T-teknik skrev:
Ok, tak for foreløbige svar.
Jeg kan lige tilføje, at min internetforbindelse forleden blev genstartet via min udbyder Dansk Kabel TV. De kom med en forklaring på at en router kan give problemer i forbindelse med internetmodtagelse.
Dansk Kabel TV er vist ikke helt dus med kunders henvendelser vedr. internet via router. |
Det er et standardsvar fra internetudbyderne. Kundernes problemer med routere er typisk på LAN siden (specielt trådløst...), og det gider internetudbyderne ikke supportere.
Mange internetforbindelser kommer med DHCP (aka dynamiske IP adresser). RJ45 stikket i modemet skal forbindes med en DHCP klient. Det kan være en computer med XP/Vista/MacOS/Linux/whatever eller det kan være en router (som ofte er en lille Linux computer).
Jeg er ret sikker på at Dansk Kabel-TV bruger DHCP. Start med at logge på din routers web interface, og check at WAN siden er sat op til DHCP (som kan hedde flere forskellige ting; check manualen). Check derudover at routeren modtager en IP på WAN siden (fra din ISP) og at der er nogle DNS servere. Hvis disse checks er ok, ligger eventuelle problemer med stor sandsynlighed på LAN siden, altså forbindelsen mellem din router og dine computer. Her køres normalt også med DHCP.