|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Henrikmh ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 63 |
![]() Sendt: 01-Maj-2008 kl. 22:19 |
Jeg er ikke helt klar over om dette er den rigtige del at poste dette spørgsmål i, men jeg prøver alligevel :-)
Jeg har netop fået mit nye TechnoTrend C-1501 i håb om at undgå støj. På mit tidligere Hauppauge PVR-500 havde jeg problemer med udpræget støj på billedet på visse kanaler. Desværre oplever jeg nu pixlering i en ret voldsom grad. Så jeg besluttede mig for at finde ud af hvad der dog er galt med mit antennesignal (Jeg har kvalitetskabler fra AV-Connection og har forsøgt at koble alt andet end min PC fra). Jeg har altid fået stød når jeg har rodet med antennekablerne fra mit TV, og det gik op for mig at min PC nok blev jordet igennem antennekablet. Jeg forsøgte så at forbinde mit kabinet med min radiator, og ganske rigtig kan jeg mærke at der løber en strøm. Men men men, lige så snart jeg sætter antennekablet til løber der ikke længere en strøm mellem radiator og PC, og mine antennekabler giver stadig stød. Så min PC bliver altså jordet igennem antennekablet, åbenbart fordi det er den letteste vej for strømmen iforhold til igennem radiatoren. Er det normalt? Og er der noget som helst jeg kan gøre ved det? Vi har ingen jordstik i huset desværre :-/ |
|
![]() |
|
Prasmus ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 28-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 538 |
![]() |
Jeg tror også din PC bliver jordet gennem antenne kablet. Min gjorde på TDC kabeltv (nu YouSee), så det er nok meget normalt. Da du snakker om et C kort, går jeg ud fra du er på en eller anden form for kabelTV. Mit råd er, både for din egen sikkerhed og især for din hardware, at fjerne 220V stikket fra computeren, når du roder med antennekablet eller andet, hvor du oplever at du kan få små stød. Har du HFI kan du tåle det (med mindre du er svagelig), men det er ikke sikker din hardware kan blive med at tåle det. Ang. pixlering har jeg ikke noget bud, andet end at nogle af kanalerne på YouSee køre så lav bitrate at der simpelthend bare er pixlering, det er i hvert fald min erfaring på Sagem 60 og en Firewire dvb. Mvh Peter |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
Det er klart, at der er strøm i antennekablet, der kan jo ikke sendes et signal, uden at der er en strøm til at bære det, så ja et knald over fingrene kan forventes af et antennekabel. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
Niels Chr ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 176 |
![]() |
Bære signalet i et antenne kabel er få milivolt, det som han snakker om er de kondensatore som sider i PC'ens strømforsyning (afkoblings kondensatore) som giver 120 Volt på kabinettet/jord - normalt er dette et "svævende" spændings potentiale og vil hvis man benytter jordet strømkabel altid blive bundet til 0 Volt. Uanset om der forbindels til jord eller ej er strømmen så svag (da den går igennem en kondensator som virker som AC modstand) at man kun kan mærke det når man samtidig røre en god jord - f.eks. en vandhane eller antenne kabels jord.
her vil der så være op til 120 Volt AC spænding (tjek evt. selv med at voltmeter) - det kan også visuelt konstateres ved at lade antenne kabels jord støde mod kabinettets metal kant, mens denne er forbundet til 240 Volt og tændt - herved vil der komme små gnister. I øvrigt er denne spændings forskel stor nok til at ødelægge PC'ens følsomme kredse - så rådet med at fjerne strømkablet før man roder for meget er et godt råd - jeg har personlig brændt et MB og grafik kort af på den konto. (p.s. man bør også slukke 240 Volt på stikkontakten som det første, da dette også forhindre de 120 Volt.) (nogle antenne stikdåser har en DC afkobling som mindsker problemet) |
|
![]() |
|
kbking ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 11-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 315 |
![]() |
Jeg fik også altid stød på antenne stikket, men det har jeg løst ved at sætte støjfilter på på antenne kablet. http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?products_id=7 058
|
|
![]() |
|
Henrikmh ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 63 |
![]() |
Beklager meget. Jeg hader når folk ikke svarer tilbage, og så glemmer jeg det selv :-(
Jeg takker mange gange for jeres svar. Jeg er flere gange blevet mødt med mere eller mindre hånene kommentarer som "Radiomandens" op at der selvfølgelig er strøm i et antennestik :-) Jeg fik desuden løst lidt af pixeleringen ved at skrue lidt på forstærkeren, og har bestilt en ny forstærker hjem. Og må også hellere få fat i sådan et støjfilter også, for jeg er godt nok træt af at få stød af antennekablet :-) |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |