recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Philips 21:9 cinema set i århus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPhilips 21:9 cinema set i århus

Besvar Besvar Side  <1 161718
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af onkeldunkel onkeldunkel skrev:

Hvis jeg skal trække en smule i land, så kommer det selvfølgelig også an på hvordan man gør det. Hvis du stiller de to skærme ved siden af hinanden og påpeger forskellene, så kan du helt sikkert, men hvis du havde dem i separate rum og ikke fortalte noget om forskellene, så er jeg stadig helt sikker i min sag

Det sagde du så ikke noget om . Det man skal forstå, er at en ikke uvæsentlig del af kalibreringen for mange mennesker er undervisning i hvorfor korrekt farvegengivelse er vigtig. Jeg behøver ikke de to tv ved siden af hinanden, hvis jeg kalibrerer Philips'en og bruger 10 minutter på at forklare hvorfor denne farvegengivelse er dét der fungerer bedst, og lader dem kigge på lidt forskellige programmer i en halv times tid, så vil jeg godt vædde dén kasse øl på at hvis jeg så skifter til standard-indstillingerne, så vil de være enige i at farverne er alt for kraftige.

Min mor er formentligt ikke mere interesseret i tv end dine forældre, hun påstår som regel at hun aldrig ser fjernsyn (hvilket ikke helt passer...). Men hun omtaler alligevel jævnligt hvor glade de er for at de har et tv med et godt billede, for hun kan se når hun besøger vennerne at deres fjernsyn har meget dårligere farver end deres. Den slags har jeg _aldrig_ hørt hende tale om, siden de skiftede fra sort/hvid til farve.

Når det er sagt, så er det klart at på tv hvor kalibreringen medfører at gå fra et i forvejen godt billede, til lige at tweake det sidste ud af skærmen, dér vil det næppe være noget hverken din eller min mor vil kunne se. Men nu var det Philips vi talte om...  Om de vil kunne se forskel fra en fornuftig bruger-indstilling til det kalibrerede, det vil jeg ikke lægge hovedet på blokken på - men fra Philips' standard-indstilling til kalibreret, jo! Det kan selv førerhunden se forskel på.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af Ham_Der_Hansen Ham_Der_Hansen skrev:

onkeldunkel jeg tror de fleste jævne brugere har det på samme måde som dine forældre og meget af det handler om intresser.

Dét har jeg en lidt anderledes holdning til, muligvis fordrejet af min egen holdning, men: Når jeg møder folk jeg ikke kender, uanset sammenhæng, og uanset aldersgruppen, så ender jeg _altid_, groft sagt uden undtagelse, med at sidde og besvare alverdens spørgsmål om hvilket fladskærms-tv man skal købe - selv om jeg faktisk oftest forsøger at undgå det, fordi jeg gerne vil holde fri ind imellem... Det fortæller mig at de fleste rent faktisk GERNE vil have et godt billede på deres tv, eller i hvert fald undgå at få et dårligt. De fleste ved bare ikke hverken hvad et godt billede er eller hvordan de skal få det, og derfor affinder de sig med dét de får så længe det ikke er hjerteskærende ringe. Jeg er enig i at mange af de forskelle vi diskuterer her, er i flueknepper-afdelingen der vil være ligegyldigt for 98% af befolkningen, men forskellen på et godt, rigtigt justeret tv, og dét ubærlige skrammel som mange bliver præsenteret for men accepterer fordi de ikke ved at der findes bedre, det er noget alle der interesserer sig nok for tv til at eje ét, vil kunne sætte pris på.

Min perfektionisme og entusiasme i denne sammenhæng betyder at mange tror at dét jeg interesserer mig for, kun er det absolut ypperste på markedet. Mens jeg da synes det er spændende at se hvor langt man kan nå, så brænder jeg meget mere for at løfte bund-niveauet. For det er NETOP hos de "almindelige mennesker" at der kan laves forbedringer der er fuldstændigt som nat og dag. Jeg tror at flertallet af Recordere.dk's brugere ganske enkelt ikke har forståelse for hvor ringe billeder "den almindelige forbruger" sidder og kigger på derhjemme. Philips diskussionen er et godt eksempel - når man kritiserer Philips for at have ringe standard-indstillinger, så siger rigtigt mange "jamen, man justerer jo lige tv'et så det står tåleligt når man sætter det op". NEJ, det gør "man" ikke. Det gør vi - det gør den almindelige forbruger ikke. Flertallet af TV, inklusive de tv der bliver sat op af forhandleren, bliver brugt med dé indstillinger producenten leverer som standard. Og hos de fleste producenter, _især_ bl.a. Philips, er der MEGET langt fra "standard" til hvad tv'et egentlig kan levere.

Det er ikke forskellen på en BMW 320 og en BMW 330 vi taler om - det er forskellen på en gammel lada og en ny BMW 750. Hvis jeg lavede en A/B demonstration af et Philips i standard-trim vs kalibreret (eller for den sags skyld med 2 minutters øjemål-justering fra min side), er det ikke et spørgsmål om hvorvidt folk ville kunne se forskel, eller om hvilket man synes er bedst - flertallet vil ganske enkelt ikke tro på at det er samme tv (jeg har prøvet). Mit største problem under den slags demonstrationer er ikke at folk ikke kan se forskel - mit største problem er at folk ser forskelle der er så store at de har svært ved at tro at jeg ikke snyder.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

OttoAV ( - og de fleste andre herinde) kan drikke en kasse øl, - og stadig se forskel . . .

Lige præcis!

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

Kan de heller ikke se forskel på om de har solbriller på eller ej?

Dét er faktisk et meget godt eksempel - jeg så på en udstilling engang et 70" sony-tv, hvor jeg som en joke overfor de omkringstående tog solbriller på da jeg satte mig foran det. Det sjove var at det faktisk resulterede i at billedet blev ganske fornuftigt! Så ja, forskellen er meget lig om man har solbriller på eller ej.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af onkeldunkel onkeldunkel skrev:

Jeg prøver ikke at retfærdiggøre noget som helst - du misser min pointe. Min påstand er, at det er ikke alle der kan se forskel med mindre de får udpeget forskellene.

Det er for så vidt også rigtigt. Men dér er spørgsmålet så: Er man lykkeligst hvis man har et dårligt billede men ikke ved det og derfor affinder sig med en dårlig repræsentation af de film eller udsendelser man vil se, eller ved at blive undervist i hvorfor god kvalitet er vigtig, og derpå opnår et bedre billede og dermed en bedre repræsentation af filmene og udsendelserne?

Sagt på en anden måde: Hvis man ikke ved hvad man går glip af, er forskellen så ligegyldig? Det synes jeg ikke. Jeg er på ingen måde fortaler for at lade folk leve videre i uvidenhed. Ikke af hensyn til billedkvalitet, men fordi det vil forbedre folks oplevelser af filmene, hvis de blev mere bevidste om hvordan man gengiver dem bedst. Jeg synes i det hele taget meget ofte vi glemmer formålet, når vi diskuterer billedkvalitet - det er komplet ligegyldigt om dine forældre ved om de har et godt eller et dårligt billede. Det relevante er hvor gode oplevelser de får ud af deres film.

Man kunne også vende det således: Problemet er ikke at de har et dårligt billede, problemet er NETOP at de ikke ved det - for så ved de ikke at de går glip af en masse i filmene.

Hvis nogen er i tvivl, så er hele dén her livsmission om forbedret billedkvalitet jeg har gang i, mindst lige så meget et spørgsmål om at øge folks kendskabsgrad til hvad godt billede er og hvad det medfører, som selve dét at forbedre billedet. Jeg synes overhovedet ikke det er interessant at forbedre billedet hos folk der bare er ligeglade. Selv om det isoleret set er nemme penge, så HADER jeg når folk bare peger på tv'et henne i hjørnet og går ind i et andet rum, og så betaler med et skuldertræk når jeg går. Udover at jeg skal bruge pengene til at betale rugbrød med, så føler jeg at det er spild af tid. Jeg synes det er MEGET mere interessant når folk kigger med og lærer noget undervejs, for det er dét der er min livsmission - at flytte nogle holdninger, og flytte på folks oplevelser. Det er oftest lige så meget seeren der skal "kalibreres", som det er tv'et. Det er også derfor jeg ikke bare blindt accepterer at folk selv skal bestemme om et billede er godt eller ej. Det er der mange der synes, men de vil netop kunne forbedre deres film-oplevelser ved at forstå at det ikke er deres opgave at bestemme hvordan billedet skal se ud. Derfor accepterer jeg ikke bare at folk skal have lov til at bestemme selv.

Redigeret af AV Precision - 16-Maj-2009 kl. 11:54
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 12:11

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Jeg er ligeglad med hvad folk køber, og de fleste går ikke op i billedkvalitet. Men de kigger nok heller ikke på dette forum.

Jeg gentager nok mig selv lidt her (dårlig vane med ikke at læse tråden færdig før jeg svarer...). Jeg er enig i at de fleste ikke går op i billedkvalitet. Men de fleste interesserer sig for film. Det er bare de færreste der har forstået hvor stor forskel billedkvaliteten kan gøre for den kunstneriske oplevelse af en film. Derfor: Man skal ikke jagte billedkvalitet fordi man interesserer sig for billedkvalitet. Man skal gøre det fordi man interesserer sig for film. Dét breder målgruppen en hel del ud.

I den forbindelse, så kan jeg da nævne at flertallet af mine kunder faktisk netop ikke er teknik-entusiaster. Det er netop folk der "bare" gerne vil have en god oplevelse af deres film, men ikke interesserer sig en brik for teknikken bag. Derfor betaler de sig fra at nogen med forstand på det sætter det op, så de ikke skal tænke på andet end at få set nogle film. Det sjove er at resultatet er at mange af disse har BEDRE billede og lyd end mange af de billed-entusiaster der ikke tør indrømme at der er grænser for hvor langt de selv kan nå.

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Jeg er ligeglad med hvad folk køber, og de fleste går ikke op i billedkvalitet. Men de kigger nok heller ikke på dette forum.

Jeg gentager nok mig selv lidt her (dårlig vane med ikke at læse tråden færdig før jeg svarer...). Jeg er enig i at de fleste ikke går op i billedkvalitet. Men de fleste interesserer sig for film. Det er bare de færreste der har forstået hvor stor forskel billedkvaliteten kan gøre for den kunstneriske oplevelse af en film. Derfor: Man skal ikke jagte billedkvalitet fordi man interesserer sig for billedkvalitet. Man skal gøre det fordi man interesserer sig for film. Dét breder målgruppen en hel del ud.

I den forbindelse, så kan jeg da nævne at flertallet af mine kunder faktisk netop ikke er teknik-entusiaster. Det er netop folk der "bare" gerne vil have en god oplevelse af deres film, men ikke interesserer sig en brik for teknikken bag. Derfor betaler de sig fra at nogen med forstand på det sætter det op, så de ikke skal tænke på andet end at få set nogle film. Det sjove er at resultatet er at mange af disse har BEDRE billede og lyd end mange af de billed-entusiaster der ikke tør indrømme at der er grænser for hvor langt de selv kan nå.

netop derfor er det jo dejligt vi har nogle ildsjæle som dig, så folk kan få noget ud af deres udstyr. samt en ekstra oplevelse.

Redigeret af xcardman - 16-Maj-2009 kl. 12:29
Til top
ole post Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 565
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2009 kl. 19:46

hej.

for at gøre en lang historie kort, er der nogen seriøse der har set det 21:9 tv som det startede med at blive skrevet om.

mvh ole

Ole Hansen
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2009 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af ole post ole post skrev:

hej.

for at gøre en lang historie kort, er der nogen
seriøse der har set det 21:9 tv som det startede med at
blive skrevet om.

mvh ole

Som sagt, de har det i Elgiganten (ihvertfald i
Glostrup), men det er lidt svært at bedømme når de ikke
kan finde ud af at smide et ordentligt signal på.

Enten laver de en gang 16:9 Pan&Scan (hvis det hedder
sådan ) eller også så tager de et 16:9 og strække
til 21:9 og så går lidt af ideen jo væk.
Er ikke selv særligt interesseret i tv'et så har ikke
gidet at spørge ind til at at få dem til at vise noget
ordentligt på det, men det kunne man måske få dem til.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 161718

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu