recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PCM over HDMI
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPCM over HDMI

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jhansen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Emne: PCM over HDMI
    Sendt: 12-Februar-2008 kl. 18:23

Jeg har fulgt lidt med i diskussionen om de nye lydformater og hvad man eventuelt kan gøre for at udnytte dem selv om ens forstærker ikke kan dekode dem...

Normalt nævnes løsningen at man dekoder signalet i afspilleren og anvender at analogt 5+1 kabel til at koble afspiller sammen med forstærker...

Men hvis man nu godt vil blive i det digitale domæne - dels af hensyn til at det er enklere at koble afspiller og forstærker sammen via et HDMI kabel og dels fordi Digital-analog konverteringen måske foretages bedre i forstærkeren... Hvad gør man så, hvis man stadig vil udnytte de nye lydformater Dolby True HD og DTS HD MA ?

Et enkelt sted har jeg hørt om muligheden for at føre et PCM signal gennem HDMI kablet...

Hvad sker der teknisk her ? Jeg har en fornemmelse: I det digitale domæne afkoder afspilleren det nye lydformat og sender det videre som et digitalt PCM signal... Jeg har en fornemmelse for at et digitalt PCM format er ukomprimeret men stadig digital lyd i 5+1 kanaler...

Herved er man i stand til at udnytte de nye lydformater samtidig med at man forbliver digital så langt som muligt...

Er noget af ovennævnte korrekt ? Kan nogen på en skarp og korrekt måde bekræfte eller korrigere mig...

Hilsen

Jakob

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2008 kl. 18:53
Det er faktisk idéen med de nye lydformater, at de bør dekodes i afspilleren, da der er features til både Blu-ray og HD DVD der kun fungerer (picture in picture, f.eks.), hvis lyden dekodes der.

Afspillerne dekoder til LPCM, som overføres til en receiver der understøtter dette via HDMI. Det er der faktisk en del der gør; også blandt dem der ikke lige kan dekode de nye formater.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2008 kl. 18:59
SVP03
Til top

Besvar Besvar