|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
SilverLine ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 713 |
![]() Sendt: 08-Marts-2011 kl. 20:00 |
Hej forum...
Vil lige starte med at sige, at jeg ikke ved om jeg har postet mit topic det rigtige sted, ellers må det flyttes.
Min kammerat har en ældre computer, som han ønsker at lave om til en server, således at han kan bruge den som musik server til hans Squeezebox Touch. Lige nu har den Windows XP installeret. Hvad er klogt at gøre ? Fjerne det hele, og installere et eller andet server OS i stedet, og hvilket hvis det er ? Vi er begge newbies på området
Håber på lidt hjælp Redigeret af SilverLine - 08-Marts-2011 kl. 20:01 |
|
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
|
|
![]() |
|
Zulu ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
![]() |
Hvis den bare skal bruges som fil- og Squeezebox-server, så er XP fint.
Men det vil nok være en god idé med en ny installation for at starte på en frisk. I skal dog huske på at mange ældre PC'er har et væsentligt højere strømforbrug en "moderne" PC'er, så hvis det er planen at serveren skal stå tændt 24/7, vil jeg foreslå at I låner/ køber en "elmåler" (fx Spar-o-meter på biblioteket), måler serverens strømforbrug og regner ud hvad det kommer til at koste at have den kørende. Måske det bedre kan betale sig at købe en (brugt) NAS eller evt. en netbook med et par USB-diske? EDIT: Har du set den Synology DS209+II, der er til salg herinde? http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94475 Redigeret af Zulu - 08-Marts-2011 kl. 21:43 |
|
![]() |
|
SilverLine ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 713 |
![]() |
Synes bare på et tidspunkt jeg læste, at flere anbefalede at man byggede en lille computer i stedet for at bruge en NAS. Og på den computer, har man vil ikke bare ment at der skulle ligges f.eks. vista på.
Zulu : Tror ikke den er så slem med strømforbrug, den er også ret lille rent fysisk.
|
|
|
|
![]() |
|
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() |
Du kan køre SQB server på Windows, MAC (ikke aktuelt for dig med en gl. computer) og Linux se liste her. Flere NAS er også direkte understøttet.
Selv ville jeg nok gå Linux vejen til en server men det er ret nørdet og ikke sikkert at det er noget for jer :-/
BS
|
|
![]() |
|
![]() |
Ja altså SB Server er nødvendigt at have. Men dvs. det bedste er at ny formattere den, gerne med XP, installere SB server, og så er den skid slået. Vi ville vel stadig kunne tilgå hans computer fra hvilken som helst anden computer under "netværks steder" Når ny musik skal overføres mm. Redigeret af SilverLine - 09-Marts-2011 kl. 09:35 |
|
|
|
![]() |
|
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() |
SQB server = squeezebox server. Klik på linket i mit 1. indlæg.
BS
|
|
![]() |
|
scs_fan ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 22-Juli-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4 |
![]() |
Prøv at tage et kig på Vortexbox: http://vortexbox.org/
Det er et Linux baseret server-OS, der indeholder både squeezebox server og en automatisk CD og DVD ripper. Det kan ikke gøres meget nemmere.
|
|
![]() |
|
![]() |
Fuck, det er jo lige 100% det jeg leder efter :-) 100000 tak for hjælpen. Vil kaste mig over det :-)
|
|
|
|
![]() |
|
hpdahl ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 315 |
![]() |
Hvis du tænker på strømforbrug osv.
Kan du sætte computeren op til at hibernate.
Dvs. når den ikke har været i brug i f.eks. 15 min. gemmer den en cash af hvilke programmer og indstillinger der er i gang. den lukker så ned for harddisk osv. og går i standby.
Når du så kontakter den ved at tænde for din duet - touch - iphone eller hvad du nu bruger til at styre dine enheder med, starter den meget hurtigt op igen.
Min er klar i løbet af ca. 2o sekunder.
Vær klar over, at der kan være indstillinger både i bios og på netværkskortet, for at få hibenate og Wake on lan til at virke.
|
|
MVH
HPDahl |
|
![]() |
|
Treated ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2010 Sted: Horsens Status: Offline Point: 1639 |
![]() |
jeg vil dog lige sige at det med hibernate skal man lige være obs på om ens harddisk er lavet til at den kan spinne op og ned hele tiden, hvis ikke den er det, så futter den hurtig af.
|
|
![]() |
|
hpdahl ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 315 |
![]() |
Nu bestemmer man jo selv, hvor lang inaktiv tid der skal gå inden man sætter den til at Hibernate. Det slider også på en disk at stå og køre.
Jeg har sakset dette klip fra ekspertforum på nettet:
Hvis du holder dig til at skifte HD'en når garantien udløber (typisk 3 år) kan du spinne dem op og ned som du lyster.
Dét der slider hårdest på en HD er en strømafbrydelse. Almindelig slukning (f.eks. strømbesparelse) slider ikke nævnværdigt. En desktop HD (standart IDE/SATA til hjemmebrug) er ikke bygget til at være tændt 24/7, og vil derfor have godt af at blive "slukket" fra tid til anden i nogle timer af gangen. |
|
MVH
HPDahl |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg tror egentlig bare min kammerat har tænkt sig at tænde sin computer når der skal høres musik på Touchen, og slukker den igen efterfølgende. Så den kommer egentlig bare til at virke som lagerplads til hans musik.
|
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |