Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
petsen
Ny bruger
Oprettet: 27-April-2006
Status: Offline
Point: 2
|
Emne: PC billedet på mit nye LCD stinker Sendt: 27-April-2006 kl. 20:27 |
Jeg har netop købt et Samsung LE32R72B 32" + DVI til HDMI 5meter.
Men når jeg så sætter DVI til computeren og HDMI til tv'et syntes jeg ikke billedet er særligt tilfredsstillende... hvad kan der være galt??
Der står godt nok PC neden under VGA indgangen på tvøet, vil det så sige at jeg skal have et kabel der hedder DVI ---> VGA, før at jeg kan få et tilfredsstillende billed?
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
petsen
Ny bruger
Oprettet: 27-April-2006
Point: 2
|
Sendt: 27-April-2006 kl. 21:31 |
??
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 27-April-2006 kl. 22:00 |
petsen skrev:
Jeg har netop købt et Samsung LE32R72B 32" + DVI til HDMI 5meter.
Men når jeg så sætter DVI til computeren og HDMI til tv'et syntes jeg ikke billedet er særligt tilfredsstillende... hvad kan der være galt??
Der står godt nok PC neden under VGA indgangen på tvøet, vil det så sige at jeg skal have et kabel der hedder DVI ---> VGA, før at jeg kan få et tilfredsstillende billed?
|
Du skal forbinde VGA udgangen på dit grafikkort med VGA indgangen på LCD TVet. Opløsningen på dit grafikkort bør være 1360x768, ellers skalerer Samsungen dit billede (hvilket giver et dårligere resutat end 1:1 pixelmapping).
HDMI er kun til videopløsningen 720p @ 50Hz eller 60Hz. På Samsungen kan man kun tilslutte en PC til VGA indgangen (1280x720 over HDMI kunne måske virke, men så skaleres input, og det vil være ringere end VGA).
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Gooferen
Guld medlem
Oprettet: 23-April-2006
Sted: Århus
Point: 505
|
Sendt: 27-April-2006 kl. 22:03 |
Forstår ikke hvorfor det ikke er muligt at benytte HDMI til DVI, da det jo er de samme signaler? dog uden lyd-delen. Det burde da være muligt at konvertere udgangssignalet fra computeren til et signal i den opløsning tvet ønsker?
|
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 27-April-2006 kl. 22:15 |
Gooferen skrev:
Forstår ikke hvorfor det ikke er muligt at benytte HDMI til DVI, da det jo er de samme signaler? dog uden lyd-delen. Det burde da være muligt at konvertere udgangssignalet fra computeren til et signal i den opløsning tvet ønsker?
|
Det er snarere DVI til HDMI (DVI fra grafikkort til HDMI på TV), men pointen er at opløsningen 1360x768 kun accepteres på Samsungens VGA indgang. HDMI indgangen er forbeholdt videoopløsningerne som 1280x720 og 1920x1080 (interlaced), der begge indebærer en skalering til panelets 1366x768 opløsning. Med computergrafik skal man så vidt muligt undgå skalering, og derfor skal man bruge VGA indgangen. Hvis du kigger i brugervejledningen om PC tilslutning, nævnes kun VGA indgangen.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
troelsit
Guld medlem
Oprettet: 07-Marts-2006
Point: 910
|
Sendt: 27-April-2006 kl. 22:30 |
Det er bl.a. derfor jeg ikke bryder mig om Samsung......
Manglende 1:1 pixelmapping over de digitale porte er simpelthen et must (for mig) ![](smileys/smiley36.gif)
|
mattias.dk
Bruger
Oprettet: 06-April-2006
Point: 63
|
Sendt: 27-April-2006 kl. 22:33 |
troelsit skrev:
Det er bl.a. derfor jeg ikke bryder mig om Samsung......
Manglende 1:1 pixelmapping over de digitale porte er simpelthen et must (for mig) ![](smileys/smiley36.gif)
|
Eller sagt på en anden måde - alle mærker udover LG (som nærmest er de eneste som understøtter det pt.)
|
troelsit
Guld medlem
Oprettet: 07-Marts-2006
Point: 910
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 07:46 |
Desværre ja......
|
Gooferen
Guld medlem
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 08:23 |
Men kan det betyde at hvis man sætter en film på fra computeren vil det se godt ud igennem DVI-HDMI?
|
Gooferen
Guld medlem
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 08:24 |
Den skallere jo som du selv siger også op fra hdmi til samsung, dvs hvis man sætter en hd dvd i dvdafspilleren bliver det vel også skalleret op når det er en film og det ser jo godt ud
|
Gooferen
Guld medlem
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 20:50 |
Hvis man nu tænkte sig at man havde et grafikkort med HDMI udgang ville det så ikke virke?
|
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 20:56 |
Gooferen skrev:
Hvis man nu tænkte sig at man havde et grafikkort med HDMI udgang ville det så ikke virke? |
Jo, hvis TVet modtager et 720p @ 50Hz eller 60 Hz signal. Men hvorfor ikke bruge VGA og opløsningen 1360x768 uden skalering? Du kan ikke få både i pose og sæk med Samsumg, og du må vælge mellem skalering eller analog overførsel. Mit gæt er at det sidste (VGA) virker bedst.
|
|