recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Phase 180 - 0 tommelfinger regel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Phase 180 - 0 tommelfinger regel

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Phase 180 - 0 tommelfinger regel
    Sendt: 13-September-2014 kl. 19:12
Et hurtigt enkelt spørgsmål til opsætning af subwoof.
Jeg har Mine Zensor 5 som fronter spillende direkte mod min sub (ASW610) ved venstre bagkanalen.
Dvs sub enhed slår IND mod Zensor 5 enheder. Er det her jeg vil bruge phase 180?

- Eller vil jeg stadig skulle lytte mig til bedste indstilling, pga af rumakustik mm?

Ville være simpelt med en tommelfingerregel her, jeg kan nemlig ikke høre den store forskel, men tænker at det måske kan have noget med den lille ekko effekt jeg oplever ved brug af Audyssey xt og Dynamic EQ.
Til top
AlJones Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-December-2006
Sted: Denmark
Point: 122
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AlJones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2014 kl. 19:36
Udgangspunktet er ret ligetil.

Den indstilling af faseknappen som giver kraftigst bas ved lyttepladsen er den rigtige.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2014 kl. 20:09
Men det har jeg svært ved at høre:-)
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2006
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2014 kl. 21:42
Jeg har lige selv prøvet det samme i dag, syntes også det er  svært hvis man ikke har en til at hjælpe mens man selv sidder i lyttepositionen...
Ning
Til top
karula Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2006
Point: 849
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér karula Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 08:25
hold en finger på submembranen og en på højtalermmbranen, de skal svinge
i takt, begge ud og ind på samme tid.
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 08:37
Tommelfingerreglen er aldrig at røre faseknappen på subben (sættes til 0) og lade receiveren styre det vha delay. Hvis du har kørt en kalibrering og efterfølgende leger med fasen på subben, ændrer du hele grundlaget for kalibreringen.

De steder du skal lytte efter en forskel hvis du roder med det, er omkring overgangen fra fronter til sub.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 09:31
Fase og delay er ikke det samme. Lyden kan godt ramme samtidigt, ude af fase.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 09:32
Mht at kunne høre det: spil en test-tone ved delefrekvensen, det gør det nemmere.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 09:48
Hvis jeg afspiller en tone ved dele frekvensen, hvordan høres det?
Min delefrekvens vil være 80hz right?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 11:10
Det afhænger jo af hvad du har sat den til :-) Men ja hvis du gør det, såbør du kunne høre forskel.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 11:29
Nå ja det var en tidligere tråd, jeg havde skrevet selve opsætningen:)..
Crossover på sub er 80hz og det samme på højtalerne
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 12:12
Bare lige for en sikkerheds skyld. Lavpas filteret bagpaa subben er det justeret helt op
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu