recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Philips-TV i toppen af TÆNK’s test
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPhilips-TV i toppen af TÆNK’s test

Besvar Besvar Side  <12345 9>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12465
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af Helmuth Helmuth skrev:

Og det er vel okay?

Dét mener jeg ikke. Et tv's allervigtigste opgave er at agere billedfremviser, og når samtlige af Philips' tv fejler så katastrofalt på dette område som de jo gør, så er det dælme et problem når f.eks. Tænks tests giver folk det indtryk af de er noget nær markedsførende på området.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 19:30

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Disse test har alså meget fokus på andre ting end billedekvalietet.

Og det er vel okay?

Herunder er Tænks egen beskrivelse af kriterierne for deres test:

Billedgengivelse

Foto: ICRT
Testpanelet, der består af 5 trænede personer, bedømmer skærmene i en afstand af 2 – 3 meter, lidt tættere, når der ses HD TV. Scener fra to forskellige film bedømmes med henholdsvis udendørsscener med meget lys samt mørke scener.  Desuden bedømmes hvor gode skærmene er til at gengive hurtige bevægelser og nærbilleder af ansigter. Endelig ser vi på hvor gode skærmene er til at vise fotos og fungere som computerskærme.

Lyd

Lydkvaliteten er primært en subjektiv bedømmelse af 3 trænede paneldeltagere. 3 forskellige lydspor bedømmes,  for at dække de lydtyper man typisk oplever på tv. Det er klassisk musik,  pop musik og tv drama, med både mandlige og kvindelige stemmer henover baggrundsmusik. Tekniske målinger udføres for at klarlægge hvor højt højttalerne kan spille og stadig lyde godt og om hele spektret fra bas til diskant kommer behageligt til udtryk.

FOTO: ICRT
FOTO: ICRT

Brugervenlighed

Brugervenligheden vurderes af 3 paneldeltagere og bedømmes blandt andet udfra installation, daglig brug, samt brug med og uden fjerbetjening, avancerede indstillinger og zappe-hastigheder. Brugsanvisningen bedømmes af to eksperter, der for hvert punkt giver en samlet karakter opnået ved konsensus.

Ekstrafunktioner

Ekstra funktioner er en samlet karakter for hvor alsidigt tv’et er,  i forhold til brug og tilkobling af eksternt udstyr. Det gælder blandt andet antallet af stik og om der er usb-porte kortlæser, indbygget harddisk, picture-in-picture og så videre. De lidt dyrere skærme vil ofte få en højere karakter på dette punkt.

Tekst-tv bedømmes for hvor hurtigt det klarer at skifte til forskellige sider og hvor læsevenligt bogstaverne står på skærmen.

Strømforbrug

Strømforbruget måles med det samme prøvebillede uden lyd,  for alle skærmene. Strømforbruget måles også når skærmene står på standby og når de er slukkede på tv’ets kontakt, men stadig tilsluttet elnettet.

Resultatfordeling

Resultaterne vægtes således: Billedkvalitet 40%, lydkvalitet 20%, brugervenlighed 20%, ekstra funktioner 10%, strømforbrug 5%, tekst-tv 5%

Testen er udført i samarbejde med andre forbrugerblade i International Consumers Research and Testing, ICRT.

det er jo netop ok, derfor vil min pioneer netop aldrig vinde en tænk test.
ingen tuner eller højtaler. Men en pioneer dækker mine behov meget bedre end phillips vel gøre.
Mens en phillips vil dække andres behov 100 procent.

det hele handler om behov

Redigeret af xcardman - 24-Maj-2009 kl. 19:32
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 19:35

Så kan man altid diskutere billedekvalitet efterfølgende. For mange af os vægter jo billedekvalitet med 100 procent. Efter det kommer design. Nogen laver så et kompromi.

Redigeret af xcardman - 24-Maj-2009 kl. 19:38
Til top
Helmuth Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Maj-2008
Point: 278
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 19:44

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Dét mener jeg ikke. Et tv's allervigtigste opgave er at agere billedfremviser

Jeg tror ikke Hr. og Fru Danmark (som er et fy-fy-ord herinde) er enig med dig. Og derfor har Tænks tests vel sin berettigelse.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12465
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 19:52
Jeg tror ikke Hr. og Fru Danmark er klar over hvad der er bedst for dem selv.

Hvis ikke et tv's vigtigste opgave er at vise billeder, hvad er det så? Et tv er en skærm med diverse tunere indbygget, for at denne skærm kan modtage og vise tv-signaler. Det er tosset at reducere tv'ets vigtigste rolle til 40% af den samlede bedømmelse i en test der tydeligvis er mange der sætter stor lid til.
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Point: 1499
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 19:54
Philips fjernsyn ??????? Ja så lad ham dog beholde det!!!!
Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Marts-2009
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 19:56

Dét mener jeg ikke. Et tv's allervigtigste opgave er at agere billedfremviser

Jeg tror ikke Hr. og Fru Danmark (som er et fy-fy-ord herinde) er enig med dig. Og derfor har Tænks tests vel sin berettigelse.

Jeg er enig med Naiera her. Jeg hører til Hr. og Fru Danmark-gruppen. Der er ikke noget unormalt i at man først og fremmest går efter billedkvaliteten når man købet et TV. Men der forskelle på Hr. Danmark og Fru Danmark...

Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 19:58

Hvis ikke et tv's vigtigste opgave er at vise billeder, hvad er det så? Et tv er en skærm med diverse tunere indbygget, for at denne skærm kan modtage og vise tv-signaler. Det er tosset at reducere tv'ets vigtigste rolle til 40% af den samlede bedømmelse i en test der tydeligvis er mange der sætter stor lid til.

Jo, en del Hr. Danmark typer gør. Med Fru. Danmark, er det lidt mere kompliceret.

Ja, du har SÅ ret Naiera. 40% er totalt hjernedødt. Venlig hilsen Hr. Danmark

Desuden er det noget vås med de 5% for strømforbrug. De har jo udelukket plasma tv på grund af strømforbruget.

Redigeret af Firebird - 24-Maj-2009 kl. 20:08

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 20:00
I denne test vægter de kun 40 procent i billedekvalitet. Den forstår jeg ikke. Når man bruger 99,9 procent af tiden på at se tv.
Men jeg skal jo heller ikke have noget phillips tv

Redigeret af xcardman - 24-Maj-2009 kl. 20:16
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2006
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 20:24

Folk har åbenbart altid ondt et vist sted, når Philips får lidt positiv omtale. Testen ligger jo ikke kun fokus på billedkvalitet, men også mange andre aspekter, hvilket de også gør opmærksom på.

Hvad der bør lægges højere vægt på, er vi nok mange som er enige i, men Tænk må jo så selv bestemme hvordan de ønsker at gribe tingene an. Generelt set er listen dog mangelfuld af mange årsager.

I mine øjne har Philips Tv ud fra Tænks kriterier derfor en klar berettigelse på denne liste, omend der måske lige er lidt for mange Philips Tv på listen, samtidig med, at f.eks Samsung og Panasonic's skærme ikke engang er repræsenteret, udover et Lcd-Tv af Pana. Testen giver dog helt klart et indtryk af, at Philips er markedsførende, og er det eneste rigtige, og det er selvfølgelig ikke korrekt.

Xcardman er dog inde på noget af det rigtige. Det handler vel i bund og grund om behov. Jeg mener dog stadigvæk, at en Philips topmodel, f.eks. en 9803H vinder på stort set alle områder, måske undtagen billedkvalitet, i forhold til f.eks. en hvilket som helst Panasonic, måske med undtagelse af Z-serien.

Redigeret af vasif - 24-Maj-2009 kl. 22:51
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 20:26

TÆNK er totalt vildledende, og det er jo også meningen. De vil LEDE folk. Ikke VEJLEDE folk.

Redigeret af Firebird - 24-Maj-2009 kl. 20:31

JVC X3
?
?
?
?
Til top
onkeldunkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Oktober-2004
Point: 162
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 20:36

Lad os tage et andet eksempel - en bil! En bils vigtigste rolle er at bringe en eller flere personer fra punkt A til punkt B. Betyder det så at alle mennesker når de køber bil udelukkende ligger vægt på denne egenskab. Det tror jeg ikke! Ligesom med valg af fjernsyn er der en række faktorer der spiller ind og ligesom med fjernsyn vil de faktorer være meget individuelle. 

Derfor mener jeg også en test som den i Tænk har sin berettigelse, da de kriterier der ligger til grund for bedømmelsen i høj grad afspejler virkelighedens verden for den almindelige tv-kigger/forbruger. 

Pioneer KRP-500A
Anthony Gallo A'Diva TI
Anthony Gallo MPS Sub
Onkyo 876
Logitech Squeezebox Duet(s)
Logitech Harmony 895
Sony Playstation 3
Samsung SMT-H3126PVR
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 9>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu