recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PC-HDMI-FLADSKÆRM giver gnidret billede
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPC-HDMI-FLADSKÆRM giver gnidret billede

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
lunge Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 427
Direkte link til dette indlæg Emne: PC-HDMI-FLADSKÆRM giver gnidret billede
    Sendt: 13-August-2007 kl. 16:57

Hej.

Jeg håber I kan hjælpe her. Min søn har købt denne udmærkede skærm. Vi har tilsluttet den til hans pc med et hdmi kabel. HD samples afspillet af pc'en ser superflot og skarpt ud og dvd film er også fine. Men alt andet der har med windows at gøre - dvs skrivebordet, ikoner og tekst i tekstdokumenter, ser lidt grumset og fnidret ud, hvilket gør billedet udskarpt at se på.

Han har prøvet både med et almindeligt billigt hdmi kabel, men også med et lidt dyrere Clicktronic guldkabel fra Thansen. Begge giver et forholdsvist grimt resultat i forbindelse med pc forbindelse.

Det underlige er så at hvis han tilslutter skærm og pc vha et gammeldags vga kabel, så står teksten fint og uden skygger. Desværre er det ikke den optimale løsning da farverne og skarpheden via vga jo ikke er optimal i forhold til hdmi.

TV'en har jo en opløsning på 1366 x 768, men lige nøjagtig den opløsning er det ikke muligt at indstille hans skærmkort til (det tætteste vi kan komme er 1360 x 768).

Er der nogen der har en løsning på problemet så ville vi blive meget taknemmelige.

Redigeret af lunge - 13-August-2007 kl. 17:16
Venlig hilsen
Jan
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2007 kl. 17:23

Det er der ikke nogen løsning til - skærmen understøtter desværre ikke 1:1 pixelmapping over HDMI indgangen - dvs. den understøtter ikke input af samme opløsning som panelets opløsning (1366x766) over HDMI.

Det skyldes at skærmen ikke er en PC skærm, men et TV, og PC verdenen og TV verdenen er 2 forskellige størrelser der arbejder med forskellige opløsninger.

HDMI er ikke en PC-indgang, det er en A/V (Audio/Video indgang) hvortil der tilsluttes A/V udstyr, og en PC der tilsluttes her opfattes som A/V udstyr, ikke som en PC - på denne HDMI A/V indgang kan kun inputtes  opløsninger som 480p (720x480), 720p (1280x720) eller 1080i/p (1920x1080) - det er de opløsninger der benyttes af A/V udstyr.

VGA er en PC-indgang - på denne indgang understøttes standard pc-opløsninger, VGA (640x480), SVGA (800x600), XVGA(1024x768), WXGA(1360x768)

Sagt kort - HDMI indgangen er beregnet til film i de opløsninger film har, men vil man bruge den som pc-skærm og have helt skarp tekst skal man bruge VGA indgangen.

Det er først med en Full-HD skærm hvor panelets opløsning er 1920x1080 at A/V verdenen og PC-verdenen deler en fælles opløsning og der derfor kan inputttes med 1:1 pixelmapping i 1920x1080 også over HDMI.

Der findes ganske få skærme med opløsning 1366x768 der også tilbyder 1:1 pixelmapping over HDMI indgangen, men det er meget få, jeg kender kun til et par stykker fra LG.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
lunge Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Marts-2005
Point: 427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2007 kl. 19:49
Tusind tak for det fine svar.
Det var meget fornemt.
Det er en skam at det ikke kan lade sig gøre, men så ved vi i det mindste at det ikke kan svare sig at bruge tid på at forsøge på at få et bedre billede.

Tak igen   

Redigeret af lunge - 14-August-2007 kl. 19:52
Venlig hilsen
Jan
Til top
QuaZ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-Juni-2007
Point: 114
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2007 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af lunge lunge skrev:

Tusind tak for det fine svar.
Det var meget fornemt.
Det er en skam at det ikke kan lade sig gøre, men så ved vi i det mindste at det ikke kan svare sig at bruge tid på at forsøge på at få et bedre billede.

Tak igen   

Det kan lade sig gøre med en Mac :)
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2007 kl. 23:00

Selv tak

Oprindeligt skrevet af QuaZ QuaZ skrev:

Nej det kan det ikke - det har absolut ingenting med computeren eller mac'en at gøre - det er skærmens indgange der sætter begrænsninger - og skærmen tillader ikke input gennem sin HDMI indgang med 1:1 pixelmapping i panelets opløsning. Det er fuldstændig ligegyldigt hvad du tilslutter. Vil man have pixelmapping og den skarpe tekst det giver, skal man over VGA indgangen.

Og iøvrigt kan en mac intet som en pc ikke også kan - andet end at være dyrere

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-August-2007
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Selv tak

Nej det kan det ikke - det har absolut ingenting med computeren eller mac'en at gøre - det er skærmens indgange der sætter begrænsninger - og skærmen tillader ikke input gennem sin HDMI indgang med 1:1 pixelmapping i panelets opløsning. Det er fuldstændig ligegyldigt hvad du tilslutter. Vil man have pixelmapping og den skarpe tekst det giver, skal man over VGA indgangen.

Lige mine ord

Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Henr1k Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Februar-2007
Sted: Viborg
Point: 142
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 12:58

Der findes ganske få skærme med opløsning 1366x768 der også tilbyder 1:1 pixelmapping over HDMI indgangen, men det er meget få, jeg kender kun til et par stykker fra LG.

Se evt. liste over skærme med 1:1 pixelmapping her:
http://pixelmapping.wikispaces.com/
Tror ikke den indeholder alle TV, men en del i hvert fald
Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Juli-2007
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 13:29

Selv tak

Jo Mac har stadig fordele over for Windows PC'ere. Omvendt har Windows PC'er også fordele over for Machintosh. Først og fremmest er grafisk design meget bedre at arbejde med på Mac - derfor bruger mange grafikere Mac.

Som eksempel på hvad jeg mener Mac er bedre til, kan jeg nævne, at jeg i sin tid sad på en mac og udviklede og skrev manualer. Mht. manualerne er der en del skærmdumps, som fylder en del plads, og tager en del hukommelse i word, som var den tekst-editor jeg brugte (stadig til mac). Normalt bliver billeder lagt som proxies i tekst-dokumenter, men de de stjæler altså også hukommelse. Men kort fortlt var der ikke nogen nævneværdige problemer med at have 2-300 skærmdumps i et dokument på min mac dengang. Men når jeg læste dokumentet ind i word var der meget store problemer med at scrolle, og arbejde med dokumenterne i det hele taget.

Forøvrigt er OSX som mac kører opå unix baseret, hvilket også har sine fordele og ulemper.

Men som sagt er der fordele og ulemper med de forskelle styresystemer i dag. Så man må vælge ud fra hvad man har behov for.

Hov, det var vist lige lovligt meget OT. Men god information mht. pixelmapping og VGA vs. HDMI.

Til top
andmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Februar-2007
Sted: Danmark
Point: 217
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 16:37
Nye Mac har samme hardware som normale pc/bærbare. Derfor er den eneste forskel styresystemet på mac (og så selvfølgligt et flottere desegn)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu