Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Gromit
Super bruger
Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
|
Sendt: 25-Maj-2010 kl. 23:34 |
CrazyFrog skrev:
Der skal 2 parter til en handel, og både sælger og køber må tage et ansvar. At man i dag bare kan påstå at man er fejlinformeret, og dermed få ret i en klagesag er da helt i modstrid med min retsfølelse. |
Jeg er delvis uenig... eller delvis enig. 
Glem nu ikke, at sælgeren rent faktisk også er en rådgiver, og ikke bare en "kassedame". Den rådgivende sælger har faktisk et ansvar og spørge ind til kundens behov, og for undersøgt om kunden reelt nu også er sikker på, hvad deres ønsker egentlig er. Man kan som rådgivende sælger ikke bare henholde sig til: Hvis-kunden-ikke-stiller-spørgsmål-så-får-kunden-ikke-noget-svar holdning.
Problemet er bare, at de "fleste" rådgivende sælger IKKE VED NOK om de produkter de sælger. Det er arbejdsgiverens ansvar, at give de rådgivende sælger tid til, at sætte sig ind i diverse produkter, hvad jeg stærk tvivler på at arbejdsgiveren giver dem tid til. Arbejdsgiveren skal jo stå til ansvar for deres ansattes kommunikation til kunderne. Eks. fejlinformering.
Omvendt, som jeg tidligere har nævnt, så har kunden også selv ansvar for, at lave lidt forarbejde og undersøge deres egne behov og finde et givent stykke eletronik, der lever op til deres forventninger, og ikke bare købe i blinde.
Sælgere er også til for at rådgive. Det er derfor de er ansat...! Og dét er derfor, at Hi-Fi branchen får slag af myndighederne. Ellers kunne man jo ligeså godt lade kunderne selv hive Hi-Fi produkterne ned fra hylderne.
Men når det er sagt, så er det min overbevisning, at både sælger og køber er lige gode om ansvaret.
Redigeret af Gromit - 25-Maj-2010 kl. 23:41
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 25-Maj-2010 kl. 23:58 |
CrazyFrog skrev:
Jeg tror generelt at der er solgt de varer der var tilgængelige på daværende tidspunkter, |
Det er ikke det, sagen handler om. Sagen handler om information om en vares begrænsninger. Disse begrænsninger er til stede, uanset om der har været andre varer til rådighed uden disse begrænsninger.
CrazyFrog skrev:
og generelt også at kunderne har fået en reel information rundt omkring. Der skal 2 parter til en handel, og både sælger og køber må tage et ansvar. At man i dag bare kan påstå at man er fejlinformeret, og dermed få ret i en klagesag er da helt i modstrid med min retsfølelse. |
I alle sagerne er køber og sælger rørende enige om, at sælger ikke ved købet har givet information om den planlagte udfasning af MPEG2. Så der ikke nogen, der "bare påstår" noget.
|
 |
Bruger udmeldt 38
--
Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
|
Sendt: 26-Maj-2010 kl. 07:33 |
Gromit skrev:
Glem nu ikke, at sælgeren rent faktisk også er en rådgiver, og ikke bare en "kassedame". Den rådgivende sælger har faktisk et ansvar og spørge ind til kundens behov, og for undersøgt om kunden reelt nu også er sikker på, hvad deres ønsker egentlig er. Man kan som rådgivende sælger ikke bare henholde sig til: Hvis-kunden-ikke-stiller-spørgsmål-så-får-kunden-ikke-noget-svar holdning.
|
Det er vist mere moralsk ansvar end lovmæssigt ansvar.
Der er masser af kunder som ikke kender egne behov - og ej heller kan formulere dem.
M.v.h.
|
 |
Gromit
Super bruger
Oprettet: 19-April-2006
Point: 463
|
Sendt: 26-Maj-2010 kl. 10:50 |
Henrik B. skrev:
Der er masser af kunder som ikke kender egne behov - og ej heller kan formulere dem.
M.v.h. |
Ja, det er jeg udemærket godt klar over. Og dem er der rigtig, rigtig mange af her i landet. Det er garanteret også de samme forbrugere som køber deres Hi-Fi produkter i et supermarked - eks. Bilka, og udelukkende går efter prisen og intet andet. 
|
 |
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
|
Sendt: 26-Maj-2010 kl. 11:00 |
Der er jo forbruge der syndes at butikker som bl.a. Fona er for dyre, og når det dagligvare butikken man normalt handle i få bl.a. tv på hylderne til en brøkdel af pris (ikke samme mærke), ja så ryge det i indkøbskurven.
For hvor betale 7000 kr. for et 32" TV i Fona når man kan få en 32" i supermarked for 3000 kr. er der sikke mange der tænkere.
Og det er sikke lette at sælge et 32" TV til 3000 kr. i et supermarked end et til 7000 kr. i Fona, for mange gang skal et indkøbe i butikken som bl.a. Fona tilrettelægges, med det gå lette i et supermarked da her er hele familien samlet på samme tid, minimum en gang om ugen.
Og rigtige mange se først på prise, og her er valgt let, et tv til 3000 kr. eller ingen tv. Og for dem er et 32" TV bare et 32" TV og intet andet.
Det er jo menge gang sjovet at lytte til kunde når de gå i en Fona butik, har hørte nogle gang dette, når folk har være inden efter computer spil: Skal vi ikke havde en nyt tv, jo med de er jo dyre her, har set et i Bilka der er billiger, skal vi ikke tage ud til Bilkan, JA.
Redigeret af Startrek - 26-Maj-2010 kl. 11:05
|
 |
reslfj
Guld medlem
Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
|
Sendt: 26-Maj-2010 kl. 12:32 |
Allan Olesen skrev:
CrazyFrog skrev:
Jeg tror generelt at der er solgt de varer der var tilgængelige på daværende tidspunkter, |
Det er ikke det, sagen handler om. Sagen handler om information om en vares begrænsninger. Disse begrænsninger er til stede, uanset om der har været andre varer til rådighed uden disse begrænsninger. |
Købeloven skal ikke sikre en forretning noget salg - slet ikke - men skal bla. forhindre at forbrugeren fejlkøber pga. sælgers manglende informationer.
Allan Olesen skrev:
CrazyFrog skrev:
og generelt også at kunderne har fået en reel information rundt omkring. Der skal 2 parter til en handel, og både sælger og køber må tage et ansvar. At man i dag bare kan påstå at man er fejlinformeret, og dermed få ret i en klagesag er da helt i modstrid med min retsfølelse. |
I alle sagerne er køber og sælger rørende enige om, at sælger ikke ved købet har givet information om den planlagte udfasning af MPEG2. Så der ikke nogen, der "bare påstår" noget.
|
Men købeloven er bevist lavet usymetrisk til fordel for køber - det må alle sælgere lære at leve med.
Nu er der et menupunkt i venstre side med teksten "Har dit nye fladskærms-tv en mpeg4-modtager?" og en andet menupunkt er "10 fakta om afgørelserne i MPEG-sagerne"
Dit udsagn er simpelthen ikke rimeligt tæt på sandt.
Men Dansk Erhverv vil altid have en dårlig sag, for afgørelserne hviler helt på de manglende oplysninger om at MPEG-2 udgår. Det ligner faktisk mere en forhalingstaktik, for at så mange krav som muligt ikke vil blive indgivet.
At MPEG-2 udgår helt i forventeligt 2012 er bevisligt skrevet - fra kulturministeriet i juni 2007, på digi-tv.dk(DR's) sider i juli 2007, i offentlige høringer om gatekeeper i juli/august 2007, af BDM/BFE i september 2007, at Børsen i september 2007 + diverse formiddagsblade og andre aviser fra sommeren 2007 etc. Helt klare danske tekster, som en hel branche umuligt kan have undgået at opdage - hvis viljen havde været der.
Og der gives ikke - og skal ikke gives - 'fornuftige' udfald - kun udfald ifølge købeloven.
Lars
Redigeret af reslfj - 26-Maj-2010 kl. 12:35
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
 |
Conluxa
Junior bruger
Oprettet: 03-Januar-2009
Point: 20
|
Sendt: 26-Maj-2010 kl. 15:36 |
Anima skrev:
Skal alle dem som har købt HD-DVD også have deres penge tilbage nu hvor det er et "dødt" medie?
|
Man kan da ikke sammenligne noget der er sket globalt, med en politisk beslutning kun for Danmark ?
HD-DVD blev jo udfaset af producenten pga manglende interesse fra slutbrugerne.
|
 |
reslfj
Guld medlem
Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
|
Sendt: 27-Maj-2010 kl. 21:05 |
Conluxa skrev:
Anima skrev:
Skal alle dem som har købt HD-DVD også have deres penge tilbage nu hvor det er et "dødt" medie?
|
Man kan da ikke sammenligne noget der er sket globalt, med en politisk beslutning kun for Danmark ?
HD-DVD blev jo udfaset af producenten pga manglende interesse fra slutbrugerne. |
Hvis du har købt HD-DVD fra nogle få dage efter den dag, hvor Toshiba meddelte stop og du ikke blev fortalt dette, så har du en god sag. Men hvor mange sælgere har kunnet holde mund med dette - næppe mange.
Har du købt medens der var krig - så skulle du naturligvis have information om at krigen pågik - sælger kunne joindtil Toshiba gav op på ingen måde vide, hvem der ville vinde.
Lars :)
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
 |
moho
Guld medlem
Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 15:36 |
Et svar jeg fik var at DVB-C modtagere indbyggede VAR MED MPEG4, men hvis samme Tv havde DVB-T var samme DVB-T Tuner ikke med MPEG4, hvilket bragte mig ud i den totale forvirring.
Så igen kan de som købte en "Manglende vare" kun føle sig forkert behandlede.
Igen hvad det er jeg mangler at vide om Køb og Salg, og MPEG4 via diverse Tunere og Fladskærme fabrikanter. 
|
 |
moho
Guld medlem
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 15:43 |
Dansk Erhverv kan for mig ikke krybe i skjul, fordi man er gået væk fra automatisk have en extraboks Optage på, som ville have det som nogle købte Tv manglede, dengang for mange år siden at VHS Videoer Havde S-Kanaler og Hyperbånd. Og så brugte man dette til modtage på, og se de programmer selve Tv'et ikke kunne modtage. Nogen historier gentager sig altså; blot blev den slags ekstra Bånd (tunere) først indbyggede i Videoer og herefter i almindelige Tv.
Glemte jeg skrive at Stofa udlejede sådannne bokse dengang, rosværdigt for samme Firma.  kr 33 per måned eller 99 kr per kvartal.
Redigeret af moho - 31-Maj-2010 kl. 14:52
|
 |
moho
Guld medlem
|
Sendt: 31-Maj-2010 kl. 14:49 |
Jeg ved det er at tæske langhalm herfra. Når Een person skriver forneden, om en Skærm er for sætte ting op på; og når man finder ud af en boks til DVB-T OG -C skal koste det halve af en Fladskærm. Forventer alle og især Dansk Erhverv dette går stille af?  Når nye skærme har samme indbyggede til rimelig pris! Men som extra box, No Way.
|
 |
moho
Guld medlem
|
Sendt: 31-Maj-2010 kl. 15:02 |
Henrik B. skrev:
moho.
Forskelle er, at de domme der er afsagt i Forbrygerstyrelsen, omhandler DVB-T tunere med MPEG4.
Jeg tror kun det er ganske ganske få TV, med DVB-C tuner, der er solgt uden MPEG4 -hvis overhovedet nogen?
M.v.h. |
Hvis dette er korrekt kunne sælger vel tage samme Tv retur, og prøve afsætte til en person som har Kabel Tv og den store pakke. Medmindre jeg har misforstået noget andet, det kan for mig kun stå fast at sælger har undladt en del. Hvis man har Kabel søger man vel slet ikke på DVB-T området.
På samme måde som de færreste havde gjort sig klar til modtage DR og TV2 (via master) i gamle dage, når et net faldt helt ud.
|
 |