recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Philips hue spot
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Philips hue spot

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
sokken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Februar-2005
Status: Offline
Point: 643
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sokken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Philips hue spot
    Sendt: 22-Maj-2022 kl. 22:40
Hej.

Vi skal i gang med en renovering af vores hus og vi vil have spot. Ca 35 stk. 
Jeg er lidt interesseret i dem her


Men har brug for lidt hjælp med Philips hue.

1. Fungerer de de bare ligesom almindelige 230v spot? Altså at man bare kan tænde og slukke for dem med kontakten? 

Ved godt man skal have en Hue Bridge til at indstille dem 

2. Kan man installere dem direkte i isolering? 

3. Dem jeg linker til. Er de udmærket til når man skal bruge så mange? 


Til top
Henrik_s Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_s Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2022 kl. 22:52
Følger lidt med her, har 18 gu10 klar til at sætte op, går efter disko lys LOL
Hovedtelefoner er sagen for tiden.........
Til top
Stoffer1987 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-April-2008
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stoffer1987 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2022 kl. 13:38
Hvorfor ikke bare bruge alm. spots, og så sæt Hue pærer i?

Hvad er fordelen ved dem du linker til?
Til top
sokken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Februar-2005
Status: Offline
Point: 643
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sokken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2022 kl. 13:44
Aner det ikke. Det er derfor jeg spørger da jeg ikke har så meget kendskab til dem. 
Er dit forslag bedre og billigere? 
Til top
Stoffer1987 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-April-2008
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stoffer1987 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2022 kl. 13:51
Ihvertfald nemmere.

Milliskin skal have en safeboks bag sig, for at gå i isolering = ekstra omkostning.

Et eksempelvis Nordtronic, Daxtor spot eller lignende der må gå direkte i isolering, + en Hue pære. vel omkring 250/spot inkl pære (Hue - White ambiance)


Evt. kunne man jo droppe Hue pæren, og tage en af Philips egne master pærer, med en RA+97.
OG så sætte en Zigbee relæ/dæmper på ved lampeutag, for at kunne styre med app. 


Redigeret af Stoffer1987 - 23-Maj-2022 kl. 13:54
Til top
sokken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Februar-2005
Status: Offline
Point: 643
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sokken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2022 kl. 14:11
Til top
Stoffer1987 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-April-2008
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stoffer1987 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2022 kl. 14:16
Jeps.
Personligt er jeg dog mest til Daxtor, pga. de både kan monteres med skruetårn.



Redigeret af Stoffer1987 - 23-Maj-2022 kl. 14:19
Til top
sokken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Februar-2005
Status: Offline
Point: 643
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sokken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2022 kl. 14:25
Super.

Jeg skal også have nogle hue udendørs væglamper.

Ved du om de kan komme på den samme bridge eller skal man have 2?
Til top
Stoffer1987 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-April-2008
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stoffer1987 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2022 kl. 14:29
50 lyskilder pr bridge
Til top
sokken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Februar-2005
Status: Offline
Point: 643
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sokken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2022 kl. 14:42
Tror det bliver lidt under så det er fint.

Så har jeg lidt at arbejde med. Tak for hjælpen 😊
Til top
lavalampen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-Maj-2022
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lavalampen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2022 kl. 10:53
Der er mange måder der er bedre end Philips Hue pærer, hvis du ikke allerede er Hue bruger. Og hvis du ikke har brug for farver/farvetemperaturer.
For ren og skær mulighed for tænd/sluk og dæmp via både kontakter i væggen og på app, vil jeg anbefale dig følgende:
- Spots: Hilux D3 (gen2)
Disse har indbygget lyskilde, som giver et væsentligt bedre lys end nogen GU10 pærer på markedet. Jeg har selv købt både billige og dyre pærer, som ikke når denne lyskvalitet til sokkeholderne. Disse kan monteres direkte i isoleringen. Dem jeg linker til, er 3000k, hvilket er at foretrække i køkken, badeværelser og bryggers. De fås også i 2700k, som er bedre i værelser og stue. Alternativt kan du vælge den lidt dyrere D8, som har dimtone. Det vil sige at den nedtoner farvetemperaturen, efterhånden som den dæmpes. Dem har jeg hos mig selv. 

- Dæmper: Shelly Dimmer 2
En dæmper som forbindes til Wifi og derfor ikke kræver yderligere gateway eller bridge. De giver mulighed for at ændre hastigheden for dæmp, samt max/min lysstyrke. De har tilmed coldstart funktion. Ingen af disse muligheder har du med zigbee dæmpere.

Jeg har både zigbee og Shelly dæmpere og skulle jeg lave det om, ville jeg vælge Shelly.
Hvis du gerne vil gå Hue vejen, vil jeg stadigvæk anbefale dig at vælge nogle spots ala dem jeg linker til. De giver altså bare et bedre lys, som jeg absolut mener et nyrenoveret hus fortjener. Med en zigbee dæmper får du også mulighed for at bruge dine normale kontakter til at dæmpe lyset, hvilket du ikke har med Hue pærer.

Kilde: Jeg er elektriker og lysnørd, som selv har renoveret hus og undersøgt mulighederne forinden. Mine dæmpere er monteret i dåser på loftet.
Husk at du skal bruge en dæmper per zone. Det er det eneste sted, hvor Hue pærer har en fordel, da man via appen kan dæmpe hver pære individuelt.

Edit: Jeg prøver ikke at sige at Hilux er det bedste man kan købe. Der findes mange andre anerkendte producenter, men Hilux er bang for bucks.

Edit 2: (Det er ved at blive et langt indlæg fra mig... Embarrassed) Shelly dimmeren har to input terminaler, så du har mulighed for eksempelvis at bruge den ene knap til dæmp og den anden til sluk alt eller loade en scene. Her har zigbee dæmpere kun ét input, som styrer udgangen på dæmperen.


Redigeret af lavalampen - 24-Maj-2022 kl. 10:57
Til top
Stoffer1987 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-April-2008
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stoffer1987 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2022 kl. 11:08
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu