|
|
Besvar ![]() |
Side <12345 12> |
Forfatter | ||
xcardman ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8672 |
![]() |
|
har lige købt to nye film i 1:85 og de vil ikke blive vist rigtig. The Hurt Locker og District 9 er lavet i 1:85 og bliver vist helt rigtig på et 16:9 tv Redigeret af xcardman - 22-Februar-2010 kl. 21:28 |
||
![]() |
||
srnkrkgrd ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 308 |
![]() |
|
Okay. Så jeg skal forstå det korrekt, hvis du hellere vil have sorte vandrette bjælker på dine film, istedet for ingen bjælker på dine film og lodrette bjælker på dine HD udsendelser?
Det er vel en smagssag og jeg kan ikke argumentere mod din preference.
|
||
![]() |
||
srnkrkgrd ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 308 |
![]() |
|
Joda... det vil blive vist (imodsætning til 21:9 på 16:9) i "full" HD - altså 1920*1080, med den overskydende plads vist som vandrette sorte bjælker i siderne... Redigeret af srnkrkgrd - 22-Februar-2010 kl. 21:29 |
||
![]() |
||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
|
Lige for en ordens skyld: En 21:9-film på en 21:9-skærm bliver altså heller ikke vist i ægte FullHD. Skærmen har godt nok det nødvendige antal pixels, men filmen på Blu-Ray-skiven er kun ca. 800 pixels høj og skal derfor opskaleres før visning. Men jeg har som sagt også svært ved at forstå, at nogen synes, at det er bedre at udnytte hele skærmens areal til TV-udsendelser og så kun benytte et udsnit af skærmens areal til filmvisning. Det er ved filmvisning, jeg ønsker mest muligt areal. Jeg tror egentlig, at reaktionerne mod 21:9-TV er drevet af "det har udstyret fra min yndlingsproducent ikke, så det må være dårligt"-holdningen, som er ret udbredt her på recordere. Se bare modstanden mod indbyggede DVB-C-tunere i TV, som var så udbredt her på recordere for 1½ år siden. DVB-C-tunere hørte hjemme i en ekstern boks. Punktum. Nu har de foretrukne TV-mærker her på recordere fået indbyggede DVB-C-tunere, og så er kritikken af denne løsning totalt forstummet. |
||
![]() |
||
JA ![]() -- ![]() Oprettet: 20-August-2009 Status: Offline Point: 534 |
![]() |
|
Flere har trængt sig selv op i et hjørne, der er nogle kameler der skal sluges - vi får se hvor lang tid der går
![]() Redigeret af JA - 22-Februar-2010 kl. 21:53 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Fair enough. I stand corrected. Jeg skal da heller ikke gøre mig klog på, hvordan man vælger at håndtere 16:9 materiale på 21:9 skærme, men jeg ville da mene at et 1920*1080 fint kan passe ind på et 2560*1080 område, hvis der blot er et par sorte bjælker i siden.
Derudover ved jeg ikke præcist, hvordan materialet på en DVD/bluray film ligger der, så der skal sikkert noget opskalering til at vise en DVD, der har 21:9 liggende, der er tilpasset til 16:9. Redigeret af srnkrkgrd - 22-Februar-2010 kl. 21:56 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Har set 16:9 udsendelser på en 21:9, enten kan man strække, det ser helt ok ud, eller man kan vælge sorte bjælker i siderne. Film i HD stod godt på 2009 56" modellen - vil stå endnu bedre på de nye modeller.
|
||
![]() |
||
SandSand ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Valby Status: Offline Point: 525 |
![]() |
|
Mht. at strække billedet hvis man ser 16:9 materiale på en 21:9 skærm, så er strækket faktisk en lille bitte smule mindre end hvis man ser 4:3 på en 16:9 skærm. Og ja, jeg vil da også hellere have maks areal på film og mindre areal på TV. Redigeret af SandSand - 22-Februar-2010 kl. 22:22 |
||
![]() |
||
Strange ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 03-Marts-2008 Status: Offline Point: 3199 |
![]() |
|
Bliver spændende at se hvad priserne bliver... Jeg er pænt sikker på de bliver prissat alt for højt... |
||
![]() |
||
![]() |
|
Okay fair nok. Træerne vokser ikke ind i skyerne. Jeg fandt et par små detaljer.
Man kan selvfølgelig håbe på at flere producenter hopper med på vognen, så vi kan få en ægte widescreen i hjemmet. Redigeret af srnkrkgrd - 22-Februar-2010 kl. 23:03 |
||
![]() |
||
Tarkin ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
![]() |
|
Vil en DVD film i 2.4:1 letterbox format se godt ud, når den bliver zoomet/opskaleret til at fylde hele skærmen på et 21:9 tv? Eller for den sags skyld en film sendt i tv i 2.4:1 letterbox, SD kvalitet?!
Vil 16:9 fuldskærms tv-udsendelser i SD såvel som HD se godt ud, hvis de strækkes ud horisontalt, så billedet fylder hele skærmbredden på et 21:9 tv?
Nej, vel!
Med andre ord egner 21:9 tv sig faktisk kun til dem, der vil bruge tv'et til specifikt at se 2.4:1 film på, for 21:9 udsendelser findes ikke, og der er heller ingen planer om at bruge dette biografformat i tv-broadcasting industrien. Og for at billedet på et 56" 21:9 tv bliver tåleligt at se på, er det faktisk kun 2.4:1 film i HD, der egner sig godt nok til at blive zoom'et, så billedet fylder skærmen ud. Medier og tv-udsendelser i SD vil lide stort i kvalitetsforringelse ved zoom - de har trods alt kun 480 til 576 liniers opløsning at gøre godt med.
Set ud fra denne betragtning, er det lige pludselig meget lidt, 21:9 formatet gør godt for i et tv. Der er simpelthen meget lidt content (indhold) - set i det store hele - der retfærdiggør 21:9 tv-formatet (lidt ligesom at det med årene blev mere og mere klart, at man måtte væk fra det ret kvadratiske 4:3 tv-format).
Men bevares, der findes da sikkert stadig en lille procentdel (måske kun promilledel) af befolkningen, som lige præcis kun har de krav til et tv, at det bare skal kunne vise et hæderligt 2.4:1 billede, størst muligt og uden sorte bjælker, og alt andet inkl. tv-udsendelser er sekundært og af meget lille betydning.
Men så spørger jeg bare; hvorfor så ikke hellere investere i en projektor og et lærred?!!! Og hvis det skal være vildt, en projektor med tilhørende anamorfisk linse og 2.4:1 lærred.
/Tarkin
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Der er allerede lanceret chips specielt beregnet til 21:9 processen - ikke noget at klage på den gamle model, 2. generation modellen må være endnu bedre. Desværre kan de nye først fås sidst på sommeren.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |