recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PC med RAID controller - vil ikke slukke!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPC med RAID controller - vil ikke slukke!

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MortenMJ Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Emne: PC med RAID controller - vil ikke slukke!
    Sendt: 20-Februar-2009 kl. 17:24
Hej - jeg håber at der er et par hardcore computernørder til stede på dette forum, som kan hjælpe mig med et ret træls PC/serverproblem!

Jeg har for nyligt installeret en RAID controller (Promise SuperTrak EX8650) i min PC.

Der er koblet 8 harddiske på controlleren, de kører i RAID 1+0 (men RAID partitionen har intet med boot, opstart af selve PC'en eller operativsystemet at gøre).

Derudover har jeg så to SATA harddiske - én til data og så min system disk som der bootes fra med Vista Ultimate x64 - systemdisken er altså ikke koblet på RAID controlleren, men er forbundet til SATA-portene på mit bundkort (Asus P5E3 Premium WiFi-AP @n Edition).

Det hele ser også ud til at starte fint op, controlleren finder alle diske, jeg har lavet en RAID 1+0 partition og det virker fint - men problemet opstår, når jeg vil slukke for min computer. Når jeg beder computeren om at lukke ned, så kører den den sædvanelige procedure (ser det ud til) - Vista lukker ned og efter kort tid forsvinder skærmbilledet (det er her mit indtryk, at systemdisken og den anden disk der er koblet på bundkortet er slukket)....men de 8 diske der er koblet på RAID controlleren fortsætter med at køre og slukker altså IKKE sammen med resten....jeg kan ved rent fysisk at holde hånden på diskene i RAID-opsætningen mærke, at de fortsat kører og sådan bliver det ved i ca. 10 min., hvorefter systemet så genstarter! - Bundkortets/BIOS'ens logo kommer frem på skærmen, jeg kan vælge at gå ind i BIOS'en eller vente, hvorefter Vista så bliver indlæst, samtidig med at de to harddiske der er koblet på mit bundkort naturligvis også starter op. Men på intet tidspunkt slukker/stopper RAID-diskene altså.

Alt hvad der hedder wake-on-LAN mv. er slået fra i min bundkort BIOS og i BIOS'en på controlleren synes jeg ikke umiddelbart at det ser ud til at der er noget jeg kan ændre på, som burde have nogen tilknytning til ovenstående problem (men jeg kan jo tage fejl).

Derfor håber jeg meget, at der er en herinde der kan hjælpe mig: Hvordan får jeg controlleren og de dertil forbundne diske til at slukke samtidig med "resten" af computeren?

Jeg har skrevet til Promise suppport - men jeg har desværre endnu ikke modtaget et svar.

Og ja - jeg er godt klar over, at RAID controllere og øvrig servarhardware ikke er lavet til at blive tændt og slukket hele tiden og det bliver heller ikke tilfældet - men jeg synes bare ikke at det kan passe, at man slet ikke kan slukke for det! :-)

Jeg bør måske også lige tilføje, at hvis RAID controlleren sidder i PCI-E porten på bundkortet, uden at der er koblet nogle harddiske på den, så både tænder og slukker computeren på helt normal vis.

På forhånd tak!

Redigeret af MortenMJ - 20-Februar-2009 kl. 17:27
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2009 kl. 14:57
Det var måske et lidt for svært spørgsmål, jeg der fik stillet? 
Til top
MC_Disko Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 651
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2009 kl. 19:01
prøv evt at stille dit spørgsmål på hol.dk der er jeg sikker på du kan få svar, der er lidt flere "computer interesserede" inde
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2009 kl. 19:53
Tak for tippet, det prøver jeg!
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2009 kl. 20:53

Jeg har en Promise SuperTrak EX16650 og kan ikke genkende problemet. Min "server" lukker ned automatisk hver aften og starter igen om morgenen. Problemet lyder temmeligt besynderligt. Strømforsyningen skal slukke for strømmen til diskene når motherboardet beder den lukke ned.

Det lyder som om motherboardet enten ikke slukker strømforsyningen korrekt eller strømforsyningen ignorer at motherboardet beder den om at slukke, så jeg ville nok prøve en anden strømforsyning eller bundkort og se om problemet fortsat er der.

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2009 kl. 21:50
Mange tak for dit indlæg "hedberg" - Jeg har sendt dig en PM 
Til top