Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
confused
Guld medlem
Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
|
Emne: pc kan kun "se" 3,5 gb ram af 8 Sendt: 31-Oktober-2009 kl. 20:45 |
hejsa
har lige samlet ny pc med 8 gb ram.
Går jeg ind i bios, kan den sagtens se de 8 gb ram, men under boot, viser den kun ca. 3,5 gb.
Under win 7 x64 ultimate, viser den også kun de ca. 3,5 men kan også se at der skulle være 8 gb ram installeret.
Jeg har rodet rundt i bios for at se hvad man evt. kan ændre på, uden held. Det må jo være opsætningen inden windows, der skal pilles ved.
Bundkortet er et p55 extreme fra Asrock. Jeg har kigget i manual, kigget på deres hjemmeside osv, men er altså ikke blevet klogere af den grund.
Nogen der kan guide mig i den rigtige retning ?
|
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
|
 |
Zulu
Guld medlem
Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Point: 775
|
Sendt: 01-November-2009 kl. 01:19 |
Jeg ved godt at det lyder lidt dumt, men... Er du sikker på at det er en 64-bit version af Win7 du har?
|
 |
confused
Guld medlem
|
Sendt: 01-November-2009 kl. 22:11 |
Zulu skrev:
Jeg ved godt at det lyder lidt dumt, men... Er du sikker på at det er en 64-bit version af Win7 du har?
|
du har helt ret.... det lyder dumt ;-)
Som du kan se, er det allerede under boot, den har problemer - altså inden den når igang med at boote windows.
|
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
|
 |
MATRIX
Super bruger
Oprettet: 05-November-2008
Point: 265
|
Sendt: 02-November-2009 kl. 08:29 |
Jeg oplevede faktisk noget der minder rigtigt meget om dette da jeg smed min i7 i min kabinet.
Bios så alle mine 12GB, men OS(dengang Vista x64) så kun nogle af dem.
Det vidste sig at jeg ikke havde fået trykket alle ram klodserne helt ned. Så prøv evt. at tage dine ud og i igen og dbl. check at de er ordentlig trykket i. Jeg ved det lyder virde at maskinen skulle kunne boote/virke i den kosntalation, men det gjorde min. Så du kan jo prøve og se om det hjælper :)
mvh
Matrix
|
 |
confused
Guld medlem
|
Sendt: 02-November-2009 kl. 09:57 |
MATRIX skrev:
Jeg oplevede faktisk noget der minder rigtigt meget om dette da jeg smed min i7 i min kabinet.
Bios så alle mine 12GB, men OS(dengang Vista x64) så kun nogle af dem.
Det vidste sig at jeg ikke havde fået trykket alle ram klodserne helt ned. Så prøv evt. at tage dine ud og i igen og dbl. check at de er ordentlig trykket i. Jeg ved det lyder virde at maskinen skulle kunne boote/virke i den kosntalation, men det gjorde min. Så du kan jo prøve og se om det hjælper :)
mvh
Matrix
|
Tak for svaret - hmmm jeg synes nu jeg er meget omhyggelig med at placere klodserne rigtigt, men det er da en mulighed.
Jeg faldt dog over en anden mulighed, som lige skal prøves af først. Det handler om memory remapping i BIOS, som vist default er slået til for at kunne dedikere noget ram til grafikkort på 32 bits systemer.
Hvis jeg slår den fra, skulle det virke, så det prøver jeg lige først
|
|
 |
confused
Guld medlem
|
Sendt: 03-November-2009 kl. 08:50 |
Så er problemet løst - en BIOS opdatering skulle der til :-)
|
|
 |
MATRIX
Super bruger
Oprettet: 05-November-2008
Point: 265
|
Sendt: 03-November-2009 kl. 14:32 |
Cool, dejligt at du fik det fikset
|
 |
confused
Guld medlem
|
Sendt: 03-November-2009 kl. 14:38 |
Jep, og tak for hjælpen :-)
|
|
 |