recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PC lever ikke op til Windows 11 krav
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

PC lever ikke op til Windows 11 krav

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
Besked
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2022 kl. 20:49
Det er altså ikke noget problem at installere win11 på hvilken som helst pc. Download "rufus" og hent en iso-fil hos Microsoft. Find en usb-stick på min. 16G, og lav en installations-usb, hvor kontrollen er slået fra. Hvis der før har været en registreret win10 på pc'en behøver man ingen nøgle. Sæt usb i stikket, genstart og efter 1/2 time er man kørende med 11. Let som en plet, som de siger hinsidan.
Powered by beer and chips
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2022 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Det er altså ikke noget problem at installere win11 på hvilken som helst pc. Download "rufus" og hent en iso-fil hos Microsoft. Find en usb-stick på min. 16G, og lav en installations-usb, hvor kontrollen er slået fra. Hvis der før har været en registreret win10 på pc'en behøver man ingen nøgle. Sæt usb i stikket, genstart og efter 1/2 time er man kørende med 11. Let som en plet, som de siger hinsidan.


Det der lyder nærmest som når man installerer noget Linux... Det er også så let som ingenting. MEN!
Hvad er det for en kontrol, der skal være slået fra?

Man skal vel lige sørge for at gemme billeder, medvidere på en ANDEN ekstern dims, eller online-lager først, da man vel laver en ren installation, og ikke "kun" en opgradering?

Under installationen, skal man vel også logge computeren på sin Microsoft-konto, hvis nu man bare har kørt lokal-konto?




Redigeret af mnielsen - 16-Juni-2022 kl. 21:14
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2022 kl. 21:32
Der er i rufus en valgmulighed at installere boot-usb med eller uden kontrol. Bortset fra det forløber installationen helt normalt. Under installationen kan man vælge, om man vil beholde filer eller lave en ren installation. Det er helt som en almindelig windows installation. Det er altså ikke svært! Prøv selv. Jeg har lige installeret win11 på en mindst 10 år gammel pc med 3. generations core i5. Kører som smurt. Opgraderinger fungerer uden indskrænkning. Microsoft har ingen interesse i at der er ustabile windows maskiner derude.
Man kan køre videre med "lokal konto" uden indskrænkning, og uden Microsoft konto. Man skal lede lidt efter den mulighed, men den er der.



Redigeret af sd - 16-Juni-2022 kl. 21:35
Powered by beer and chips
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2022 kl. 21:50
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Der er i rufus en valgmulighed at installere boot-usb med eller uden kontrol. Bortset fra det forløber installationen helt normalt. Under installationen kan man vælge, om man vil beholde filer eller lave en ren installation. Det er helt som en almindelig windows installation. Det er altså ikke svært! Prøv selv. Jeg har lige installeret win11 på en mindst 10 år gammel pc med 3. generations core i5. Kører som smurt. Opgraderinger fungerer uden indskrænkning. Microsoft har ingen interesse i at der er ustabile windows maskiner derude.
Man kan køre videre med "lokal konto" uden indskrænkning, og uden Microsoft konto. Man skal lede lidt efter den mulighed, men den er der.


Har MÅSKE stadig ikke helt forstået det med kontrollen... Er det, hvor der kontrolleres om installationsfilen er i orden? Jeg mindes, da jeg installerede Linux Mint på en HP-spand, at jeg kunne vælge manuelt, om der skulle kontrolleres noget... Nåh, men jeg må prøve på ét eller andet tidspunkt. Bare sådan for sjov. Og KUN derfor.

Og vi må da håbe, at Microsoft gerne lader u-supporterede computere få opdateringer...

Det med lokal- eller Microsoft-konto, er vel som det plejer at være, går jeg ud fra. Ret nemt at skifte imellem...

Noget andet... Kan Microsoft Photo Gallery / Movie Maker køre på Windows 11? Jeg bruger førstnævnte til at fjerne skidt og møg, ridser, medvidere på gamle fotos, manuelt vha. Retouch-funktionen. Programmet er altså ældre end gammelt!!!LOL


Redigeret af mnielsen - 16-Juni-2022 kl. 21:54
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2022 kl. 22:53
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Man skal vel lige sørge for at gemme billeder, medvidere på en ANDEN ekstern dims, eller online-lager først,


Jeg har altid lært, at C-drevet er forbeholdt Windows og installerede programmer. Alt andet skal være på et andet drev/partition, ellers er man helt lost hvis Windows går ned og ikke kan genstartes.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2022 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Og vi må da håbe, at Microsoft gerne lader u-supporterede computere få opdateringer...
Noget andet... Kan Microsoft Photo Gallery / Movie Maker køre på Windows 11?


Min ikke godkendte PC får stadig alle opdateringer her ca 7 måneder efter installationen af Windows 11.
Photo Gallery/Movie Maker kan med garanti køre på Windows 11, hvis de kan køre på Windows 10.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2022 kl. 06:02
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Og vi må da håbe, at Microsoft gerne lader u-supporterede computere få opdateringer...
Noget andet... Kan Microsoft Photo Gallery / Movie Maker køre på Windows 11?


Min ikke godkendte PC får stadig alle opdateringer her ca 7 måneder efter installationen af Windows 11.
Photo Gallery/Movie Maker kan med garanti køre på Windows 11, hvis de kan køre på Windows 10.

Flemming

Takker for svaret - hvad de oldnordiske programmer angår. Det funker fint, på Windows 10. Har installationsfilerne på en USB-pind. Når det installeres på Windows 10, så er der lidt brok, hvor den skriver noget lignende, at visse programmer ikke blev installeret. Jeg prøvede så igen - samme resultat! Der er en del andre Microsoft-ting, jeg fravælger under installationen... Dette gjorde jeg også i andet forsøg. Men det VAR altså installeret - så det brokkede sig nok over, at jeg ikke ville have de andre Microsoft-ting med.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2022 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Har MÅSKE stadig ikke helt forstået det med kontrollen... 
Når en computer booter med en usb-pind med win11 installation, starter den normalt med at tjekke, om computeren opfylder de særlige windows 11 krav til processor og bundkort. Det er denne kontrol, man kan vælge at fjerne, når man lægger iso-filen på usb-pinden ved hjælp af programmet "rufus". Man får derved en installations-usb, som springer over denne kontrol, men gør resten helt normalt.


Redigeret af sd - 18-Juni-2022 kl. 14:01
Powered by beer and chips
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2022 kl. 11:39
Det er for øvrigt forbavsende nemt at gøre denne ændring, idet det drejer sig om at ændre et par linier i registreringsdatabasen. Man kan få mistanke om, at Microsoft gerne vil have så mange brugere af win11 som muligt, og derfor holder denne dør åben for ældre maskiner.

Redigeret af sd - 17-Juni-2022 kl. 11:42
Powered by beer and chips
Til top
fc-andeby Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fc-andeby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2022 kl. 22:19
Hejsa

Jeg har brug for hjælp, jeg kan ikke finde ud gøre pc'en klar til windows 11.

Jeg har hentet den app som man kan se at man opfylder kravene, jeg har problemer med Secure boot(sikker opstart). 
Mit bundkort er Asus z370 - P ii Prime, som jeg forstår er godkendt til windows 11
Lige nu ser Bios sådan her ud: 



Jeg har også prøvet at vælge en anden OS type, uden det har hjulpet. Jeg opdateret Bios via et USB link, set diverse YouTube videoer, uden succes.

Hvor ligger fejlen?

MVH. THomas

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2022 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af fc-andeby fc-andeby skrev:

Jeg har brug for hjælp, jeg kan ikke finde ud gøre pc'en klar til windows 11.

Har du også fået enabled PTT? [Intel CPU'ens indbyggede TPM funktion - For andre med AMD processorer vil det typisk hedde fTPM]

https://www.asus.com/microsite/motherboard/asus-motherboards-win11-ready/V1/image/screen-intel-1.jpg

Redigeret af TBC1 - 21-Juni-2022 kl. 17:17
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
fc-andeby Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fc-andeby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2022 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af fc-andeby fc-andeby skrev:

Jeg har brug for hjælp, jeg kan ikke finde ud gøre pc'en klar til windows 11.

Har du også fået enabled PTT? [Intel CPU'ens indbyggede TPM funktion - For andre med AMD processorer vil det typisk hedde fTPM]

https://www.asus.com/microsite/motherboard/asus-motherboards-win11-ready/V1/image/screen-intel-1.jpg

Det står følggende i bios:
intel platform trust technology =Enabled

Me operation mode = Normal

Det er vel ok?

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu