recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pause ved skift mellem lagene
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPause ved skift mellem lagene

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JesperD Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 172
Direkte link til dette indlæg Emne: Pause ved skift mellem lagene
    Sendt: 16-August-2004 kl. 16:28
På 2-lags-købe-DVD'er står der ofte en advarsel om at der kan være en lille pause ved skift mellem lagene. Og den pause oplever jeg så også.

Men det undrer mig dybt: selvom der naturligvis er en pause i datastrømmen fra selve DVD'en, skulle man da tro at enhver afspiller bortset fra de allerbilligste havde en buffer der var rigeligt stor nok til at klare et sådant lille hul i datastrømmen.

Mit indtryk er at hullet er under 1 sekund langt, og så vidt jeg forstår er en normal datahastighed for en købe-DVD ca. 10 Mbit per sekund. Dvs. en buffer på 2 MByte skulle være mere end rigeligt til at håndtere det. 2 MB RAM koster ikke alverden nu til dags.

Så hvorfor er der mon hul i afspilningen på min Pioneer DVR-5100, som jo slet ikke er det billigste apparat man kan få? Og er der det på alle afspillere, eller er der nogle der gør det rigtigt?
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2004 kl. 16:59

Hej Jesper

Helt generelt: Recordere er ikke de bedste afspillere. Desværre!

Et eksempel: Pioneer DV370 (til ca 1.000 kr) kan efter hvad jeg har fået oplyst afspille mp3 på DVD-R, den har komponent udgang og holder ikke pause ved lag skifte.

Pioneer DVR 520H (til ca 6.800 kr) kan ikke spille mp3 fra DVD-R, har ikke componentudgang. Jeg ved ikke hvordan den opfører sig ved lag skifte.

Efter min mening skal man have en seperat afspiller!

En lille bøn: Hvordan finder jeg lag skifte punktet på mine DVD'er uden at skulle se alt for meget (for det orker jeg ikke)?  Findes der oplysninger om lag skifte punktet (i tid), som jeg kan slå op et eller andet sted for mine DVD'er?

Nogen der kender stedet på fx Ringenes Herre (1), Nemo eller Gladiator?

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
sune Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2004 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af JesperD JesperD skrev:

På 2-lags-købe-DVD'er står der ofte en advarsel om at der kan være en lille pause ved skift mellem lagene. Og den pause oplever jeg så også.

Men det undrer mig dybt: selvom der naturligvis er en pause i datastrømmen fra selve DVD'en, skulle man da tro at enhver afspiller bortset fra de allerbilligste havde en buffer der var rigeligt stor nok til at klare et sådant lille hul i datastrømmen.

Mit indtryk er at hullet er under 1 sekund langt, og så vidt jeg forstår er en normal datahastighed for en købe-DVD ca. 10 Mbit per sekund. Dvs. en buffer på 2 MByte skulle være mere end rigeligt til at håndtere det. 2 MB RAM koster ikke alverden nu til dags.

Så hvorfor er der mon hul i afspilningen på min Pioneer DVR-5100, som jo slet ikke er det billigste apparat man kan få? Og er der det på alle afspillere, eller er der nogle der gør det rigtigt?


Pausen ligger på selve DVD skiven, det er ikke DVD afspilleren der laver den. Hvis du kopierer en dual layer DVD til single layer eller harddisk, vil du se at pausen stadig er der (programmer som fx. DVD shrink mflere kan dog fjerne dette når man ripper dvd'en, men det er jo en anden historie).


Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2004 kl. 18:52

Nej det er nu ikke rigtigt.

Pausen skyldes at laseren er nået til yderste spor (den starter indefra) og skal tilbage til inderste spor og samtidig skal den focusere på det andet lag. Det tager lidt tid og som Jesper er inde på kan det udjæbnes med en buffer og det har fx på Pioneer DV 370, men mange afspillere har ikke denne buffer.

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
thomic Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2004 kl. 19:44

Til MichaelS

Jeg fandt lige dette:

http://electronics.howstuffworks.com/dvd12.htm

Citat:

"An interesting thing to note is that if a DVD has a second layer, the start of that layer's data track can be at the outside of the disc instead of the inside. This allows the player to transition quickly from one layer to the next, without a delay in data output, because it doesn't have to move the laser back to the center of the disc to read the next layer."

Mvh. Michael

Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2004 kl. 20:41

Det vidste jeg godt nok ikke! Tak.

Man skal lære så længe man lever.

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2004 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af MichaelS MichaelS skrev:

En lille bøn: Hvordan finder jeg lag skifte punktet på mine DVD'er uden at skulle se alt for meget (for det orker jeg ikke)?  Findes der oplysninger om lag skifte punktet (i tid), som jeg kan slå op et eller andet sted for mine DVD'er?

Nogen der kender stedet på fx Ringenes Herre (1), Nemo eller Gladiator?

Lidt morsomt, men Michael D's DVD info page har oplysningerne under Reviews!

Fremover kan jeg tjekke det af også.

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
JesperD Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2004 kl. 21:45
Oprindeligt skrevet af MichaelS MichaelS skrev:

Helt generelt: Recordere er ikke de bedste afspillere.

Du har jo nok ret i at det er det der er problemet.

Men jeg synes det er lidt rystende at et DVD-apparat der koster mere end ca. 500 DKK, kan have det problem. Der er jo under alle omstændigheder en buffer til at udjævne småvariationer i hastighed, så merudgiften for at gøre den buffer 2 MB stor kan dårligt være mere end den rå udgift til 2 MB RAM. Og den er ikke stor nu til dags.

For mig lugter det af en slem discounttankegang som ikke burde være styrende for designet af en af de dyreste optagere man kan få.

Må jeg foreslå at jeres anmeldelser i fremtiden indeholder information om pause eller ej ved lagskifte?
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2004 kl. 22:29

Oprindeligt skrevet af JesperD JesperD skrev:

Oprindeligt skrevet af MichaelS MichaelS skrev:

Helt generelt: Recordere er ikke de bedste afspillere.


Må jeg foreslå at jeres anmeldelser i fremtiden indeholder information om pause eller ej ved lagskifte?

Det kommer med det samme ( altså før anmelderserne LOL )

LG RH4810V, som ellers er en ganske god afspiller stanser billedet og fortsætter straks igen. Et meget lille hul. Dens evne til at springe mellem kapitlerne kunne være bedre.

Pioneer DVR-520H, som jeg endnu ikke har vurderet som afspiller, standser også billedet og fortsætter også straks igen. Helt som LG'en. Men der er rigtig hurtig tiil at springe mellem kapitlerne.

Ovennævnte er testet med Gladiator filmen.

Jeg skrev at Pioneer DV370 ikke stoppede, men jeg er i tvivl om den gør det bedre end de to recordere.

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2004 kl. 22:37

Nogen der kan hjælpe med at fortælle hvordan lag skiftet sker på Panasonic E85 og Thomson DTH7500E ?

Jeg fik det ikke med i anmelderserne, men vil gerne vide det!

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
claus64 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2004 kl. 09:59
Hej, nu bliver jeg skam nysgerrig og er parat til at skifte et par af mine afspillere ud. Har altid irreteret mig grusomt med de "layer-shifts"... Er der nogle her der ved hvordan Pioneer DV 575 klarer den slags? Er der buffer i? Og ellers nogle der har erfaringer med denne afspiller?

VH Claus
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu