recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PC router med internet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPC router med internet

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2008 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Ok, tak for foreløbige svar.

Jeg kan lige tilføje, at min internetforbindelse forleden blev genstartet via min udbyder Dansk Kabel TV. De kom med en forklaring på at en router kan give problemer i forbindelse med internetmodtagelse.
Dansk Kabel TV er vist ikke helt dus med kunders henvendelser vedr. internet via router.

Det er et standardsvar fra internetudbyderne. Kundernes problemer med routere er typisk på LAN siden (specielt trådløst...), og det gider internetudbyderne ikke supportere.

Mange internetforbindelser kommer med DHCP (aka dynamiske IP adresser). RJ45 stikket i modemet skal forbindes med en DHCP klient. Det kan være en computer med XP/Vista/MacOS/Linux/whatever eller det kan være en router (som ofte er en lille Linux computer).

Jeg er ret sikker på at Dansk Kabel-TV bruger DHCP. Start med at logge på din routers web interface, og check at WAN siden er sat op til DHCP (som kan hedde flere forskellige ting; check manualen). Check derudover at routeren modtager en IP på WAN siden (fra din ISP) og at der er nogle DNS servere. Hvis disse checks er ok, ligger eventuelle problemer med stor sandsynlighed på LAN siden, altså forbindelsen mellem din router og dine computer. Her køres normalt også med DHCP.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2008 kl. 23:18
Da jeg sidst havde koblet routeren til, var det som følger:
Stik til modem, fra modem til router på WAN, fra router udgang 1 til pc med Vista, fra router udgang 2 til pc med XP.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2008 kl. 23:24
Kabling er korrekt.

Tænd for skidtet og kig på webinterfacet...

Der er en lille finte, som du måske skal være opmærksom på. Visse kabel modems er låst til en bestemt mac adresse, som nogle gange skal registreres på en webside hos udbyderen (igen... jeg kender ikke DK Kabel-TV). Hvis det virker når du kobler en computer direkte på modemet, men ikke når routeren sættes i mellem, kan problemet være at modemet er låst til computerens mac adresse. Den nemmeste måde at løse det problem på er at "klone", altså indtaste, computerens mac adresse på routeren (skriv "ipconfig /all fra en command prompt). Det vil helt sikkert stå i manualen til routeren.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 1505
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2008 kl. 23:27
Aha. Så forstår jeg. Dit problem er altså at så snart routeren er sat til (og pc nr 2 kommer på nettet) så er der ingen af pc'erne der har forbindelse til nettet.

Tjek de ting som Jesper skriver. Du kan også gøre det at du i en command-boks kører ipconfig(sådan hedder det på XP - ved ikke hvad det hedder på Vista) og se hvilke ip-adresser du får tildelt på de to maskiner. Hvis de ikke får nogen når de er koblet til routeren så uddeler den ikke ip-adresser.

Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu