recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PC vil ikke starte op efter strømafbrud
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPC vil ikke starte op efter strømafbrud

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
MortenBby Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 799
Direkte link til dette indlæg Emne: PC vil ikke starte op efter strømafbrud
    Sendt: 26-Oktober-2007 kl. 09:57
Jeg kom til at slukke for strømmen på kontakten mens PC'en kørte. Herefter kunne jeg ikke få den til at læse windows ind. Den stopper og viser valgmulighederne med "start i fejlsikret tilstand", "start  med sidst kende konfiguration der virkede"osv. Uanset hvad jeg vælger starter den men stopper og starter forfra.
Jeg gik ind i opsætningen (F8) og bad den boote fra diskettedrevet og indsatte en bootdiskette, men den kunne den ikke læse.
Maskinen bør ikke gå så meget i udu, fordi man kapper strømmen så jeg er lidt i vildrede med hvad der er sket og hvad jeg gør.
Maskinen har en Pentium 4 fra 2003 med win XPhome; her på jobbet har vi XP pro - kan jeg lave en ny bootdisk fra XPpro og få min XPhome til at starte op fra den eller hvad. Gode råd søges.

Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2007 kl. 10:07
Hvis du har slukket den på et kritisk tidspunkt (mens den var ved at opdatere disken), så kan den sagtens ende i en tilstand, hvor den ikke længere kan boote.

Så er der desværre nok ikke andet at gøre end at re-installere WinXP fra scratch (med mindre du kan finde ud af, hvilken fil præcis den mangler, eller som er fejlbehæftet).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2007 kl. 10:14
Den siger ikke noget om at nogen bestemt fil savnes, kun at XP ikke kan køre ind korrekt og det vidste jeg ligesom godt.
Har jeg nogen som helst mulighed for at finde ud af hvad den fejler eller hvilke filer der eventuelt mangler? Hvad med en bootdisk fra XPpro til XPhome - kan man det?

PS.: Jeg fik dette råd:
Tag strømstikket ud, tryk på startknappen og hold den inde 10-15 sekunder, sæt strømstik på igen, og du er kørende.
Det lyder lidt usandsynligt at det skulle hjælpe at holde startknappen inde mens strømstik er taget fra.

Redigeret af MortenBby - 26-Oktober-2007 kl. 10:22

Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221
Til top
M-P-A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-August-2005
Point: 387
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2007 kl. 10:46
Men det kan virke til tider, dog plejer man at gøre det ved helt blank skærm (no posting), det er noget med at capacitatorerne på bundkortet bliver afladet og bundkortet resetter sig selv.

Du kan evt prøve den her side hvis du vil lure tips og tricks om at fejlfinde på windows xp:

http://www.webtree.ca/windowsxp/repair_xp.htm

Har desværre ikke prøvet nogle af tricksene, da min tiltro til et "lappet" windows xp ikke rækker langt og pga at jeg selv ville formattere i sådan en situation.

Samsung F7005 & Pana TH-42PX80E
Samsung 3126 + Netget 7700
HTPC Xbmc:
Intel 2100-T, 8Gb ram, 64Gb SSD, mini itx.

FilServer/
xpenology HP N54L, 8gb ram - 4x3TB WD Red
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-August-2007
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2007 kl. 11:12
Du kan altid reparere din OS, når den så er oppe så skal du så tage backup af dine ting. Derefter reinstallere du fra Scratch. Det fungerer for mig.
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2007 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Du kan altid reparere din OS, når den så er oppe så skal du så tage backup af dine ting. Derefter reinstallere du fra Scratch. Det fungerer for mig.

Tak for tips.
Jeg fik lige dette råd fra vores IT-afdeling: Indsæt XP CD-> vælg intaller -> (den begynder at installere og siger på et tidspunkt: der findes allerede en installation, vil du reparere? -> vælg reparer.
Den skulle herefter kunne køre igen uden at have mistet data.

Kenzo85: Hvorfor skulle jeg installere igen når/hvis den er kommet op at køre?

Morten

Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-August-2007
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2007 kl. 12:15
Fordi at når du reparer en installation, er dette på lånt tid at den fungere. derfor er det bedst at reinstallere, så installationen er helt frisk.
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2007 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Fordi at når du reparer en installation, er dette på lånt tid at den fungere. derfor er det bedst at reinstallere, så installationen er helt frisk.

Man repararer netop for at undgå at reinstallere; ved reinstallation mister man jo hele opsætningen.

Morten

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2007 kl. 12:27
Hvad vil du helst have: En repareret bil, eller en splinterny?

En reparation er ikke 100% pålidelig. Derfor ville jeg også altid re-installere Windoze fra scratch bagefter.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2007 kl. 13:28
Tja, nu får jeg se om det overhovedet virker. Hvis reparationen lykkes kan jeg jo se om den er blevet ustabil. Hvis det er tilfældet kan jeg altid reinstallere.
Jeg fik i øvrigt for et par uger siden gemt en kopi af registreringsdatabasen; hvis jeg læser den ind, burde maskinen vel ligne sig selv efter reparation.

Morten

Til top
bulk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2006
Point: 976
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2007 kl. 14:08

Din reparation er kun god hvis det er fordi du skal redde noget data du har liggende ....    

Du har  kunnet installere  (helt fresh) 4 gange nu ....siden tråden startede

Et tip mere her .... køb sådan en fætter du sætter uden på din stik-kontakt så der ikke kan slukkes for den (hvis du ved hvad jeg mener?).

Redigeret af bulk - 26-Oktober-2007 kl. 14:11
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2007 kl. 21:54
Nå - hermed hvad der skete.
Lagde XPcd i og sagde installér, den tjekkede og sagde at c:/ var ukendt og/eller ødelagt.
Herefter tilbød den at formattere c:/ som jeg så sagde ja tak til. Det tog 3 kvarter men så var den også klar til nye installationer hvilket jeg nu har brugt 4 timer på.
Så - nu begynder den at ligne sig selv, skal have konfigureret e-mail i morgen og justeret diverse indstilinger.

Når enden er god er alting godt - tak for svar og deltagelse i trådenSmile

Morten

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu