Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
skovsborg
Bruger
Oprettet: 11-December-2007
Status: Offline
Point: 121
|
Emne: PCM lyd Sendt: 08-Februar-2008 kl. 17:47 |
Hej
Jeg har en sony forstærker og Sony S300 Bluray afspiller som er forbundet med et HDMI kabel.
Da ingen af disse understøtter HD lyd men kun PCM. Er det så bedst at sætte begge 2 på PCM hvis filmen også har PCM eller er det bedre at køre Dolby Digital?
PCM er vel ukomprimeret men hvad sender den så ud når filmen også har PCM?
Filmen jeg har købt er Pans Labyrinth.
Håber at nogle kan hjælpe.
Og hvad er generelt at foretrække når man ingen HD lyd har i hverken BD eller forstærker. PCM lyd eller noget andet?
|
 |
zirio
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Point: 878
|
Sendt: 08-Februar-2008 kl. 18:21 |
Det er self bedst at sende den på PCM, da det er ukomprimeret!..
Så sender den bare et direkte PCM-spor!..
Altså PCM er jo DD overlegent så det burde jo være det bedste!..Men nogle gange kan man jo blive overrasket over hvordan et DD-spor kan lyde!..Så det er vel bare at lytte sig frem!...Men som udgangspunkt er PCM langt bedre end DD..
mvh Zirio
|
 |
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
|
Sendt: 08-Februar-2008 kl. 18:43 |
zirio skrev:
Men nogle gange kan man jo blive overrasket over hvordan et DD-spor kan lyde!.. |
DD sporet på samme film vil dog aldrig være bedre end PCM sporet, da det da bare en komprimeret udgave af det samme PCM spor.
|
 |
OHJ-1
Bruger
Oprettet: 27-Januar-2008
Point: 115
|
Sendt: 08-Februar-2008 kl. 19:13 |
Hej,
Har fulgt debatten både her og i andre tråde, og forstår at PCM sporet er alle andre komprimerede lydformater (DD, digital PLII osv) overlegen.
Jeg har en PS3 og kan her se at man grundlæggende har 2 muligheder at sætte lyden op fra BD - hhv PCM eller bitrate, hvilken af disse skal jeg vælge som marster opsætning når mit surrond modul, Logitech Z5500 håndterer: Dolby Digital, DTS og DTS 96/24 samt PCM (ukomprimeret stereosignal): fra 44,1 kHz/16 bit til 96 kHz/24 bit - fødes via TOX
På forhånd tak for hjælpen.
Mvh,
Ole
|
Samsung LE46M87BD-Harmony 525
Samsung SMT-H3106 HD Digital
PS3 60GB - Onkyo TX-SR605 - Focal JMlab
Beosound 9000 + Beoport
2xPenta mkIII 2xBeolab 8000
|
 |
SVP03
Guld medlem
Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
|
Sendt: 09-Februar-2008 kl. 09:29 |
OHJ-1 skrev:
Hej,
Har fulgt debatten både her og i andre tråde, og forstår at PCM sporet er alle andre komprimerede lydformater (DD, digital PLII osv) overlegen.
Jeg har en PS3 og kan her se at man grundlæggende har 2 muligheder at sætte lyden op fra BD - hhv PCM eller bitrate, hvilken af disse skal jeg vælge som marster opsætning når mit surrond modul, Logitech Z5500 håndterer: Dolby Digital, DTS og DTS 96/24 samt PCM (ukomprimeret stereosignal): fra 44,1 kHz/16 bit til 96 kHz/24 bit - fødes via TOX
Mvh,
Ole |
Som udgangspunkt skal du køre PCM, Så er det din PS3 der afkoder lydformat hvis der ikke findes ukomprimeret PCM på blu ray filmen.
|
SVP03
|
 |
OHJ-1
Bruger
|
Sendt: 09-Februar-2008 kl. 09:43 |
SVP03 skrev:
OHJ-1 skrev:
Hej,
Mvh,
Ole
| Som udgangspunkt skal du køre PCM, Så er det din PS3 der afkoder lydformat hvis der ikke findes ukomprimeret PCM på blu ray filmen. |
Mange tak,
Har rodet meget rundt i forskellige konstalleringer, og startede med at føre HDMI til TV og derfra med TOX over til Z5500. Nu kører jeg direkte fra primær kilde over til (med TOX split) Z5500 og lader TV kun arbejde med billed.
Mvh,
Ole
|
Beosound 9000 + Beoport
|
 |
Hans j
Guld medlem
Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
|
Sendt: 09-Februar-2008 kl. 11:29 |
OHJ-1 skrev:
Hej,
Mvh,
Ole |
DTS HD Ma og Dolby TrueHD er lossless komprimeret udgaver, så der er ikke noget kvalitetstab i forhold til PCM.
|
 |
Henrik_s
Guld medlem
Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Ringsted
Point: 608
|
Sendt: 24-Februar-2008 kl. 00:44 |
"DTS HD Ma og Dolby TrueHD er lossless komprimeret udgaver, så der er ikke noget kvalitetstab i forhold til PCM."
Skal man have ny forstærker for at afspille de nye formater eller kan de "gamle" 5,1 og 7,1 klare jobbet?
Redigeret af Henrik_s - 24-Februar-2008 kl. 00:45
|
Hovedtelefoner er sagen for tiden.........
|
 |
SVP03
Guld medlem
Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
|
Sendt: 24-Februar-2008 kl. 08:27 |
Henrik_s skrev:
"DTS HD Ma og Dolby TrueHD er lossless komprimeret udgaver, så der er ikke noget kvalitetstab i forhold til PCM."
Skal man have ny forstærker for at afspille de nye formater eller kan de "gamle" 5,1 og 7,1 klare jobbet?
| Ja de kan klare det hvis de har hdmi indgang og kan tage pcm signal, det kan de fleste. Alternativt hvis man har en ældre en uden hdmi, kan du købe en afspiller med 5+1 eller 7+1 udgang på bagsiden og føre dem ind i 5+1 eller 7+1 indgangen bag på receiveren.Husk at afspiller skal kunne dekode de nye formater. De nye bd der kommer nu på markedet begynder at kunne det.
|
SVP03
|
 |
Tulipan
Bruger
Oprettet: 23-August-2007
Point: 181
|
Sendt: 24-Februar-2008 kl. 09:38 |
OHJ-1 skrev:
SVP03 skrev:
OHJ-1 skrev:
Hej,
Mvh,
Ole
| Som udgangspunkt skal du køre PCM, Så er det din PS3 der afkoder lydformat hvis der ikke findes ukomprimeret PCM på blu ray filmen. |
Mange tak,
Har rodet meget rundt i forskellige konstalleringer, og startede med at føre HDMI til TV og derfra med TOX over til Z5500. Nu kører jeg direkte fra primær kilde over til (med TOX split) Z5500 og lader TV kun arbejde med billed.
Mvh,
Ole |
Hvis du overfører PCM-signalet med TOSLINK, vil du kun overføre et stereosignal. Hvis du hører noget i surround-højtalerne, vil det være fordi din forstærker laver en form for virtuel surround.
|
 |
OHJ-1
Bruger
|
Sendt: 24-Februar-2008 kl. 16:49 |
Hej,
Tak Tulipan for dit svar, jeg kunne heller ikke helt forstå men syntes ellers jeg havde specificeret tilstrækkeligt. Så pcm via TOSLINK til Z5500 vil betyde ukomprimeret stereo signal. Jeg fomoder derfor at jeg skal finde et lydspor endte DTS eller DD?
Og hvad er det så med PCM og Bitrate, for jeg kan konstatere at vælger jeg bitrate så registrerer Z5500 display automatisk DTS som lyd, og ved PCM hedder det istedet PLII - er bitrate signal formsprog som DTS arbejder med eller hvad?
På forhånd tak.
Mvh
|
Beosound 9000 + Beoport
|
 |