recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PC tilslutning til PX70
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPC tilslutning til PX70

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Hygom Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 433
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 09:48
Jeg kører 1024x768 via VGA indgang på mit 42PX70. Stort set alle afspillere kan lave aspect ratio om til den korrekte.
F.eks. vælger man 4:3 hvis man ser en 16:9 film. Dvs. man både kan se film og læse tekst på samme tid.
Til top
casperskj Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-December-2006
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 13:28

Spawn, tusind tak for dit svar. Meget lærerigt og velskrevet.

Jeg skal bruge pc'en som mediecenter til digitalt tv via fireDTV, men vil også gerne have mulighed for at bruge den lidt som almindelig computer til surf og mail. Jeg tror jeg holder fast i min nuværende opsætning som giver mig mulighed for begge dele, på trods jeg derved giver lidt køb på kvaliteten.
Jeg skal desuden trække 5 m kabel fra pc til tv, hvilket vel også vil forringe kvaliteten på VGA? 

Til top
tlucas Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 30-Maj-2007
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 17:52
Oprindeligt skrevet af andmm andmm skrev:

god gennemgang SPAWN men du skriver at den optimale forbindelse, ved pc-brug, er over vga som giver 1:1 pixelmapping, men hvordan er det i overensstemmelse med det du skrev  i en anden tråd

"Plasmaen har i 37" og 42" aflange pixels og opløsninger på 1024x720 eller 1024x768 - du kan kun inputte opløsningen 1024x768 via VGA og selvom det giver et udmærket billede, så strækkes det altså i bredden da opløsningen er 4:3 mens skærmen fysisk er 16:9 - dvs. alting bliver småt og bredt"

Det lyder da ikke optimalt.

Til top
tlucas Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 30-Maj-2007
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 18:04

Hej Spawn

Du skriver sidst i dit indlæg, at en FUllHD skærm giver den bedste PC tilslutning. Er Panasonic PX 70 ikke en FullHD skærm, og var det ikke pc tilslutningen til dette tv, der voldte casperskj problemer?

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

PS: skal du have en helt optimal tilslutning fra en PC, skal du have en FullHD skærm i opløsningen 1920x1080 der tillader 1:1pixelmapping eller true-scan eller lignende over HDMI indgangen. Eks. et af de kommende FullHD plasmaer fra enten Panasonic aller Pioneer. FullHD skærme fåes også som LCD, og disse har selvfølgelig samme fordel mht. netop PC-tilslutning, men til gengæld nogle rent billedmæssige ulemper i forbindelse med filmafvikling i forhold til plasmaerne.

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 19:23

PX70 er ikke en FullHD skærm

En FullHD skærm har en panelopløsning på 1920x1080 pixels, PX70 har en panelaopløsning på 1024x768 pixels.

Men den kan modtage et progressivt FullHD input på 1920x1080 - det der kaldes 1080p - fra eks. Blue-Ray eller HD-dvd over HDMI, som den efterfølgende nedskalerer til panleopløsningen på 1024x768

De fleste tidligere skærme - kan kun modtage et interlaced FulHD input på 1920x1080 - det der kaldes 1080i 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
mik_ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 19-Oktober-2004
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 12:28

Super gennemgang Spawn. Jeg har indtil videre kun afprøvet VGA/PC-indgangen(1024x768) på min 42PX70. Lige et par spørgsmål.

1) Med en DVI->HDMI converter, får man da muligheden på PC'en (windows XP) at skifte til nye standard opløsninger, f.eks. 1232x680, 1280x720 og 1920x1080 (16:9 format)?

2) Hvis man afvikler film i 720p/1080p via en DVI->HDMI converter fra PC'en, betyder overscan så at skærmen ikke fyldes helt ud (sorte kanter), eller at der skæres en del af kanten på filmen? eller passer filmen så bare 100% til skærmen?

3) Jeg har mest brug for min PC til at se mine digitale billeder, som er taget med et 16:9 kamera (billederne og film ligger i 16:9 opløsning)! Hvad er den mest optimale tilslutning fra PC du kan anbefale her? 1080p via DVI->HDMI converter?

4) Hvilken DVI->HDMI converter anbefales at købe?

I øvrigt tak for de mange tips.

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 12:57

Hej mik_  

1) Det varier lidt afhængig af skærm og grafikkort - nogen gange skal man selv via en option i grafikkortets drivere fortælle at HD opløsningerne 720p (1280x720) og 1080i/p (1920x1080) skal være tilstede, i andre opdager PC'en det selv gennem plugnplay og giver mulighed for at vælge disse opløsninger. Andre skæve opløsninger som 1232x680 vil ikke være tilgængelige men fremkommer typisk ved at man vælger eks. standard opløsning 720p, og derefter tilpasser skærmbilledet så der ikke er overscan med et værktøj der er bygget ind i grafik driverne. Både ATI og NVIDIA har et sådant værktøj i sine grafikdrivere.

2) Det betyder at billedet rager lidt udover skærmen, altså at en del af billedet skæres bort. Alle A/V indgange skærer som udgangspunkt 2-5% af billedet væk - uanset om det er over scart, component, HDMI eller andet, og uanset om kilden er TV, DVD eller PC - de fleste ved det bare ikke for når du ser en film eller tv-udsendelse i fuld skærm, kan du ikke se at 2% af billedet rager udenfor det synlige skærmareal hele vejen rundt. Man ser kun det der er synligt. Men når man tilslutter en PC og kigger på sin desktop der har objekter helt ud til kanten af billedarealet, så opdager man det pludselig når man kun kan se halvdelen af sin taskbar i bunden, og halvdelen af statusbaren i toppen.  Når du afvikler en film fra en PC hvor opløsningen er sat til 720p, vil du ikke kunne se at der er overscan, altså at lidt af billedet rager udenfor, for det du ser vil være detsamme som hvis du afspillede fra en almindelig dvd-afspiller over en af de andre indgange i TV'et for her vil der også være tilsvarende overscan. Derfor er overscan ligegyldig når vi taler afspilning af filmmateriale. Det ses kun ved brug af desiderede PC-programmer der er designede til en pc-skærm.

3) DVI->HDMI tilslutning, Ja - helt klart. Opløsning - det afhænger lidt af opløsningen på billederne og filmmaterialet - jeg ville selv holde mig til 720p, men prøv dig frem mellem 720p og 1080p og se hvad du syntes er bedst.

4) Det billigste, dog helst et fastmonteret kabel fremfor et converterstik - eksempelvis high-grade kablet fra AV-connection

http://av-connection.dk/?PNo=07-381&SPage=HDMI-DVI_Kable r

fåes i forskellige længder fra 1-10 meter til priser fra 129,- til 339,-

Og så lige en husker til alle der vil tilslutte PC til skærm - PC og skærm skal begge være helt slukket når kablet forbindes mellem de to enheder - tag gerne strømkablet helt ud af PC'en. Der er strøm i en PC og jeg har set mere end en HDMI indgang brænde af i et TV fordi kablet blev forbundet fra PC'en mens de var tændte.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
mik_ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 14:13

Tak for svaret. Lige mht. til din anbefaling af high-grade så skriver AV-connection at high-grade kablerne normalvis kun understøtter op til 720p op til 10 meter.

De skriver videre at kun Supra kabler understøtter 1080p op til 15 meter.

Er det osse din erfaring at kun Supra understøtter 1080p? eller er det en salgsgimmick?

Til top
broendumz0r Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 10-April-2007
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 14:53
Hvordan får jeg lyd med? Hvis jeg vil kører lyden gennem tv'et, og ikke gennem høretelefoner/højtalere via pc?

Redigeret af broendumz0r - 31-Maj-2007 kl. 15:18
Til top
casperskj Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-December-2006
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 19:26
på PX70 er der mulighed for at køre lyd til HDMI1 indgangen igennem et sæt almindelige RCA stik på tv'et. Så du har normalvis brug for et mini-jack til RCA fra computeren for at få lyden med.
Til top
mik_ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 00:14

Er der nogen som har erfaring med High-grade- contra Supra kabler (begge sælges fra AV-connection)? og, om de over dobbelt så dyre Supra kabler er pengene værd?

Hvis man forsøger med 1080p signal på det billige 10 meter high-grade kabel, betyder det så forringet billedkvalitet, eller bare slet ikke noget billede?

Til top
mik_ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2007 kl. 22:29

Jeg fik mit Supra kabel fra AV connection. Og tilslutningen kører fint - tak for tippet med at slukke helt for enhederne først.

720p og 1080p kører fint og som forventet i overscan. 1080p er dog ikke meget brugbart til PC-brug - men nu er det osse film og billeder som er det primære formål.

I øvrigt er jeg enig i at VGA indgangen (1:1) faktisk er glimrende til sammenligning med HDMI.

Men, jeg vil gerne forsøge at udbedre overscan i 720p via HDMI. Jeg har et X800 ATI PCI-E med dobbelt DVI udgange samt Win-XP. Jeg kan dog ikke umiddelbart finde det omtalte værktøj til at opnå de skæve opløsninger på mit ATI-kort.

Det eneste jeg ser under ATI skærm indstillinger er PX70'eren registreret som en FDP monitor, og de eneste egenskaber er 'skaler billede til skærmstørrelse' og 'Gennemtving 720p eller 1080i tilstande'.

Hvor finder I værktøjet?

Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu