recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - pcm vs bitstream - kæmpe forskel!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketpcm vs bitstream - kæmpe forskel!

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 645
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2011 kl. 00:12
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

så vidt jeg ved er dialog normalization kun noget der bruges i forbindelse med Dolby Digital (herunder også True HD og DD+). Det kan forklare forskellen på True HD og DTS HD. Når receiveren modtager et spor med enten DTS eller DD offsetter den LFE-kanalen med 10dB, som den skal. Jeg tvivler kraftigt på at der er ret mange der gør det, hvis de modtager et PCM-signal - det er jo ikke sikkert det har været hverken DD eller DTS på et tidspunkt. Det ville vel være at konstruere forstærkeren decideret forkert. Så er spørgsmålet om afspilleren justere LFE-kanalen, hvis der bliver sendt ud via PCM - jeg tvivler ret kraftigt, men det må da være relativt let at finde ud af - det er trods alt 10dB forskel. Det er jo bare at prøve 2 gange efter hinanden. Det burde ikke engang være nødvendigt at måle det, da 10dB vil fordoble lytteindtrykket af lyden. Det kommer selvfølgelig an på om den pågældende subwoofer er presset og rent faktisk kan spille 10dB højere

Jeg oplever ingen forskel på lfe sporet. Det har oppoen styr på. Hvad jeg har lagt mærke til , så er det DTS hd bitstream ,der har et højere niveau end det tilsvarende pcm.
det er jo lidt svært at vide om det er oppoen der har styr på det, eller receiveren der gør noget forkert. Jeg synes nu det plejer at være omvendt ved bitstream, måske er det fordi DTS HD har mere overhead og der tages højde for dette?
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2011 kl. 07:37

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

så vidt jeg ved er dialog normalization kun noget der bruges i forbindelse med Dolby Digital (herunder også True HD og DD+). Det kan forklare forskellen på True HD og DTS HD. Når receiveren modtager et spor med enten DTS eller DD offsetter den LFE-kanalen med 10dB, som den skal. Jeg tvivler kraftigt på at der er ret mange der gør det, hvis de modtager et PCM-signal - det er jo ikke sikkert det har været hverken DD eller DTS på et tidspunkt. Det ville vel være at konstruere forstærkeren decideret forkert. Så er spørgsmålet om afspilleren justere LFE-kanalen, hvis der bliver sendt ud via PCM - jeg tvivler ret kraftigt, men det må da være relativt let at finde ud af - det er trods alt 10dB forskel. Det er jo bare at prøve 2 gange efter hinanden. Det burde ikke engang være nødvendigt at måle det, da 10dB vil fordoble lytteindtrykket af lyden. Det kommer selvfølgelig an på om den pågældende subwoofer er presset og rent faktisk kan spille 10dB højere

Jeg oplever ingen forskel på lfe sporet. Det har oppoen styr på. Hvad jeg har lagt mærke til , så er det DTS hd bitstream ,der har et højere niveau end det tilsvarende pcm.

det er jo lidt svært at vide om det er oppoen der har styr på det, eller receiveren der gør noget forkert. Jeg synes nu det plejer at være omvendt ved bitstream, måske er det fordi DTS HD har mere overhead og der tages højde for dette?

for at vi ikke snakker forbi hindanden....det er det samlede niveau. jeg prøvede igår at sætte the dark knight på. på den kan jeg huske at true hd som pcm var lavere end alm dolby som bitstream. Når jeg nu køre bitstream ud på både true hd og alm. er niveauet lige højt. Det strider til gengæld mod det som jeg oplever på alm dolby. Her oplever jeg ikke at der er forskel på niveauet.
konklusionen pt må så betyde at afspilleren tager højde for Dial norm når det er alm dolby = bitstream og pcm samme niveau.
når det er true hd sker der ingen dial norm i afspilleren = forskelligt niveau om det er bitstream og pcm.
jeg prøvede flere titler igår med dts hd. her er bitstream konsekvent højere i niveau end pcm. det tyder på at processoren tillæger 4 db når den ser et dts hd flag, hvilket self kræver at det er bitstream. det stemmer også overens med det som jeg har læst på nettet. THX godkendte processorer tilføjer automatisk 4 db til dts hd
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu