recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pc som server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPc som server

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 713
Direkte link til dette indlæg Emne: Pc som server
    Sendt: 08-Marts-2011 kl. 20:00
Hej forum...

Vil lige starte med at sige, at jeg ikke ved om jeg har postet mit topic det rigtige sted, ellers må det flyttes.

Min kammerat har en ældre computer, som han ønsker at lave om til en server, således at han kan bruge den som musik server til hans Squeezebox Touch. Lige nu har den Windows XP installeret. Hvad er klogt at gøre ? Fjerne det hele, og installere et eller andet server OS i stedet, og hvilket hvis det er ? Vi er begge newbies på området

Håber på lidt hjælp

Redigeret af SilverLine - 08-Marts-2011 kl. 20:01
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2005
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2011 kl. 21:40
Hvis den bare skal bruges som fil- og Squeezebox-server, så er XP fint.
Men det vil nok være en god idé med en ny installation for at starte på en frisk.

I skal dog huske på at mange ældre PC'er har et væsentligt højere strømforbrug en "moderne" PC'er, så hvis det er planen at serveren skal stå tændt 24/7, vil jeg foreslå at I låner/ køber en "elmåler" (fx Spar-o-meter på biblioteket), måler serverens strømforbrug og regner ud hvad det kommer til at koste at have den kørende. Måske det bedre kan betale sig at købe en (brugt) NAS eller evt. en netbook med et par USB-diske?

EDIT:
Har du set den Synology DS209+II, der er til salg herinde?
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94475

Redigeret af Zulu - 08-Marts-2011 kl. 21:43
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2011 kl. 09:04
Synes bare på et tidspunkt jeg læste, at flere anbefalede at man byggede en lille computer i stedet for at bruge en NAS. Og på den computer, har man vil ikke bare ment at der skulle ligges f.eks. vista på.

Zulu : Tror ikke den er så slem med strømforbrug, den er også ret lille rent fysisk.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2011 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Synes bare på et tidspunkt jeg læste, at flere anbefalede at man byggede en lille computer i stedet for at bruge en NAS. Og på den computer, har man vil ikke bare ment at der skulle ligges f.eks. vista på.

Zulu : Tror ikke den er så slem med strømforbrug, den er også ret lille rent fysisk.
Uanset hvad du gør så lad være med at lægge Vista på..... for mig har M$ gået fra XP til 7. Jeg prøver at glemme Vista.

Du kan køre SQB server på Windows, MAC (ikke aktuelt for dig med en gl. computer) og Linux se liste her. Flere NAS er også direkte understøttet.

Selv ville jeg nok gå Linux vejen til en server men det er ret nørdet og ikke sikkert at det er noget for jer :-/

BS 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2011 kl. 09:33

Ja altså SB Server er nødvendigt at have. Men dvs. det bedste er at ny formattere den, gerne med XP, installere SB server, og så er den skid slået. Vi ville vel stadig kunne tilgå hans computer fra hvilken som helst anden computer under "netværks steder" Når ny musik skal overføres mm.

Redigeret af SilverLine - 09-Marts-2011 kl. 09:35
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2011 kl. 09:36
SQB server = squeezebox server. Klik på linket i mit 1. indlæg.

BS
Til top
scs_fan Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 22-Juli-2008
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2011 kl. 09:40
Prøv at tage et kig på Vortexbox: http://vortexbox.org/
Det er et Linux baseret server-OS, der indeholder både squeezebox server og en automatisk CD og DVD ripper. Det kan ikke gøres meget nemmere.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2011 kl. 09:59
Fuck, det er jo lige 100% det jeg leder efter :-) 100000 tak for hjælpen. Vil kaste mig over det :-)
Til top
hpdahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Februar-2008
Point: 315
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2011 kl. 21:36
Hvis du tænker på strømforbrug osv.
Kan du sætte computeren op til at hibernate.
Dvs. når den ikke har været i brug i f.eks. 15 min. gemmer den en cash af hvilke programmer og indstillinger der er i gang. den lukker så ned for harddisk osv. og går i standby.
Når du så kontakter den ved at tænde for din duet - touch - iphone eller hvad du nu bruger til at styre dine enheder med, starter den meget hurtigt op igen.
Min er klar i løbet af ca. 2o sekunder.
Vær klar over, at der kan være indstillinger både i bios og på netværkskortet, for at få hibenate og Wake on lan til at virke.
MVH
HPDahl
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Point: 1639
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2011 kl. 08:19
jeg vil dog lige sige at det med hibernate skal man lige være obs på om ens harddisk er lavet til at den kan spinne op og ned hele tiden, hvis ikke den er det, så futter den hurtig af.
Til top
hpdahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Februar-2008
Point: 315
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2011 kl. 08:28
Oprindeligt skrevet af Treated Treated skrev:

jeg vil dog lige sige at det med hibernate skal man lige være obs på om ens harddisk er lavet til at den kan spinne op og ned hele tiden, hvis ikke den er det, så futter den hurtig af.

Nu bestemmer man jo selv, hvor lang inaktiv tid der skal gå inden man sætter den til at Hibernate. Det slider også på en disk at stå og køre.
Jeg har sakset dette klip fra ekspertforum på nettet:
Hvis du holder dig til at skifte HD'en når garantien udløber (typisk 3 år) kan du spinne dem op og ned som du lyster.
Dét der slider hårdest på en HD er en strømafbrydelse. Almindelig slukning (f.eks. strømbesparelse) slider ikke nævnværdigt. En desktop HD (standart IDE/SATA til hjemmebrug) er ikke bygget til at være tændt 24/7, og vil derfor have godt af at blive "slukket" fra tid til anden i nogle timer af gangen.
MVH
HPDahl
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2011 kl. 10:00
Jeg tror egentlig bare min kammerat har tænkt sig at tænde sin computer når der skal høres musik på Touchen, og slukker den igen efterfølgende. Så den kommer egentlig bare til at virke som lagerplads til hans musik.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu