|
Personnumre |
Besvar | Side <1 234 |
Forfatter | ||
aerik
Guld medlem Oprettet: 25-Januar-2011 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4262 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det må du gerne uddybe! |
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19464 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det vil jeg også gerne høre mere om!
Klaus |
||
Prospect
Guld medlem Oprettet: 12-December-2008 Sted: Ølstykke Status: Offline Point: 783 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
HER har du en guide til at finde CPR numre... (den lovlige vej) Mange firmaer benytter CPR validering, uden der er tjek på sikkerheden.. bla. mobilselskaber, DBA gjorde det også men har erstattet med NemID validering. Firmaer kan købe sig adgang til CPR validering via cpr registret. Disse cheks kan udnyttes og misbruges. (den ikke lovlige vej)
|
||
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
DET kan ikke være lovligt! Nu må politikerne på banen og gi os ID kort og få skrottet cpr nr
|
||
Brixen
Guld medlem Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6661 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
CPR nr kan fint bruges til at kende den ene Søren Jensen fra den anden Søren Jensen, men absolut ikke til at bevise hvem man er.
|
||
Venlig hilsen
KB |
||
strandvasker
Guld medlem Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2402 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er ikke cpr numrene som sådan der fejler noget, det er måden de bruges på - as in der er tåbelige instancer der tager et gyldigt cpr nummer som et bevis på at du er den du påstår du er. I bund og grund handler det om den ældgamle balance mellem bekvemmelighed og sikkerhed. Lad mig starte med at sige at navne og cpr numre ikke er specielt svære at få fat i, jeg vover påstanden at jeg vil kunne skaffe 100 navne og cpr nummer kombinationer på en formiddag. Alt det kræver er, at jeg trisser ned på kommunen og sætter mig tilpas tæt på skranken med en god bog og en båndoptager. Tilbage er bare at vente på borgere der frivilligt opgiver navn og cpr nummer til vedkommende bag skranken, det er der ingen ben i. Rent faktisk behøver man ofte ikke engang kende navnet, når jeg selv henvender mig på kommunen og vil til at præsentere mig, bliver jeg tit afbrudt af spørgsmålet "Dit cpr nummer?" hvorefter vedkommende bag skranken indtaster det og siger mit navn, som jeg så bare svarer "Ja, det er mig" til.. Er det bekvemt at sagsbehandlerne har et entydigt nummer de nemt kan finde din sagsmappe frem ved? Ja. Er det sikkert? Hell no! Lad os så sige, at vi i stedet indfører noget der er sikrere - fx. et id kort kombineret med en fingeraftryksskanner og et kamera der aflæser dit øjes iris. Er det sikker? Jep, pænt sikkert. Er det praktisk? Muligvis hvis du selv møder op på kommunen, men dælme ikke hvis du blot har ringet til din sagsbehandler for at finde ud af et eller andet. Du er simpelthen nødt til at møde fysisk op hver gang og stikke hovedet i en skanner. Hvis du ønsker at bevare den bekvemmelighed det er, at kunne ringe og snakke med din sagsbehandler eller kunne ordne ting over nettet, så er der helt naturlige grænser for hvor sikkert det kan blive. Selv hvis man indfører noget challenge-response og public-private kryptering, så er det stadigt pokkers svært at bevise at det ikke bare er en anden end dig der har fået fat i nøglerne.
|
||
Besvar | Side <1 234 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |