Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Hans j
Guld medlem
Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
|
Sendt: 09-November-2009 kl. 11:02 |
@AV Precision: Tak for et rigtig godt svar, som giver mig bedre forståelse.
Jeg er helt klar over, at omgivelserne har stor indflydelse på både lyd og billede, derfor kan man kun justere lyd/billede der hvor systemet skal stå.
|
 |
Lennon
Guld medlem
Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Point: 4858
|
Sendt: 09-November-2009 kl. 12:25 |
niepe skrev:
Hans j skrev:
Der er en ting som undrer mig, når I, som har næsten korrekt billede, vælger anlæg, er det så også med næsten korrekt lyd eller er det som I helst vil have det skal lyde ?
For man må vel gå efter så korrekt setup hele vejen igennem ?
|
Det tror jeg næppe du skal regne med ..
Noget jeg tilgængæld ikke helt forstår er hvorfor LCD / LED skærmes betragtningsvinkler altid skal nævnes..
Hvem fanden gider alligevel sidde og se en film i en 45 graders vinkel til TV'et? Og hvad med lyden i denne sammenhæng. Den er næppe kaliberet i denne position..
Man sidder da lige foran TV'et og og ikke 5 meter ude til venstre..
|
Nu er det faktisk værst når synsvinklen varieres op og ned. Og jeg kommer da i et par hjem hvor TV´et er placeret - på fod - i meget lav sofahøjde, og det giver et synligt problem for alle,som sidder i almindelig stolehøjde.
|
Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 09-November-2009 kl. 12:43 |
Hans j skrev:
I princippet burde dit anlæg vel gengive en flad kurve ved et testsignal fra 20-20KHz, så farver anlægget ikke lyden, derved vil du jo så kun få det "korrekte" lyd-billede ?
Om det er korrekt fortolkning ved jeg ikke, men det er der sikkert andre der ved  . |
Det er muligt at mit andet indlæg mere eller mindre har givet dig svaret, men problemet er at der er meget andet i lyd end frekvensgang. Fasefejl, impulsgengivelse, forvrængning osv... Hvilken måling er vigtigst for lydkvaliteten? Det ved vi faktisk ikke ret meget om. Derfor ender de fleste lyd-entusiaster med at "bruge ørerne", for de kan ikke se nogen synderlig sammenhæng mellem målinger og lyd. Det kan de fleste sandsynligvis heller ikke mellem målinger og billeder - men det kan jeg. Sammenhængen er bare væsentligt mere kompliceret end de fleste er klar over.
Hans j skrev:
Jeg har da selv et Pioneer Plasma TV og er vældig glad for det, selvom det ikke er ISF-kalibreret.
Men det jeg mener er, nogen kan lide meget bas i deres lyd andre vil græmmes over den lyd, sådan er det vel i princippet også med billedgengivelse ? |
Absolut. Men præcis som med billede er det faktisk også med lyd: At man foretrækker én måde at gøre det på, betyder ikke nødvendigvis at man ikke kan lære at sætte pris på en anden måde at gøre det på. Der er temmeligt mange Cerwin Vega ejere der er skiftet til mere hifi-rigtige højttalere i takt med at de bliver ældre, spørger du dem om de hellere ville gå tilbage til CV'erne, så er det et ret lille mindretal der svarer ja.
Det er lidt som med rødvin. Hvis du aldrig har smagt en rødvin til mere end 30 kroner, så er al rødvin vældigt fint, bare det minder lidt om rødvin. Men oplevelsen er også temmeligt overfladisk. Lærer du så at sætte pris på god rødvin, så får du en del flere oplevelser af vin du ikke kan lide, men til gengæld er oplevelsen af en god rødvin også dét større. Overført til TV, at man tror man foretrækker farvelade-billeder, er ikke ensbetydende med at man ikke ville få mere ud af at lære at sætte pris på det korrekte. Min egen oplevelse er at jeg får meget mere ud af filmkunsten, efter at jeg er begyndt at jagte dén gengivelse der gør mig i stand til netop at opleve den bedst muligt. Første gang jeg så "2001" syntes jeg den var røvsyg. Måske fordi jeg så den på et 14" tv i mit kollegieværelse. I dag synes jeg det er et filmisk mesterværk.
Hans j skrev:
Jeg glæder mig til at se en demonstration af ISF-kalibreret TV kontra ikke kalibreret TV side om side, gerne to styk identiske Pioneer Plasma f. eks. 50590 , så kan det da være jeg bliver overbevist.
|
De skal netop ikke stå side om side, du skal se ét tv og skifte mellem indstillingerne. Jeg har stadig til gode at møde en kunde der ikke mener at ISF indstillingen er bedre end standard-indstillingen. Om forskellen i forhold til "film" eller "pure" er pengene værd, det er en anden snak, men fra standard til ISF? Det vil være meget nemt at overbevise dig om.
Redigeret af AV Precision - 09-November-2009 kl. 12:44
|
 |
Hans j
Guld medlem
|
Sendt: 09-November-2009 kl. 13:35 |
@Otto: Jeg må ganske enkelt aftale et møde med dig i Vejle så :-)
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 09-November-2009 kl. 13:57 |
Hans j skrev:
|
Der står nu ingen Pioneer skærme i Vejle du kan kigge på, så måske skal mødet være hjemme hos dig i stedet for... 
Jeg vil iøvrigt gerne lige understrege at mine argumenter ikke er for og imod kalibrering, men for og imod korrekt gengivelse. Du kan (i teorien, ikke så meget i praksis) godt have korrekt gengivelse uden kalibrering, og du kan også godt lave en kalibrering uden at få korrekt gengivelse af det (bare mere korrekt end før kalibrering). Jeg er af dén overbevisning at hvis tv'ene var lavet ordentligt, så var kalibrering ikke nødvendigt for andre end de allermest kræsne. Det er de bare ikke (de fleste af dem i hvert fald). Folk tror jeg frygter dén dag hvor tv'ene er så gode at kalibrering ikke er nødvendigt, men det gør jeg ikke, tværtimod arbejder jeg aktivt for at den dag skal komme. Jeg lever af at levere gode billeder, ikke af at kalibrere. Kalibrering er bare et nødvendigt værktøj i praksis. I virkeligheden vil jeg langt hellere have et tv der fra starten er designet ordentligt, end et tv hvor det er op til mig at reparere på producentens fejltagelser.
|
 |
Hans j
Guld medlem
|
Sendt: 09-November-2009 kl. 14:02 |
AV Precision skrev:
Hans j skrev:
|
Der står nu ingen Pioneer skærme i Vejle du kan kigge på, så måske skal mødet være hjemme hos dig i stedet for... 
Jeg vil iøvrigt gerne lige understrege at mine argumenter ikke er for og imod kalibrering, men for og imod korrekt gengivelse. Du kan (i teorien, ikke så meget i praksis) godt have korrekt gengivelse uden kalibrering, og du kan også godt lave en kalibrering uden at få korrekt gengivelse af det (bare mere korrekt end før kalibrering). Jeg er af dén overbevisning at hvis tv'ene var lavet ordentligt, så var kalibrering ikke nødvendigt for andre end de allermest kræsne. Det er de bare ikke (de fleste af dem i hvert fald). Folk tror jeg frygter dén dag hvor tv'ene er så gode at kalibrering ikke er nødvendigt, men det gør jeg ikke, tværtimod arbejder jeg aktivt for at den dag skal komme. Jeg lever af at levere gode billeder, ikke af at kalibrere. Kalibrering er bare et nødvendigt værktøj i praksis. I virkeligheden vil jeg langt hellere have et tv der fra starten er designet ordentligt, end et tv hvor det er op til mig at reparere på producentens fejltagelser. |
Nu var det mere for at se virkningen af en ISF-kalibrering, kan den overbevise mig, må jeg få dig til at udføre en kalibrering af mine hjemmebiograf, når den kommer på benene igen  .
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 09-November-2009 kl. 17:47 |
Hans j skrev:
Nu var det mere for at se virkningen af en ISF-kalibrering, kan den overbevise mig, må jeg få dig til at udføre en kalibrering af mine hjemmebiograf, når den kommer på benene igen . |
Fint nok, men samme svar, jeg har ingen demonstration af før og efter sat op p.t.
|
 |