|
|
Besvar ![]() |
Side <1 101112 |
Forfatter | ||||||
FNørd ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 702 |
![]() |
|||||
Dit argument holder ikke vand - SLET IKKE!!! Hvis man kan vende sig til at strække billedet 33 pct på den ene led, så kan man ligeså godt gøre det på den anden led istedet. Dvs. du kan strække en film, der er i ca 21:9 format til 16:9, det er 33 pct du strækker i højden og der er billede på hele skærmen! Så kan du jo bare købe et stort 16:9 fjernsyn og strække billederne som det passer dig - MEN det bliver uden mig. En cirkel bør i min verden være en cirkel når man ser på et fjernsyn - basta. Hvis du vil forvandske billedet, hvorfor så farve, du kan da ligeså godt se det i sort/hvid, eller hva? Billedet bør vises som instruktøren har tænkt sig, alt andet er at forsøge at finde ud af hvor lidt kvalitet man kan klare sig med. 21:9 er fint til film, langt de fleste er lavet til et format der ligger tæt herpå. Løber man ind i et smallere billede, ja så bliver der sorte bjælker i siderne, sådan er det, der er jo ikke mere billed information. Jeg ønsker mig et 21:9 lærred til min projektor og et objektiv til at strække vandret, så skal skaleren strække lodret - når det så er 16:9 eller 4:3 tv, så vil det bedste være afmaskning af lærredet i siderne. Mht. fjernsyn 21:9 synes jeg det er udmærket, blot skal man flytte så tæt på at hele ens synsfelt er dækket for at få den rigtige biograf oplevelse når der ses film. Et ca 110" 21:9 fjernsyn ville da ikke være af vejen :) dog skal det produceres til at lave et ordentligt billede, sådan som instruktøren har tænkt sig det, og ikke noget avanceret gætteri på ekstra frames og mærkelige farver!
|
||||||
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
|
||||||
![]() |
||||||
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
|||||
Og hvad kommer i aften, SPARTACUS! Det med formatet på den oprindelige Film, men hvad mon DR2 sender samme i
![]() |
||||||
![]() |
||||||
JA ![]() -- ![]() Oprettet: 20-August-2009 Status: Offline Point: 534 |
![]() |
|||||
BBC dramadokumenter, 4:3 eller 16:9 ? |
||||||
![]() |
||||||
Tarkin ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
![]() |
|||||
Min hensigt er absolut ikke at latterliggøre Philips’ 21:9 tv, eller nogen personer for den sags skyld, men blot at gøre folk opmærksom på, at man ved at vælge et 21:9 tv, nedprioriterer mange andre faktorer, navnlig alt det indhold der er i andre billedforhold, dvs. alle de andre formater, som tilsammen udgør langt den største del af det, der igennem tiderne er produceret og bliver produceret både inden for film- og tv-industrien. Jeg prøver med mine spørgsmål at få folk til at indse alt det, som de nedprioriterer ved at vælge et tv-apparat i 21:9, samt at forstå, at der findes et meget bedre allround format (16:9) til de mere gennemsnitlige film- og tv-seere! Men hvis man er iblandt de få mennesker, hvor film i 2.4:1 format er meget vigtigere end alt andet film- og tv-indhold, så har jeg da fuldstændig respekt for, at de køber sig et tv i 21:9 format. Jeg har derimod ikke meget tilovers for folk, der prøver at ophøje 21:9 tv (eller en 21:9 formatstandard) til det bedste for almenheden. 21:9 tv er og forbliver noget for de få – det er mit budskab!
Man kan rigtigt nok sammenligne et 21:9 tv med et CIH projektor setup, i den forstand at alle formaterne vil blive vist med samme billedhøjde (på nær de endnu bredere panoramaformater så som Utra Panavision 70 og Cinerama). Men jeg er kun fortaler for CIH, hvis dels billedkvaliteten er god nok (dvs. opløsning, farver, geometri m.v.) og dels billedet fremstår stort nok (dvs. både det indhold der er i 1.33:1, 1,85:1, 2.4:1 osv.). Et 21:9 billede på 56” giver efter min mening ikke store nok billeder ved ikke-2.4:1 film. I min stue skulle en 21:9 skærm være på mindst 65” før det ville være acceptabelt. Og hvis vi taler den størrelse, kan man jo lige så godt tage springet, og få sig et projektor setup, hvor man får endnu mere ”cinema” effekt. Så kan fladskærmen bruges til at se tv-programmer i SD/HD m.v., og projektor setuppet kan bruges til at se film i HD. Jo mindre skærmen/lærredet bliver, desto mindre idé er der i at køre med CIH. Og da kun en del af de film jeg ser, er i HD (for slet ikke at tale om tv-programmerne, som næsten alle er i SD), holder jeg mig indtil videre til mine to 16:9 tv i beskedne 42” og 50”.
|
||||||
![]() |
||||||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
![]() |
|||||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
||||||
![]() |
||||||
Chabang ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 27-Maj-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 19 |
![]() |
|||||
Jeg har det på samme måde med 21:9 som jeg har det med 3D - når jeg om 5-8 år kan overtale mig selv til at bruge 17-20k på fjernsyn igen kan det blive aktuelt, så jeg har ta'r det til den tid. Når det så er sagt, er det en skam, man kun kan vælge mellem Phillips TV, der i min verden ikke er værd at eje, og projektorer der "fylder" så meget i stuen (med lærred, mørklægning og hvad ved jeg). Men det er da godt, at YouTube og google er med til at fremme projektet, hvis det altså er meningen, det skal være den nye standard.
Som det er lige nu kan jeg ikke se pointen i at gå over til 21:9 TV - næsten alt film-/tv-materiale, der bliver lavet, er 16:9 - det er kun nogle få film der kommer i 21:9. Hvis det betyder SÅ meget for én at få filmene i 21:9 for at undgå bjælkerne, så er en projektor vel vejen frem alligevel? Redigeret af Chabang - 25-Februar-2010 kl. 18:49 |
||||||
![]() |
||||||
JA ![]() -- ![]() Oprettet: 20-August-2009 Status: Offline Point: 534 |
![]() |
|||||
Fandt denne avatar, når ført man har set film på en 21:9 er det svært at gå tilbage - er du ikke til 21:9, konen vil ikke, eller her du ikke råd, kan det ikke anbefales at se dette klip .....
http://www.youtube.com/watch?v=_8k6PP4cUuc&feature=player_embedded Redigeret af JA - 26-Februar-2010 kl. 16:41 |
||||||
![]() |
||||||
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
|||||
Det som så undrer mig er hvilke erfaringer Philips har med et TV i formatet 18:9.
En sådan skærm ville kunne vise et 16:9 og også et 21:9 billede uden de store proportions forvrængninger.
Men klart Philips tager springet til 21:9. Så vil man se en film i formatet 2,78 lidt presset i siderne, medmindre andre vil holde fast i bjælker
![]() Som HeartWare skrev om søjler istedetfor Bjælker
![]() |
||||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 101112 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |