|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
clear ![]() Bruger ![]() Oprettet: 14-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 96 |
![]() Sendt: 17-Januar-2009 kl. 19:05 |
Jeg leder lige efter et passivt delefilter til en 1 vejs højttaler der skal spille i det øvre basområde. Er det korrekt at dette frekvensområde ligger mellem ca. 150 hz og 1 Khz... eller er det helt ude i skoven. Er der nogen der kender sådan et passivt delefilter. på forhånd tusind tak. Redigeret af clear - 17-Januar-2009 kl. 21:33 |
|
![]() |
|
kim olsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1384 |
![]() |
hvad er det du kalder en 1 vejs højttaler? Det lyder umiddelbart mere som en slags ikke-sub-subwoofer. Hvad skal den bruges til? Hvilken enhed vil du benytte? op til1 khz er nok snarere mellmetone. Du kan købe et helt alm. delefilter, men hvilket et afhænger af hvad du vil sætte det sammen med. |
|
Crown - there is no substitute.
|
|
![]() |
|
clear ![]() Bruger ![]() Oprettet: 14-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 96 |
![]() |
Mit projekt går netop ud på at bygge en slags passiv subwoofer (fejl at der i overskriften før stod aktiv), der blot spiller i et lidt højere frekvensområde. Den skal kobles til anlægget sammen med to eksisterende 3-vejs højttaler som jeg ikke er helt tilfreds med. Jeg tænkte på peerless XLS 10" højttalerenhed, men den ser kun ud til at spille fint op til ca. 600 hz. ifølge scan-speaks hjemmeside. Har du forslag til en anden højttalerenhed og delefilter? Skal helst holdes under 1500-2000 kr. Jeg har istedet kig på Peerless midwoofer HDS 6,5" der spiller fint i frekvensområdet 100 - 1000 hz (sådan som jeg lige kan tyde diagrammet på hjemmesiden.) Hvordan tror du det lyder?... og mon ikke man kan bruge et passivt delefilter fra et 2 vejs koaxialt bilhøjttaler-system. Det ser nemlig ud til at den Peerless HDS enhed kan bruges til bilstereo... og kan man koble 2 af de højttalere til 1 passivt bilstereo-delefilter? På forhånd tak. Redigeret af clear - 17-Januar-2009 kl. 21:46 |
|
![]() |
|
kim olsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1384 |
![]() |
Det du søger er reelt et boost hvor du "mangler". jeg tror du vil have langt større held med at lege med en EQ og så selv designe den lyd du vil have. bom den skal være fysisk eller om du vil prøve via pc kan lidt være det samme, men det skal prøves, og om ikke andet er det sjovt. mht enheder kender jeg desværre ingen i det prisleje der vil kunne bruges. udover at filteret skal designes til netop den enhed du vælger, skal der også bruges yderligere forstærkning, jeg er bange for at det bliver svært at få et godt resultat. Hertil kommer at stereo perspektivet vil lide af at mellemtone frekvenserne kommer fra mere end to steder, det vil opleves som en slags kunstig surround. Redigeret af kim olsen - 17-Januar-2009 kl. 22:15 |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
Godt tænkt at mellemtone-området vil komme fra to forskellige steder. Den havde jeg ikke selv gennemtænkt. Det der med en EQ er lidt for avanceret for mig, så jeg tror nu alligevel at jeg prøver mig med selvbygger projektet... og så blot finde et par bilstereo-delefiltre der ikke går så højt op i frekvensområdet. og tusind tak for dine inputs. Redigeret af clear - 17-Januar-2009 kl. 22:25 |
|
![]() |
|
![]() |
Efter noget research har jeg fundet ud af hvad jeg leder efter. Delefilteret hedder "narrow bandpass filter", som indskrænker til et frekvensområde. Max 10-20 gange forskel... (f.eks. max frekvensområde: 100 - 2000 hz.) Jeg har dog en fornemmelse af at mit narrow bandpass filter skal gå fra ca. 300-800 hz Redigeret af clear - 18-Januar-2009 kl. 01:17 |
|
![]() |
|
![]() |
det er langt nemmer at bruge EQ, eks den indbyggede i winamp, end at skulle til at lave kasse, filter osv. og så er det gratis
![]() |
|
|
|
![]() |
|
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
![]() |
Jeg tror, at du har en lidt diffus opfattelse af, hvad der er bas, og hvad der er mellemtone.
Jeg vil anbefale dig at afspille denne lydfil, som kan give dig et godt indtryk af, hvor dine højttalere og anlæg har mangler: http://recordere.dk/links/Goto.asp?ResourceID=6327 Det er en sinus sweep, som tager hele registret med. (10 Hz - 20 kHz) - Slut evt. din pc til anlægget med et minijack, hvis du ikke har andre muligheder. Btw så opfatter jeg dit projekt som et forsøg på at patche dit anlæg, og det er ikke optimalt. Du kan få gode højttalere, som kan levere et godt lydbillede og en kildetro gengivelse for (næsten) dit budget. De er måske ikke så store, men det er langt bedre end at reparere ![]() I øvrigt har Kim ret i, at din mellemtone og din diskant kræver to højttalere, hvorimod bassen (måske op til 150 Hz) godt kan leveres af én, idet øret har svært ved at retningsbestemme dybe toner. Venligst Søren |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |