om bag sofaen, så forstår jeg man prøver at gøre det lydløst

Redigeret af - Dark Nebula - - 11-Februar-2009 kl. 14:57
Diablo 3 On It's Way

Now Four Characters:

|| Barb. || Witch Doc. || The Wizard || The Monk ||
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10612
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 15:06
Oprindeligt skrevet af Harder Harder skrev:

Hej,

Jeg har set HFX kabinetterne, som kan laves helt lydløse via heat pipes osv. men jeg synes, at de er lidt for pebrede...

Til samme pris kan man få et Zalman HD160Xt eller andre kabinetter, men spørgsmålet er om man kan gøre dem lydsvage nok til at have i stuen?

Har I forslog til passivt kølede strømforsyninger samt helt tyste kabinetblæsere? Jeg vil have passivt kølet bundkort/grafikkort og 2,5" diske /alternativt 3,5" i en lyddæmpende boks.

Mit system, som er bygget ind i et Silverstone LC19 kabinet med udvendig strømforsyning a la notebook, larmer ikke mere en en VHS maskine der kører. Jeg lider af tinitus, og derfor har det været vigtigt at opnå et så støjfrit system som muligt.

Du har intet at frygte hvis du vælger de rette komponenter.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
huiron Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Januar-2008
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 16:30
Med hensyn til strømforsyning kan jeg anbefale zalman's 850W. Jeg ved godt den er stor, dyr og overdimensioneret. Men det er også derfor den er totalt lydløs på den lave side af 4-500 watts forbrug ( hvilket man nærmest skal have SLI / crossfire for at nå op på ).
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hej,

udvendig strømforsyning a la notebook

Flemming

Link evt. ?

Syntes genrelt det stort set kun PSU'en som giver støj. Kan huske min første com. som jeg tilføldigvis stadigvek har. Den lyder satme som en færge

Redigeret af - Dark Nebula - - 11-Februar-2009 kl. 17:27
Diablo 3 On It's Way

Now Four Characters:

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 17:32

Søg på  denne side: http://www.silverstonetek.com/

De har flere kabinetter med den type strømforsyning i deres program.

Flemming

Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 18:13

Oprindeligt skrevet af huiron huiron skrev:

Med hensyn til strømforsyning kan jeg anbefale zalman's 850W. Jeg ved godt den er stor, dyr og overdimensioneret. Men det er også derfor den er totalt lydløs på den lave side af 4-500 watts forbrug ( hvilket man nærmest skal have SLI / crossfire for at nå op på ).

hmm i en HTPC som i langt de fleste tilfælde aldrig bruger over 100 watt(de fleste aldrig over 80w) er det meget overkill, der må findes andre der er billigere, som kan det samme..

i mit gamle antec fusion kabinet, kunne jeg ikke hører PSU blæseren, kabinetblæserne kunne dog godt høres.. men synes ikke det var irriterende..

Redigeret af Pizzabager - 11-Februar-2009 kl. 18:14
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 18:16
Oprindeligt skrevet af - Dark Nebula - - Dark Nebula - skrev:

Hej,

Flemming

Link evt. ?

Syntes genrelt det stort set kun PSU'en som giver støj. Kan huske min første com. som jeg tilføldigvis stadigvek har. Den lyder satme som en færge

http://www.mcubed-store.com/catalog/index.php?cPath=3

Til top
Everex Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 13-Januar-2009
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 18:46

Nu har man jo forskellige tolerancer for hvornår noget støjer for meget. Ligeledes afhænger det jo lidt af hvilke film man ser og hvad for noget musik man høre.

Grundlæggende er det dog nok en god ide at gøre et af to mulige valg – enten bygger man 100% lydløst (100% passivt kølet med 2,5” diske osv.) eller også sætter man sin HTPC et andet sted en hvor man selv er.

Hvis man vil lave en hybrid, så kan det anbefales at bruge Silverstone’s Zero Acustics ST30NF PSU – den er fuldstændig lydløs, og levere 350W (mere end rigeligt).

Man skal også være meget opmærksom på at GFX kort der er passivt kølet er noget ubrugeligt møg. Hvis et passivt kølet GFX kort bruges i en maskine uden blæsere, så brænder det ganske enkelt af pga. manglende air-flow omkring køleribberne på kortet – de virker kun i kabinetter med et rimeligt air-flow = kabinetter med blæsere – og så er man jo lige vidt.

Mht. diske, så lad være med at bruge 3,5” diske i et kabinet med ringe air-flow. Et 3,5” drev bruger ca. 12W hvoraf mere end 80% bliver til varme – de dør en pinefuld død i løbet af kort tid, hvis ikke der er luft omkring dem.

Min erfaring er, at det bedst kan svare sig at lave det rigtigt fra starten, for brænder man blot en CPU eller et GFX kort af i forsøget på at minimere blæser støj, så bliver det hurtigt lige så dyrt som at købe den rigtige løsning fra starten – hertil spare man en masse tid!

Til top
Harder Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-November-2006
Point: 198
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 20:11

Everex: Hvis man vælger et GA-MA78GM-SH2 bundkort i et HD160XT kabinet med ekstern strømforsyning eller evt. et overdimensioneret Zalman + 2,5" diske, er man så relativt ok? Kortet har onboard grafikkort og er passivt kølet, så vidt jeg kan se.

Formålet er et HD mediecenter, der er så godt som lydløst.

Med venlig hilsen

Claus Harder
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 20:25

Everex: Hvis man vælger et GA-MA78GM-SH2 bundkort i et HD160XT kabinet med ekstern strømforsyning eller evt. et overdimensioneret Zalman + 2,5" diske, er man så relativt ok? Kortet har onboard grafikkort og er passivt kølet, så vidt jeg kan se.

Formålet er et HD mediecenter, der er så godt som lydløst.

Ja, det er jo et kæmpe kabinet til et mediacenter (alt for stort efter min mening) og vil ikke give kølingsproblemer.

Flemming

Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

Oprindeligt skrevet af - Dark Nebula - - Dark Nebula - skrev:

Hej,

Flemming

Link evt. ?

http://www.mcubed-store.com/catalog/index.php?cPath=3

Aaaaaaaaaaaaaaaarg, okay.. Lige pepperet nok da for en PSU, helt billige er de ikke.. Utroligt at de overhovedet kan få solgt nogen.
Diablo 3 On It's Way

Now Four Characters:

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu