recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Passiv køling kontra aktiv køling
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPassiv køling kontra aktiv køling

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Everex Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 13-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af Harder Harder skrev:

Everex: Hvis man vælger et GA-MA78GM-SH2 bundkort i et HD160XT kabinet med ekstern strømforsyning eller evt. et overdimensioneret Zalman + 2,5" diske, er man så relativt ok? Kortet har onboard grafikkort og er passivt kølet, så vidt jeg kan se.

Formålet er et HD mediecenter, der er så godt som lydløst.

Hmm… Jeg tror du får problemer hvis du satser på passiv køling inden i et kabinet – næsten uanset hvor stort det er.

Sagen er jo den at stillestående luft er ret godt isolerende (blot tænk på en termorude). Det er jo derfor man flytter kølefladerne ud på ydersiden af et kabinet når man benytter passiv køling (uanset om det er en PC’er eller eks. en effektforstærker).

Men hvis du vil have passiv køling inden i et kabinet, så er det vigtigt at kabinettet kan ånde rigtigt, altså at det ved termisk opdrift kan trække luft ind i bunden og komme af med det i toppen – du får brug for et større ”hul” i toppen end i bunden for at kompensere luftens ekspansion når den varmes op, ligeledes at luften uhindret kan passere igennem.

Selv i et passivt kølet kabinet er der brug for termisk at trække luft i gennem det – for selvom den primære varme fra PSU, CPU og GPU ledes ud til eksterne køleribber, så kommer der også en masse varme fra diske, bundkortet, ram og eks. FloppyDTV kortene som ved naturlig træk skal ledes bort. Hvis man internt udvikler mere varme end det kan ledes væk ved naturligt træk, så akkumuleres varmen i kabinettet – for til sidst at futte et eller andet af.

Du kan til dels afhjælpe dette ved en stor og langsomt roterende blæser i toppen af kabinettet – det er så selvfølgeligt meget vigtigt at den suger luft ud af kabinettet, frem for at blæse det ind.

Du skal også sørge for at ”kanalisere” luften igennem kabinettet der hvor den skal bruges, for ellers fiser den blot den nemmeste vej igennem, frem for den mest effektive.

Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2009 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af Harder Harder skrev:

Hej,

Jeg har set HFX kabinetterne, som kan laves helt lydløse via heat pipes osv. men jeg synes, at de er lidt for pebrede...

Til samme pris kan man få et Zalman HD160Xt eller andre kabinetter, men spørgsmålet er om man kan gøre dem lydsvage nok til at have i stuen?

Har I forslog til passivt kølede strømforsyninger samt helt tyste kabinetblæsere? Jeg vil have passivt kølet bundkort/grafikkort og 2,5" diske /alternativt 3,5" i en lyddæmpende boks.

Er det utopi at prøve at opnå et lydsvagt aktivt mediecenter?

et HFX kabinet til salg i køb&salg. til en rimelig pris..

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=55220& PN=1&TPN=500

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu