hpdahl skrev:
Treated skrev:
jeg vil dog lige sige at det med hibernate skal man lige være obs på om ens harddisk er lavet til at den kan spinne op og ned hele tiden, hvis ikke den er det, så futter den hurtig af. |
Nu bestemmer man jo selv, hvor lang inaktiv tid der skal gå inden man sætter den til at Hibernate. Det slider også på en disk at stå og køre.
Jeg har sakset dette klip fra ekspertforum på nettet:
Hvis du holder dig til at skifte HD'en når garantien udløber (typisk 3 år) kan du spinne dem op og ned som du lyster. Dét der slider hårdest på en HD er en strømafbrydelse. Almindelig slukning (f.eks. strømbesparelse) slider ikke nævnværdigt. En desktop HD (standart IDE/SATA til hjemmebrug) er ikke bygget til at være tændt 24/7, og vil derfor have godt af at blive "slukket" fra tid til anden i nogle timer af gangen.
|
Der er bare delte meninger om netop det emne, specielt de eco green hdd skulle være slemme til at gå ned, men kan være de er blevet bedre, skal jeg ikke kunne sige. min server står tændt 24/7 og har 5 diske, den går aldrig i hibernate, den bruger os kun 55 watt med 5 diske, ca 1000 kr i strøm om året, det kan jeg godt leve med, så er der altid fuld adgang. Mine diske holder os rigtig længe, de er kølet med blæser, har diske som er 8 år gamle, de kører som ny endnu.