recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Peter Pan’s digitale B&O hjemmebio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Peter Pan’s digitale B&O hjemmebio

 Besvar Besvar Side  123 75>
Forfatter
Besked
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Peter Pan’s digitale B&O hjemmebio
    Sendt: 18-Oktober-2006 kl. 14:24
 
                                                               
                                   
 

 
 
 
BeoVision 7-40" LCD HD Digital Surround Sound TV
 
Jeg vil nu forsøge at præsentere mit surround anlæg på en måde så
alle kan følge med, så må nørderne se gennem fingrene med det.
 
Tager forbehold for eventuelle skrive-, og stavefejl såvel som grammatiskefejl.
 
Husk! hvis alle spørgsmål og svar bliver sendt på "Privat post"
var her ikke noget forum at læse i, og søge på.
 
Sådan standede det
 
Min hi-fi interesse startede i 1976 med købet af en BeoMaster 4400 til 3,795 Kr. Den gang hed byens
førende radio forretning All-Radio. Her havde man tid, og vi var en del unge der mødtes om aftenen, for
at afprøve de forskellige højttaler butikken fik hjem. Mønnike og K. Mogensen fortalte om den tekniske
udvikling, og var behjælpelige med diverse DIN tilslutnings kabler, der skulle til en BeoMaster 4400.
Man kunne dengang, i div. Hi-Fi blade læse alen lange test rapporter om sine indkøbte B&O produkter. 
 
I 1984 købte jeg datidens flagskib, en BeoCord 9000 kassette båndoptager til en pris af 8.500 Kr.
Om torsdagen sad vi i flere timer ved kassette båndoptageren og optog musik fra Christian Flagstads radio
program. Det blev til rigtigt meget god musik, og mange gode oplevelser når vi holdt party i garagen.
 
Det var også en stor dag da passive BeoVox Penta rykkede ind i All-Radio. Hold da kæft hvor de bare
spillede, og sådan et sæt måtte jeg eje. Vi skrev nu 1987 og to stk. BeoVox Penta til en pris på 9.440 Kr.
for et sæt, rykkede ind i min stue.
 
På TV siden var mit først TV et BeoVision  LX 2800 årgang 1987, som i 1998 blev afløst af et BeoVision
Avant 32" VHS. I 2006 købte jeg mit første HD ready fladskærms TV BeoVision 7- 40" Mk II, som grundet
den nu hurtige udvikling i Dec. 2007 blev afløst af BeoVision 7-40" Full HD Mk. III. Gennem årene har en
virus kaldet Beo-finitis sat sig i min krop, og Bang & Olufsen blev på denne måde mit hifi mærke. Gennem
årene har jeg deltaget i mange spændende arancemanger, hvor jeg kan pleje min B&O hobby med andre.
 
 
Med venlig hilsen
 

 
_____________________________
 
Først et animeret billede af grundstenen i mit digitale surround setup.
 
 
 
____________________________________________________________
 
Mit set-up er sammensat af følgende:
 
Beovision 7-40" LCD HD TV med DVD/CD, og DTS/Dolby digital 5.1.
Center højttaler:  Aktiv BeoLab7-4 med 2x 250 W ICEpower trin.
Front højttaler: 2 stk passive BeoVox Penta,( trækkes af )
JJAZ. IP 205 KV Stainless, 2 X 500w APS ICEpower.
Bag Højttaler: BeoLab 4000 aktiv.
Subwoofer aktiv : Audio Pro Bi-20 Ace-Bass.  
BeoCenter 9300, med pre-out via PoverLink og en 80 watt forstærker:
Centeret har : Radio/CD/ Kassete båndoptager og MasterLink til øvrige rum.
Beocord V 8000. VHS video. 
Nad C 162 Pre-amp forforstærker.
Cayin 257 CD afspiller.
Beogram TX gramofon med MMC 1 Pick-up.
Sagem HD 81 Selector.
Samsung SNT-H 3106 HD digital modtager.
__________________________________
 
Da mit TV som beskrevet er grundstenen i mit setup, er den måde mit surround anlæg er connectet også lidt atypisk i forhold til det man sædvanligt ser.
________________

Oversigts tegning.


  
 
_________________________________________________________
 
Jeg vil her forsøge at give nogle komentare til  tegningen af mit setup.
 
Mine BeoLab Vox Penta er uden forstærker i bunden. De trækkes af det ICEpower stereo trin du ser på den sidste tegning. Bag på mit TV sidder de såkaldte PowerLink bøsninger. To til front , to til bag, to til center højttaler, og en til en subwoofer. Det er på tegningen de sorte med tal i.
 
Lad os så fra den ene front  PowerLink bøsninger lave et adapter kabel. Først lodder man et 5 Pol DIN stik på kablet, ben 5 bære højre, ben 3 det venstre lydsignal, og ben 2 er stel. I den anden ende loddes et par XLR stik på. Nu er der stereo lyd signal på mit ICEpower stereo trin, som front højtalerne er tilsluttet.
 
Det lydsignal som kommer ud af en PowerLink bøsning er et såkaldt Pre-out signal, det vil sige volumen reguleret med en Beo4 fjernbetjening. At styre lyden via BeoVision 7-40, kan i et MasterLink system hvor også mit BeoCenter 9300 indgår, lade sig gøre ved at sætte TV'et i OPTION 2, og BeoCenter 9300 i OPTION 0. På  BeoCenter 9300 er tilsluttet et RumLink kabel til mit allrumskøkken, her er link modtageren i OPTION 6.
 
Jeg har så tilsluttet mit analog stereo anlæg, en Beogram TX pladespiller og en Cayin CD, på normal vis til en NAD forforstærker. På den vælger jeg så hvad der skal afspilles. NAD C 162 sender så lyden til BeoCenter 9300 via AUX IN bøsningen, hvorfra det videre sendes via MasterLink kabel til mit TV.
 
BeoCenter 9300 har radio, så hvis vi siger at det er den jeg vil høre, trykker jeg radio på Beo4, som så via mit TV bliver sendt til højtalerne, og via BeoCenter 9300 sendt til min rumlink højttaler.
 
I BeoVision 7-40" LCD TV er indbygget en DVD/CD. Når jeg lægger en DVD i skuffen, sørger elektronikken i mit TV for at tænde de højttaler som informationerne på DVD skiven giver mulig hed for. Hvis der er Dolby Digital 5.1, så sendes lyden til front, bag og center højtalerne. Den aktive subwoofer spiller med i alle tilfælde, også i normal stereo. Hvis der på DVD'en er "dts " digital lyd, er det et stereo signal der sendes til bag højtalerne.
 
Det nyeste jeg har fået mulighed for, er at modtage ”high-definition tv” = HDTV signaler i HD-kvalitet fra TDC's kabel-tv nettet, det klare Digital HDTV modtager: Sagem 81 HD. Når den er sat op med HDMI --> DVI kabel for billede overførsel, og S/PDIF Coax for den digitale lyd, trykker jeg DTV på Beo4 fjernbetjeningen, og igen efter hvad for informationer TV-selskaberne sender, overføre elektronikken i mit TV, den rigtige lyd og de rigtige billeder i 16:9. Det er ikke alt hvad der sendes fra de to HD kanaler C More HD, der er lige godt, men når det lykkedes ( på pioner stadiet) er det fantastisk flot, og lyden i AC3 = Dolby Digital 5.1, fra Canal + FILM kanalerne er rigtig god. Men ind til videre ingen billeder i HD der fra.
 
Det fede ved dette B&O + meget andet setup, er at det hele styres med kun en fjernbetjening, og lyd og billede kvaliteten, selv om Bang & Olufsen aldrig tager ordet Hi-Fi i deres mund, så vil jeg skrive under på at det er bestemt af det materiale der afspilles, er materialet er i orden, så er det HI-Hi. Og så syntes jeg da også at det er pænt at se på.
 
Nu håber jeg at det giver forståelse, og ellers må i spørge. 
 
_____________________________________
 
Så kom den store dag da to mand fra mit lokale Beocenter ringede på
døren, og proklamerede at de havde en stor tung pakke til mig på ca.55 kg.
 
Her billede fra ankomst og samling af BeoVision 7-40 LCD TV og
7-4 center højttaler + en Beo-stand som kan vippe, og dreje skærmen.
 
 
Det fylder godt, fordi skærmen står lodret.
 
 
Det løse, er nu båret ind.
 
 
Flot ikke ?, og tung på grund af kontrast skærmen er i 5 mm. mørkt glas.
Dimensionen er 108 x 68 x 18 cm.
 

 
Alt blev samlet, og der blev indstillet kanaler, og tilsluttet b&o udstyr blev rigistreret i TV'et.
 
 
Efter 2 timer, er alt indstillet og indvigelsen kan begynde.
DET ER BARE ET FEDT FJERNSYN.
 
************************************************************ *********
 

 
Opdateret billede med nyt BV 7-40" Full HD TV, og nye møbler 2008. Starter på side 11.  
 
__________________________________________________________________________
 
Mit næste indkøb var selector Sagem HD 81,     
 
som giver mulighed for AC3 = Dolby Digital 5.1. lyd fra TV stationer som sender AC3 lyd.
 
Fra foreløbig en TV kanal med navnet C More HD, som findes på TDC's hybridnet, kan jeg modtage TV billeder i High Definition.
 
Fakta om HDTV:
HD står for High Definition, som på dansk betyder høj opløsning.
 
HDTV er en ny, knivskarp billedkvalitet, som inden for få år vil blive hverdag på vores tv-skærme. Det tv-format, som vi anvender i dag, udnytter langt fra det potentiale, som de store nye fladskærme har. Tendensen er større skærme med bedre opløsning og det er her, HDTV kommer ind i billedet.
 
Her et billede fra den dag jeg modtog boksen, og rodede med kabel forbindelser.
 
 
 
 
Der vil være stor forkel på hvordan vores fladskærme skal forbindes, for det afhænger af hvad for indgangs bøsninger der findes bag på skærmen.
 
HDMI udgangs bøsningen bag på min selector, giver mulighed for overførsel af både lyd og billeder. På mit TV er den digitale indgang en DVI-D bøsning, som kun kan overføre billeder. Det betyder at den digitale lyd skal overføres via sådan et kabel.
 
 
Min billede overførsel sker først via et HDMI kabel som så er tilsluttet en HDMI hun til DVI-D hanadapter, som sidder på mit TV.
 


Fordelen ved at gøre det på denne måde, er at et HDMI kabel ikke er lige så følsomt over for støj, som et DVI-D kabel vil være, derfor altid det længste træk med HDMI kabel.

_______________

Her flere billeder.

Front højttaler: Passiv BeoVox Penta. og

Beovision 7-40" LCD TV med DVD/CD, og DTS/Dolby digital 5.1.


 
Center højttaler:  Aktiv BeoLab7-4 med 2 x 250 Watt ICEpower trin.
 

 
DVD/CD afspiller
 

 
Her IP 205 KV Stainless, 2 X 500 Watt APS ICEpower trin, afdækket.
 
 
ICEpower trin bag dækplade, og Bi-20Ace-bass aktiv subwoofer.
 

Passive BeoVox Penta som front højttaler.

 
Aktive BeoLab 4000: Plaseret som baghøjttaler, med skjulte kabler.
 
Mit anlæg.
 

BeoCenter 9300 med pre-out via PowerLink, en 80 watt forstærker:
Radio/ CD/ Kassete båndoptager og MasterLink til øvrige rum.

Beocord V 8000. VHS video. / Beogram TX gramofon med MMC 1 Pic-up.
Pioneer F-717 Tuner. /  Cayin 257 CDafspiller. / Nad C 162 Pre-amp forforstærker.

Selector Sagem HD 81 har jeg malet sort, den er oprindelig hvid og det er ikke lige sagen her.

________________________________________

Mit TV har en Set-Top-Box Controller indbygget.
 
 
En Set-Top-Box controller fungere som ´tolk´ mellem den installerede set-top-box og, eks. ( DVB- T / DVB-S / DVB-C ) bokse, og Beo4 fjernbetjening. Controller tænde/slukke de tilsluttede enheder sammen med mit TV, og give adgang til de programmer og funktioner, de tilsluttede enhed tilbyder.
 
Nogle funktioner er direkte tilgængelige via Beo4, når jeg aktivere set-top-boksen.Yderlige funktioner er tilgængelige via Set-top-Box Controllerens menu, som kan hentes frem på skærmen.
 
Mit problem lige nu, er at jeg pt. ikke kan opdatere min set-top-boks til min nye Sagem 81 HD, da Bang & Olufsen ikke er færdige med at udvikle det der skal til.    http://www.beoworld.co.uk/stb.htm
 
Opdateret:
Fredag d. 26-1-2007 har min lokale B&O forhandler været hos mig og opdateret Set-top-box controllerens menuen på mit BeoVision 7 - 40. Installationen betyder jeg nu med Beo4 kan styre Tænd/sluk - Kanalskift - Lydstyrke - Farve /Lys/ Kontrast, på Selector Sagem 81HD. Det foregår fra en af BeoCenteret medbragt computer hvor flashopdateringen er indlagt. Med et kabel fra computerens Comm port overføres data til data in på BeoVision 7 - 40".
________________________________________

Audio Pro B1-20 Ace-bass. Det skrev Hi Fi & elektronik år 2000 om min subwoofer.

Audio Pro ACE-Bass B1.20 Sub Download pdf :

http://www.audiopro.com/media.php?id_file=1768

________________________________________
 
Remote mains switch fra b&o.
 
Alle BeoLab højttaler på nær BeoLab 5, har brug for en subwoofer for at få bunden med. Dette gælder også BeoVox Penta som mine front højttaler hedder.
 
På det tidligere billede af ICEpower trinet, ses nedenunder to sorte bokse. Den ene af dem bruger jeg til at slukke for min aktive Audio Pro BI. 20 SUB, sammen med BV 40-7 TV. Her en tegning som tydeliggøre hvordan det virker.
 

___________________________
 
Her beskrivelse af mit linksystem.
 
Når min  BeoCenter 9300, med det ældre MCL = (7 Pol DIN bøsning) Link system, skal komunikere med BeoVision 7-40" TV's  ML = MasterLink er man nødt til at købe en BeoLink Converter nr. 1161466, for at det gamle MCL link system, kan tale med det nye ML link system.
 
Når det er på plads, vælges om det er BeoVision 7-40" TV'et eller BeoCenter 9300  der skal være den styrende del. Jeg har naturligvis valgt at tilkoble mine højttaler til mit TV, og så er det naturligt at det er det, der styre alle fungtioner jeg beder Beo4 om at udføre.
 
For at det kan blive sådan, fortæller man BV7-40 og BC 9300 hvad rolle de skal spille i opsætningen, ved at tildele dem et OPTION nr. med Beo4 fjernbetjeningen. I mit setup er BeoCenter 9300 i option 0, og BeoVision 7-40" TV'et i option 2.
 
Det vil sige, at jeg nu kan sende alle styre signaler, og lyd signaler via MasterLink til min rum Link. Her er bruges et passiv X-tra speaker kit Nr. 8920475.
 
Når jeg kan nøjes med pasivt kit, er det fordi  BeoCenter 9300 udover to stk. pre-out PowerLink udgange, også har en integreret Ca. 80 Watt forstærker.  Forstærkers højttaler udgange tilsluttes først til det passiv X-tra speaker kit, og her fra trækkes normale højtaler kabler til et sæt pasive højttaler, i link rummet. En Transceiver følger med kit'te, den er monteret i link rummet. Her udover har jeg trukket et almindeligt 5 leder telefon kabel mellem relæboksen og transceiveren.
 
Nu kan jeg med Beo4 i link rummet, få lyd fra alt der er tilsluttet BeoCenter 9300 og BeoVision 7-40" TV'et, TV/ CD/ DVD/ Video/ Selector/ Radio/ Kassettebånd, og der kan foretages de samme komandoer, som når jeg er i stuen hvor anlæget er opstillet.
 
En rigtig stor fordel ved at beholde BeoCenter 9300, er på grund af den omtalte forstærker kan der høres musik i linkrummet, og samtidigt ses TV, eller høres noget andet i stuen. Hvis man opdatere til eks. BeoSound 3000 vil det kun være muligt at høre den samme lyd i hele systemet.
 
En ekstra Beo4 og en transceiver.
 

  
_______________________________
Mit stereo anlæg.    
 
 
____________________________________________________________
 
For at videre sende lyden fra NAD C162 via MasterLink til
højttalerne, aktiveres AUX indgangen på BeoCenter 9300.
 
     


Redigeret af Peter Pan - 29-Oktober-2021 kl. 06:21
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2006 kl. 14:54

Passive BeoVox Penta præsentation.  En del af mit setup.

Jeg bruger den dag i dag et sæt BeoVoxPenta. De er købt i 1992 og kostede dengang ca. 10.000 kr. for 2 stk. Det er modellen før B&O begyndte at lave BeoLabPenta med bund forstærker.

 
BeoVoxPenta spiller uhyre musikalsk, og kan blive ved med at følge med mine opgraderinger. Idag bliver de spillet op af et 2x500Watt ASP ICEpower stereo trin. Nogen spørger så kan de holde til det, og svaret er JA, og det har de gjort i 2 år. Jeg supplere så med en subwoofer for at få bunden med.  Her kan man læse om b&o's filosofi bag udviklingen af denne højttaler, mange har prøvet at mudifisere div. men b&o har virkeligt gennemtænkt alle detalger, så de folk der har brugt tid på at prøve at opgradere Pentaerne, har oplevet at de har spildt deres tid.
 
Detaljerne bag lyden fra BeoVox Penta.
       
Inde i søjlen sidder bas- og mellemtone enhederne grupperet omkring den centrale diskantenhed. Det sikrer en kontrolleret udstråling af lyden. BeoVox Pentas karakteriske form  sikrer en præcision i tonespredningen, så du selv ved utraditionelle placeringer af BeoVox Penta vil opleve, en helt usædvanlig klangskønhed.
 
Dette fordi lydens spredning både i vandret og lodret plan ud i rummet, uden den spredes til gulv og loft. Dermed undgås også refleksioner, der forstyrrer det totale lydbillede.
 
Der er en anden grund til at BeoVox Penta ser ud som den gør. Den femkantede form betyder, at der ikke er parallelle flader i kabinettet og derfor kan der heller ikke stå lydbølger og "svinge med". Og fordi BeoVox Penta er bygget som en sandwichkonstruktion med hårdt kunststof indvendig og rustfrit stål udvendigt, er kabinettet akustisk neutralt, så det ikke i sig selv påvirker lyden.
 
Bas- enhederne er placeret i bunden og i toppen af søjlen og fungerer efter basrefleks systemet. Det vil sige, at der for hver gruppe basenheder er en afstemt bas-port, hvor lydbølgerne fra bas-enhedernes membran sætter luften i bevægelse, ud og ind af porten. Dette giver en meget præcis basgengivelse ned til 55 Hz.
 
 
 


Redigeret af Peter Pan - 27-Juli-2018 kl. 19:25
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2006 kl. 15:00
På udstillingen i Oslo oktober 2005 havde B&O en opstilling, indkluderede et stereo ASP ICEpower 500 Watt forstærker trin.
 
Her sættes det under lup !
 
Mens jeg skriver dette er trinet ved at blive afhente og det er jeg en lille smule trist over. Det er nemlig på rigtig mange måder et virkelig positivt bekendtskab og lover godt for den videre udvikling af klasse D forstærkere. Jeg vil ikke vove mig ud i en tekniske gennemgang af  ICE forstærkers teknologi, men nøjes med at fremhæve, at der er et par oplagte fordele ved denne teknologi.
 
Først og fremmest er varmetabet langt mindre end konventionelle konstruktioner. Det betyder, at forstærkerne – alt andet lige – kan konstrueres med mindre kølearealer. Det giver mindre forbrug af råvarer, mindre størrelse og komponenterne undgår de store temperaturudsving, der ofte kan være i almindelige forstærkere – for slet ikke at tale om klasse A trin… Desuden skulle forvrængningen være særdeles lav ligesom forstærkeren skulle være mindre følsomme over for varierende højttalerbelastninger.
 
Så meget for teknikken…. !
Technical University of Denmark and Bang & Olufsen Powerhouse a/s.  Class D operation, produces exceptional distortion specifications with relatively simple hardware.
 
Stereotrin er særdeles kompakte og vejer stort set ingenting. Men selv om de er mindre end en telefonbog, yder de alligevel respektable 250 watt i 8 ohm  500 watt i 4 ohm… 
 

Så er der designet – mand… designet er totalt i orden med den beskedne størrelse, det buede aluminiumsfront. Jeg er overbevist om, at hvis du har problemer med at overtale resten af husstanden til at investere i 2 x 250 watt i 8 ohm, så list lige en hjem i hi-tech reolen, så skal du bare se !!
 
Bagsiden er lidt anderledes, end vi er vant til at se. Trinet er udelukkende forsynet  med to balancerede indgang. Lidt irriterende, men givetvis for ikke  at kompromittere ICE-modulernes ultralave støjniveau. Afbryderen sidder lidt ubekvemt på bagsiden,    men med en forbrug på 8 watt uden musik kan forstærkerne jo lige så godt stå tændt konstant.
 
Mine erfaringer med ICE-powered forstærkere er ganske begrænset, så det var som vanligt vore GamuT D200 effekttrin, der måtte stå som reference. Under testen havde vi desuden højttalere forbi som B&W 703, Dali Euphonia MS5, DLS 55, System Audio 1280 Mk II og  Dali Minuet, så vi har været dækket nogenlunde ind. På CD-siden havde vi besøg af Wadia 302, mens forforstærkningen som vanligt blev foretaget af vores pragtfulde Bryston. Liniekablerne var udelukkende Analysis Plus Golden Oval, mens strømkablerne er Analysis Plus Power Oval. Som et kuriosum havde vi Sythesis Audio FLOS koblet på en stor del af tiden til styring af udsving på el-nettet.
 
Som så ofte før er det altid et godt tegn, når lytterummet pludselig ligner en slagmark af CD’ere, der ligger overalt på gulvet foran anlægget. Det betyder, at jeg altid glemmer at lytte til anlæg, men i stedet bruger talløse timer på at genopleve den bedste musik, mine ører synes, mennesket har skabt. Efter en uges tids svælgen i god musik, fik jeg endelig taget mig sammen til at finde ud af, hvad det egentlig er for egenskaber, der gør oplevelsen af musik så glimrende.
 
Først og fremmest er det givetvis de mange hestekræfter, dette trin ligger inde med. Det er nærmest ligegyldigt, hvad de bliver pumpet med, så ekspederes signalet bare videre i tilpas forstærket grad til højttalerne, som ikke for en chance for at drive gæk med udgangstrinnene. Der er virkelig et fast greb om basenhedernes udsving med en glimrende præcision i både start og stop af enhederne. Det betyder naturligvis, at det dybeste område står skåret ud i marmor. Nyd samarbejdet mellem bas og stortromme på Dream Theaters dobbelt CD ” Six Degrees Of Inner Turbulence”, som trinet får til at smelte sammen i den symbiotiske tilstand, de skal være i.
Tilbageholdenheden er ganske besnærrende, da lyden på ingen måde antager en klinisk aggressiv karakter, men mere giver en fornemmelse af udstrakthed og neutral overgang til basområdet fra det krystalklare og sædvanligvis svære mellemtoneområde. Når du sidder og følger med i en bedårende kvindestemme opdager du for alvor, hvor støjfri og ”sort” baggrunden bag musikken er. Specielt sammen med Wadia 302 er denne egenskab helt forrygende og sætter musikkens sjæl i et utroligt perspektiv, der kan blive yderst vanedannende. Denne fornemme baggrund er tydelig hele vejen op i gennem frekvensområdet og danner også en virkelig kvalificeret baggrund for B&O's ICEpower fremragende dynamiske egenskaber. Selv ved meget lave niveauer er dynamikken glimrende og giver din hjerne de bedste muligheder for at kompensere for niveuet og forestille sig dynamikken i ”live-niveau”. Ved naturlige lydtryk er det tydeligt, at homogeniteten i dynamikken er god og ikke favorisrere specielle områder.
 
Placeringen af instrumenter er så god, som du kun forventer i langt højere prisklasser. Der er glimrende bredde og luft mellem instrumenterne. Du er ikke på noget tidspunkt i tvivl om, hvem der sidder / står og synger eller spiller hvor i lydbilledet. Det gør den samlede oplevelse aldeles levende og nærværende.
 
Konklusion:
 
B&O's ICEpower trin er en særdeles kompetent forstærker, som jeg med glæde kunne forstille mig syv stykker af i hjemmebiffen. Dens spillestil er fremadrettet og slank – nærmest skandinavisk i sin tilgang -  med glimrende præsentation af scenen både hvad angår dynamik og perspektiv. Har du meget lystklingende udstyr, skal du dog passe lidt på ved høje niveauer. Trinet er ellers på alle måder fremragende og anbefales varmt herfra.
 
Tech Spec
 
Output Power
 
 

250 Watts
500 Watts
 
Continuous RMS
@ 8 ohms
@ 4 ohms
 
Frequency Response
 5 Hz - 70kHz, 3dB
 
Peak Output Current
 >45 Amps
 
Dynamic Range
 117 dBA
 
THD + Noise, 0.1W-500W/4 ohm
 <.1%, typically .01 @ 1kHz
 
CCIF Intermodulation Distortion, 19/20kHz
 <.002%
 
Damping Factor @ 1 kHz
 275.
 
Overall Gain:
 Selectable Internal Jumper,
26 or 32 dB
 
Input Impedance
 40k ohms
 
Common Mode Rejection Ratio
 >90dB, 20 Hz 20 kHz
 
Absolute Phase:
 Non-inverting, Pin 2 Positive
 
Inputs
 1 x Balanced XLR
(Unbalanced operation requires an optional XLR to RCA adapter)
 
Outputs
 1 Pair Parallel Binding Posts
 
Power Consumption:
Idle
Maximum
 
8 Watts
650 Watts
 
Amplifier Weight
 13.5 lbs/6.1 kg.
 
Amplifier Dimensions
 2.6" x 8.4" x 11.5"
 
 
Pris: Ca. 11.000 kr
________________________
 

Styr på energiforbruget med ICEpower® Bang & Olufsens forstærkerteknologi giver større ydeevne med et mindre energiforbrug.
 
Langt størstedelen af den effekt, som en forstærker tilføres, bliver til varme i stedet for at blive brugt effektivt. Det drejer sig om hele 99% af den tilførte effekt. Varmen skal væk fra forstærkeren, så den ikke brænder sammen, og derfor er forstærkere ofte udstyret med store køleplader. Det gælder dog ikke for ICEpower®, som er Bang & Olufsens forstærkerteknologi.
 
Forstærkeren bruger nemlig 10 gange så lidt strøm for at opnå den samme effekt som en almindelig forstærker. Det betyder, at forstærkeren på grund af den mindre effekttilførsel producerer langt mindre varme, hvorfor det ikke er nødvendigt med store køleplader. Miljøfordelene ses altså både ved det reducerede energiforbrug men også ved, at der spares materialer til køleplader.
 
Sammenligner man en BeoLab1, som er udstyret med ICEpower®, med et tilsvarende af Bang & Olufsens produkter, BeoLab Penta (uden ICEpower®), bliver miljøfordelene på effektforbruget meget tydelige.
 
Hvor BeoLab Penta bruger 24 W, når den er tændt, bruger BeoLab1 kun 14 W. Effektforbruget er altså faldet med 40 %, og det selvom BeoLab 1 har en maksimal ydeevne på hele 600 W mod kun 150 W i BeoLab Penta.
___________________________________
 
Se datablad for ICEpower500ASP i pdf file her
_________________________________________
 
High Fidelity skriver "High-end" lyd i deres test af 1000ASP og 500ASP ICEpower.
 
Se pdf file her.


Redigeret af Peter Pan - 08-August-2016 kl. 20:28
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2006 kl. 15:26
Da jeg startede med min opdatering af mit Hi-Fi, skulle det også gælde kabler. Mit valg blev Supra's Dual kabel. Det er let at arbejde med, isoleringen smælter ikke så let som på visse andre kabler.
 
Kvalitet : Ja som Supra selv skriver "mest for pengene".
 
Kabelet går fra BeoVision 7-40's PowerLink front udgang,
 

 
 
til mit stereo ICEpower trin, der nårmalt er skjult bag en dækplade. 
 

 
Her under billeder af kabel og stik fra Supra.
 
________________________________________
 
Adapter og kabel fra BeoVision 7-40 til mit ICEpower trin..
 

 
Det næste kabel jeg lavede, er et Phono til 5 pol DIN adapter kabel,
 

 
som giver lyd signalet fra min Nad 162C preout forforstærker,
 

 
 
Til AUX indgangen på Beocenter 9300.
 

 
Kablet som jeg har lavet, kalder Supra for Semibalanceret, og de
anviser også på Dual hvad vej kabel teksten skal vende.
 
Her er liste over købte kabler, og hvor jeg bruger dem.
 

Scart kabel - Pro Class by Hama. Tilslutet mellem BeoVision 40-7.
og Sagem 81 HD


Her ses også DVI-D han <--HDMI hun Adapter - Blue Tinum.

Og i forlængelse ses HDMI kabel - Pro Class by Hama, med støj hætte
mellem BeoVision 40-7 og Sagem 81 HD.


S/pdif kabel - Tech+link. Til digital lydoverførsel mellem Sagem 81 HD
og BeoVision 40-7.


Her Sagem 81 HD med ovenstående kabler tilsluttet.Til højre ses antenne kablet tilsluttet.

Selector HD 81 til Beovision TV.


  

Øverst venstre: Av-Connection's PowerLink stik til de aktive baghøjttaler.

Øverst til højre: Ses det 5 Pol DIN til Front lydsignal til IP205KW Stainless
2x500 watt stereo ICEpower trinet. Dette kabel beskrives senere.

I midten: Hjemmelavet 5 pol DIN --> phono kabel til min aktive SUB.

Nederst til venstre: Hjemmelavet 5 pol DIN adapter til baghøjttaler relæ (ikke i brug)

Nederst til højre: Ses b&o's PowerLink stik/ kabel til et "Hurtigt" tænd/sluk relæ,
som forhindre knald i fronthøjttaler når jeg tager frontsignalet fra ICEpower trinet.


Mellem BeoVision 40-7 og BeoCenter 9300, har jeg et MasterLink kabel som overføre lyd og fjernbetjenings signaler fra Beo4. Et Marster Link kabel fra B&O er et Balanceret liniesignalkabel med en datahastighed på 19.200 Bit / Sek.


Til mine pasive BeoVoxPenta et 6 mm2 højttaler kabel, 

af mærket Oehlbach Kabe

 



Redigeret af Peter Pan - 27-Juni-2018 kl. 15:54
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2006 kl. 15:43
 
Den længe ventede software version 4.0.14 til Selector Sagem 81
HD virker Ok, så nu kan jeg også vælge digital radiostationer. (billedet).
 
Vi venter dog stadig på ennu en opdatering, som skal løse et problem med
manglene under tækster på C more HD kanal 149.
 
Næste 'officielle' release version af softwaren vil blive releaset om ca. 3 uger.
lige nu ligge en nye beta software 4111 på nettet .
 
På denne tråd som er meget Llllllang, kan du følge Steen G. Enevoldsen,
M.Sc.EE Udviklingsingeniør, hos TDC Kabel TV, kamp med at temme 
Selector Sagem 81.
 
 
 

 

Jeg skal lige sige at Kroko ikke er til salg.



Redigeret af Peter Pan - 27-Juni-2018 kl. 15:57
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Martin Andersen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Andersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2006 kl. 09:14
Pænt seriøst setup og beskrivelse...
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2006 kl. 10:05
Tak Martin. Thumbs Up

Redigeret af Peter Pan - 08-August-2016 kl. 20:36
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
ZkiiFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZkiiFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2006 kl. 10:23
Har du røvet en bank, med alt det dyre isenkram du har?! 
Super flot! Dejligt at se nogen, der er entutiastiske på den rigtige måde Keep it up!

/Martin
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2006 kl. 10:36
Tak skal du ha' ZkiiFreak.
 
Nej det var ikke nødvendigt at røve en bank for min far hedder Nordea 
 
Der findes jo så meget at bruge penge på -
 
          Tongue



Redigeret af Peter Pan - 27-Juni-2018 kl. 15:58
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2006 kl. 09:49

Her min Cayin 252 CD, en dejlig Kinesisk spilledåse. 


Derfor købte jeg Cayin 257 CD, selv om jeg har en CD i mit BeoCenter 9300 anlæg.
 
Det er et problem for forbruger med ældre CD-afspiller, som overholder CD standarden, at kunne afspille alle CD-skiver. Dette gælder også B&O´s mange ældre cd-afspillere.

 
Det er bedst at bruge 74 minutter (650 MB) cd'er frem for 80 minutter (700 MB). cd'er over 74 minutter overholder ikke cd-standarden og flere (især ældre) cd-afspiller har problemer med at afspille cd længere en 74 minutter.
 
I alle tilfælde opnår man det bedste resultat med 74 minutters cd'er frem for 80 min. cd'er, fordi der er længere afstand imellem de enkelte spor, og sporene går længere ind mod centrum og ud mod kanten. cd standarden er lavet efter 74 minutters maks., på en 12 cm skive, men man er gået mere og mere over til 80
minutter cd, især til PC'en.
 
Mange lidt ældre CD-løbeværk virker ikke med 80 minutters cd'er fordi sporene er uden for de beregne område og laseren ikke kan bevæge sig langt nok ind eller ud. Jeg ved at dette blandt andet har været et problem med B&O cd-afspillere, fordi flere købe cd'er der ikke overholder cd-standarden. Der findes efterhånden en del originale cd'er hvor de har lagt mere end 74 minutters musik på, og det er derfor reelt ikke en cd fordi de ikke overholder cd-standarden som er fastlagt af Philips og Sony som opfandt cd'en
 
Flere forbruger har klaget over at deres 75 minutters cd, ikke kunne afspilles i deres cd-afspiller og mente at der er noget galt med cd-afspilleren, men i virkeligheden er der intet galt med cd-afspilleren, det er bare nogle musik-producenter der ikke kan finde ud af at overholde standarden. (Byt dem).
 
Det har været et problem for b&o, som anvendte cd-løbeværk fra Philips, som overholdt cd-standarden men ikke kunne afspille alle cd'er. Selvom det er producenterne af cd-skiverne der har lavet en fejl, så er det ikke dem det går ud over, men forbrugeren og producenterne af cd-afspillere. Nogle forstår ikke at
deres nye 400 krones køkken radio/cd afspiller kan afspille en cd, når et 10.000 kroners fra Bang & Olufsen ikke kan.
 
I dag kan stort set alle afspillere også klare CD'er der ikke overholder standarden, også B&O.
______________________________________________________
 
 
Test af Cayin CD-252
 
Lige så lækker lyd Cayin er i stand til at producere lige så besynderlig er firmaets holdning til design, konsekvens og fjernbetjeninger. CD-252 er en pose forfinede bolcher med et par hundeprutter i! 
 
Du har sikkert allerede guflet dig igennem testen af den forrygende integrerede forstærker Cayin 252B, som kan findes i testsektionen. Sammen med den dejlige forstærker, der som det første og eneste produkt har fået HIFI4ALL.DK’s EDITORS CHOICE, fulgte Cayin’s nye skud på CD-spiller stammen, CD-252.
 
Alene sammenfaldet af modelnummeret 252 er nok til at de to spillemaskiner må antages at være i nær familie med hinanden. Der er da heller ingen grund til at antage andet, når de begge pakkes ud og står ved siden af hinanden.CD-252 er samme sorte farve og afbryderknappen er også den samme, men så går familiebåndet heller ikke meget længere. Hvor forstærkeren har to gennemtrængende blå lysdioder på fronten, præsenterer CD-252 sig med et display i en ubestemmelig, men letlæselig grøn farve, der på ingen måde signalerer slægtskabet mellem de to brødre. På fronten finder du desuden fire mindre knapper til den basale betjening (Open, Play, Næste og Forrige, som efter min mening burde have været placeret i en samlet gruppe. Men pyt, det tager kun få sekunder at få det på rygmarven. CD-skuffen er fantastisk lækkert arbejdende og giver virkelig et indtryk af kvalitet. Drevet er CDM 12.10 fra Philips med Philips CD7 servoen, som også findes i f.eks. Shanling rørbestykkede CD-spiller og Music Hall. Bagsiden er ganske almindelig med et sæt forgyldte RCA-udgange til de analoge liniesignaler og både en optisk og coaxial, digital udgang. I alt en diskret og nydelig sag der sammen med sine 10 kilo signalerer uproblematisk drift i mange år.
 
I forhold til forgængeren, CD-251, er CD-252 forbedret på flere områder, idet strømforsyningen er forøget, 24 bit/ 96 kHz D/A-konverterne kommer nu i seneste generation fra Crystal Labs, de analoge kredse er bedre separerede og med designændringer, værket har forladt sin centermonterede position og chassiset er kraftigere – dvs. forbedringer på stort alle væsentlige områder.
CD-252 ledsages nu også af en lille, fin remote i alu-chassis med små, smarte knapper. Desværre ændrer det ikke på det faktum, at du praktisk talt skal stå lige foran maskinen og ramme remote sensoren lige i øjet for at få en reaktion fra maskinen. Undertiden synes kommandoerne forsinkede op til et sekund eller to inden der sker noget.
 
Musikken
Efter 50 timers tilspilning var det første ord, der faldt mig ind: Ro ! Jeg mener dog ro i sin bedste betydning, hvor roen er skabt af fornem kontrol over det samlede lydbillede og de dynamiske egenskaber. Der er absolut ingen slinger i valsen – instrumenterne bliver præcis hvor de er sat fra starten, lydbilledet antager en helt fast karakter og får ikke lov at give sig en centimeter undervejs. På disse punkter minder CD-252 en hel del om den dobbelt så dyre Primare D30.2. CD-252 leverer dog ikke samme bredde og dybde i lydbilledet som Primare, men det vil også være at forlange det komplet urimelige, da Primaren er ret god i sin egen prisklasse !Sammenlignet med Thules balancerede Spirit CD der er godt 1000 kroner billigere, fandt en enkelt på testholdet, at CD-252 faktisk var en anelse kedelig og også i denne sammenligning noget smallere i lydbilledet. Intens nærlytning afslørede dog, at Thulen tilførte lydbilledet en anelse glansbilledagtig lyd i toppen af frekvensområdet, som kan forveksles med et bredere lydbillede. CD-252 er bare knusende rolig med en knastør og superdetaljeret gengivelse. Gengivelsen af optagerummet er særdeles præcist – kender du din favorit koncertsal godt, kan du også genkende den på gode indspilninger afspillet over CD-252. Dynamisk er der ingen afsnit i frekvensområdet, der stikker af fra hinanden. Gengivelsen er altså særdeles homogen og sammen med en lav forvrængning, bidrager den i høj grad til roen i lyden og muligheden for at spille alle typer musik non stop i halve og hele dage uden lyttetræthed.
 
Konklusion
Cayin har med CD-252 skabt et særdeles kompetent stykke værktøj til afspilning af dine CD’ere til en ganske fair pris. Det er ikke verdens bredeste lydbillede, men den knusende ro og den nøjagtige reproduktion af optagerummet/ koncertsalen er ganske overbevisende. Er du på jagt efter en ny CD-spille i prisklassen eller gider du ikke lytte til CD’ere med din DVD-maskines middelmådighed, bør du gøre dig selv den tjeneste, at tage Cayin CD-252 med i overvejelserne, når valget skal tages. Så må tage det specielle display og den mindre effektive remote med som hundeprutterne i posen med de fine, håndlavede bolcher !
 
Pris: 7.490,-
 
Tekniske specifikationer:
Frekvensområde: 5-20000 Hz. +/-0,5 dB
DA– Konverter: Chrystal 24 Bit/96 kHz
Dynamik område: > 90 dB
Signal / støj: > 90 dB
Kanalseparation, 1 KHz > 90 dB
Udgangsniveau, analog: 2 V
CD– Transport: Phillips 12.10
Afkobling: Flydende på 6 mm alu. plint
Analog udgang: 1 stk. RCA (Phono)
Digital udgang: 1 stk. Koaksial 75 Ohm samt 1 stk optisk
Mål BxHxD: 440x100x350 mm
Vægt: 12 Kg
 
Importør: Interceptor -
 
 
Anmeldelse af: Bruno Barcelli   hifi4all.
_____________________________


Redigeret af Peter Pan - 27-Juni-2018 kl. 16:01
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2006 kl. 10:11
BeoLab 4000 bruger jeg til.
 
Det første sæt jeg købte
 
 
 
Blev placeret på mit skrivebord som står i et hjørne, og grundet den
specielle facon, kan de let placeres så de ikke fylder så meget.
 
 
 
Sådan var prisen i 2004 da jeg købte dem, og annoncen lyder jo rigtigt godt.
 
 
Læs! suveræn lyd. Dengang, og i dag kan det diskuteres. Class AB er en forstærkerteknologi, jeg i tidligere indlæg, gerne
så erstattet med ICEpower forstærker, men så længe BeoLab 4000 ikke skal levere stereo signalerne til front lyden, syntes
jeg de klare sig godt, til det jeg bruger dem til. Her billeder fra Beolab 4000 produktionen.
 
 

   
 
   
Det næste sæt blev købt brugt, og dem bruger jeg som bag højttaler.
 
 

              BeoLab 4000. Stik panel.

Og igen på grund af den specielle facon er de vinklet så de spiller ud i
rummet, og ikke ned i hovet på os, for vi sidder lige neden under.
Det vil dog være optimalt, hvis de var 1 meter bag sweetspot, men det
kan ikke lade sig gøre.

 
 
Der medfølger vægebeslag. Når den ene del er skruet i vægen, kan den anden del monteres
som man vil, inden for det område hvor der er køleribber. De kan monteres både vandret og
lodret. Når højttalerne så skal på plads, klikkes de bare ind i det vægemonteret beslag, hvor
de så låses af den røde plastik dims som ses på billedet. Ved evt. afmontering aktiveres den
samme dims, gennem et hul med en skruetrækker, ganske smart system.
 
_______________________________
 
Her specification over BeoLab 4000.
 
Market, type & introduction year: EU 6636 1997 - 6636 1997
Specifications: (from Aug 2005):
Dimensions W x H x D/Weight: 28 x 32 x 13 cm / 6 kg
Cabinet/cloth finish Silver/silver, black/ black, blue/black, dark grey/
dark grey, red/black, yellow/yellow
Stopped June 2005: green/green, red/red, blue/blue
Power consumption Typical 10 watts/stand-by 0,5 watts
Mains 6636 EU 230V
 
Maximum Sound Pressure Level (stereo, pair) 97 dB
Power amplifier modules 2 units, Class AB
 Long-term maximum output power per module* 59 watts
Effective frequency range* 55 - 20,000 Hz
Cabinet principle Bass Reflex
Magnetic shielded Yes
Woofer 11 cm
Tweeter 1.8 cm
Net volume 4 litres
Bass equalizer Adaptive (ABL)
 
According to IEC 268-3 and 268-5
 
Connections:
Connections: Power Link 2
Phono (line) 1
 
Link compatibility:
Link compatibility: BeoLink Active
BeoLink PC Office
 
Accessories:
Accessories Floor speaker stand 2069 Aluminium
Stand 2064 Black
Base 2037 Black
Front cover 6038 Black, Blue, Green, Grey, Red, Yellow. 
 
 
        


Redigeret af Peter Pan - 27-Juni-2018 kl. 16:33
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2006 kl. 10:51

   

B&O samler højttalere med skruetrækker-robot 
 
Højttalerkabinetter samles med højttalere ved hjælp af avanceret specialkonstrueret robot. Hos Bang & Olufsen i Struer har man som led i automatiseringen af produktionsgangene, for år tilbage konstrueret en skruetrækkerrobot til drift. Robotten samler kabinetterne til B&O´s populære mindre højttalere, BeoLab 4000, men er forberedt til at kunne isætte skruer i 3 forskellige højttalertyper.
 
Robotten er bygget af B&O´s egen metodeafdeling, der hermed har skabt en meget kompakt og uhyre driftsikker enhed, der løser netop B&O´s opgave bedst muligt. Robotten bevæger en skruetrækker efter x og y koordinater, samt op og ned (z). Desuden kan skuetrækkeren skråtstilles i forhold til lodret plan i x-retningen (x2). Disse fire bevægelser drives af JVL´s AMC11B Servocontrollere med tilhørende AC-Servomotorer fra Yaskawa.
 
Selve skruetrækkerens rotation styres af en JVL AMC Servocontroller AMC12B, der delvist styres i momentmode for at sikre den rette tilspænding af de enkelte skruer. Robotten kan også dreje skruetrækker-enheden 90° ved hjælp af en luftcylinder, så skruetrækkeren kan skråtstilles i yretningen (y2), men er forberedt for endnu en servostyring, så den kan skråtstilles i enhver ønsket retning.
 
Alle JVL driverne styres af en MCM-Step styring fra firmaet Systec, der forhandles i Danmark af JVL. I den ligger et program, også udviklet af B&O, der fortæller de enkelte styringer hvad de skal foretage sig og hvornår ved hjælp af puls- og retningssignaler. Systecstyringen styres overordnet sammen med robottens øvrige funktioner af en Siemens S7 PLC, tildels via en ASI-bus. Styringen af ilægning af skruerne og fastholdelse af disse m.m. sker med pneumatik.
 
Skruerne skal skrues ind i 3 forskellige typer materiale, der hver kræver et forskelligt tilspændingsmoment. Derfor styres skruetrækkerens rotation således at de første omdrejninger sker med fuldt moment, hvorefter motoren strømstyres på den sidste del af skruens iskruning. Herved bliver tilspændingsmomentet det rigtige for materialet i hver enkelt position. I de pågældende højttalere er der brug for tre forskellige tilspændings- momenter, men robotten er programmeret til at kunne arbejde med op til 16 forskellige momenter.
Højttalersættene ligger fastgjort nøjagtigt (indenfor ½ mm) på en palette, og der sættes ialt 28 skruer i hvert sæt. Den samlede tid, inklusive indføring og udføring af paletten, er 90 sekunder. Maskinen kan godt gøre det en del hurtigere, men B&O har valgt at køre langsommere af hensyn til maskinens levetid og for at være sikre på en meget lav fejlrate.
 
Hver palette er forsynet med en stregkode, der fortæller robotten hvad type højttaler der er tale om, og som også gør det muligt at den ser efter at paletten ikke allerede har været der. Desuden er der forbindelse mellem robotten og den efterfølgende afprøvnings enhed.  Denne tester højtalersættenes funktion, og får således besked hvis nogle skruer ikke er blevet skruet korrekt i.
 
Hele konstruktionen er udført så den overholder EMC-direktivet. Dette indbefatter at der er anvendt skærmede kabler overalt, og at alle Sub-D stik er forsynet med indbyggede støjfiltre. Konstruktørerne hos B&O har høstet mange erfaringer ved bygningen af denne skruetrækkerrobot, og har været tilfredse med et godt samarbejde med ingeniørerne hos JVL. JVL var meget glade for at deltage i det spændende projekt, der indtil nu har kørt uden fejl i over et halvt år.
______________________________

Nyhed Okt. 2006.

Til ejere af BeoVision 7 og Sagem 81HD Selector.

Der vil fra Bang & Olufsen være en STB-tabel 3.90 klar i uge 43 eller 44,
som understøtter Sagem 81HD, hvorefter du kan få din BeoVision 7
flashopdateret i Set-top-box controllerens menu. Det bliver dejligt fremover
at kunne betjene Sagem 81 Selector med Beo4 fjernbetjeningen.



Redigeret af Peter Pan - 27-Juni-2018 kl. 16:34
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 75>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu