|
Phase 180 - 0 tommelfinger regel |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3792 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 13-September-2014 kl. 19:12 |
Et hurtigt enkelt spørgsmål til opsætning af subwoof.
Jeg har Mine Zensor 5 som fronter spillende direkte mod min sub (ASW610) ved venstre bagkanalen. Dvs sub enhed slår IND mod Zensor 5 enheder. Er det her jeg vil bruge phase 180? - Eller vil jeg stadig skulle lytte mig til bedste indstilling, pga af rumakustik mm? Ville være simpelt med en tommelfingerregel her, jeg kan nemlig ikke høre den store forskel, men tænker at det måske kan have noget med den lille ekko effekt jeg oplever ved brug af Audyssey xt og Dynamic EQ. |
|
![]() |
|
AlJones ![]() Bruger ![]() Oprettet: 21-December-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 122 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Udgangspunktet er ret ligetil.
Den indstilling af faseknappen som giver kraftigst bas ved lyttepladsen er den rigtige. |
|
![]() |
|
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3792 |
Men det har jeg svært ved at høre:-)
|
|
![]() |
|
Ning ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1759 |
Jeg har lige selv prøvet det samme i dag, syntes også det er svært hvis man ikke har en til at hjælpe mens man selv sidder i lyttepositionen...
|
|
Ning
|
|
![]() |
|
karula ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 849 |
hold en finger på submembranen og en på højtalermmbranen, de skal svinge
i takt, begge ud og ind på samme tid. |
|
Med venlig hilsen
Karula PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1 |
|
![]() |
|
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
Tommelfingerreglen er aldrig at røre faseknappen på subben (sættes til 0) og lade receiveren styre det vha delay. Hvis du har kørt en kalibrering og efterfølgende leger med fasen på subben, ændrer du hele grundlaget for kalibreringen.
De steder du skal lytte efter en forskel hvis du roder med det, er omkring overgangen fra fronter til sub. |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Fase og delay er ikke det samme. Lyden kan godt ramme samtidigt, ude af fase.
|
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Mht at kunne høre det: spil en test-tone ved delefrekvensen, det gør det nemmere.
|
|
![]() |
|
Hvis jeg afspiller en tone ved dele frekvensen, hvordan høres det?
Min delefrekvens vil være 80hz right? |
|
![]() |
|
Det afhænger jo af hvad du har sat den til :-) Men ja hvis du gør det, såbør du kunne høre forskel.
|
|
![]() |
|
Nå ja det var en tidligere tråd, jeg havde skrevet selve opsætningen:)..
Crossover på sub er 80hz og det samme på højtalerne |
|
![]() |
|
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Bare lige for en sikkerheds skyld. Lavpas filteret bagpaa subben er det justeret helt op
|
|
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |