Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
mduelund
Junior bruger
Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
|
Emne: Phono vs. Optisk i stereo? Sendt: 27-December-2010 kl. 16:07 |
Hej alle i Hifi-guruer!
Jeg har længe haft et par store Dantax højtalere koblet på en 5-8 år gammel Sony ProLogic surround forstærker. Men nu har jeg købt et sæt ScanDyna Minipod og tænkte om jeg evt. skulle opgradere min forstærker?
Jeg hører mest musik og skal ikke i nærmeste fremtid have flere højtalere koblet på.
Følgende skal kobles på forstærkeren: Sony BluRay Sony 40" LCD TV Apple Airport Express Dvico Tvix medieafspiller
Men nu kommer det store spørgsmål. Får jeg bedre lyd ved at købe en forstærker, som har optiske indgange, end de gammeldags phono indgange?
Jeg er godt med på at det er bedst med optisk når man skal decode bluray film til surround, men er der forskel i stereo? Alle mine 4 enheder har nemlig både phono og optisk udgang.
Det undrer mig nemlig, at langt de fleste stereoforstærkerer ikke har optiske indgange.
Mvh Michael Duelund.
Godt nytår!
|
Mvh
Michael
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 27-December-2010 kl. 16:19 |
Der er ikke behov for optisk når det er Stereo, til Surround er det nødvendigt, da der udover Analog 5.1 ikke kan overføres Surround. Det kræver Toslink/Coax eller HDMI.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 27-December-2010 kl. 16:21 |
FORKERT! Optisk er uanvendeligt til Blu-ray, da HD lyd har større båndbredde. HDMI eller 6xanalog skal der til.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 27-December-2010 kl. 16:24 |
mduelund skrev:
Det undrer mig nemlig, at langt de fleste stereoforstærkerer ikke har optiske indgange. |
Surround-forstærkere har i sagens natur digitale indgange, da surround-formaterne er digitale. I stereo-sammenhæng er det anderledes, vel egentlig mest fordi stereo-entusiaster er et ret konservativt folkefærd. Men kort fortalt, så er konverteringen fra digitalt til analogt signal af ret stor betydning for lydkvaliteten. Derfor giver det mening at have én god D/A konverter et sted (som så logisk kunne sidde i forstærkeren), så alle digitale kilder kan nyde godt af den. Men det har af en eller anden grund aldrig rigtigt vundet indpas - det er meget mere populært at skille de to ting ad, og have en rent analog forstærker, og så evt. en separat D/A konverter.
Én af grundene til at det er sådan, er at man ikke kan generalisere om hvorvidt det er bedst at bruge analog eller digital tilslutning til forstærkeren. Det afgørende er hvilken kvalitet D/A konverteringen foregår i, hvor den foregår er mindre væsentlig. Derfor er det ikke per definition en fordel at have digitale indgange i forstærkeren, hvis man nu f.eks. har en rigtigt god CD-afspiller, så vil den måske alligevel være bedre end forstærkeren til D/A konvertering, og så er det spild af penge at have digitalt input i forstærkeren.
Det korte af det lange er, at medmindre du tilfældigvis falder over en af de ret få forstærkere der har digitale inputs, så er den bedste løsning at købe en almindelig analog forstærker, og så hvis pengene tillader det, en separat D/A konverter. Hvis pengene er små, er det alligevel bedst bare at nøjes med en rent analog forstærker, fordi som sagt det ene format er ikke per definition bedre end det andet, det drejer sig om kvaliteten af udførelsen.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 27-December-2010 kl. 16:25 |
Kampus skrev:
FORKERT! Optisk er uanvendeligt til Blu-ray, da HD lyd har større båndbredde. HDMI eller 6xanalog skal der til. |
Det er så ikke den eneste grund til at det er forkert...
|
 |
mduelund
Junior bruger
|
Så når mit behov 80% af tiden består af musik i stereo (evt. med aktiv sub) får jeg ikke bedre lyd af at bruge en optisk indgang?
|
Mvh
Michael
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
|
Hov hov, jeg blandede ikke lige BD ind i dette, men ja skal man have HD lyd, så er det via HDMI eller Analog 5.1.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 27-December-2010 kl. 16:28 |
Otto J skrev:
Kampus skrev:
FORKERT! Optisk er uanvendeligt til Blu-ray, da HD lyd har større båndbredde. HDMI eller 6xanalog skal der til. |
Det er så ikke den eneste grund til at det er forkert... |
Lad høre..... Det er hvad jeg ved nu
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
|
Sendt: 27-December-2010 kl. 16:28 |
mduelund skrev:
Så når mit behov 80% af tiden består af musik i stereo (evt. med aktiv sub) får jeg ikke bedre lyd af at bruge en optisk indgang? |
Som Otto skrev. Ikke nødvendigvis
|
|
 |
mduelund
Junior bruger
|
Sendt: 27-December-2010 kl. 16:33 |
Otto: Tak for et utrolig uddybende svar! :)
Hvis jeg forstår rigtigt så er alt mit digitale medie allerede konverteret fra digital til analog så det er "klar" til at blive smidt ind i en analog indgang på min forstærker. Hvis jeg vel og mærke bruger phono udgangen. Bruger jeg derimod den optiske udgang skal det alligevel konverteres til analog et andet sted i system. Som enten kan ske i en ekstern D/A converter eller intern i forstærkeren.
Vil jeg få hørbar bedre lyd ved at købe sådan en D/A converter? F.eks. hvis jeg fra min Airport Express kører optisk over i en D/A converter og videre til min forstærker.
Michael
|
Mvh
Michael
|
 |
mduelund
Junior bruger
|
Sendt: 27-December-2010 kl. 16:57 |
Jeg fandt lige lidt god læsning: http://www.unplggd.com/unplggd/how-to/how-to-turbocharge-your-airport-express-with-a-dac-091341
Jeg tror at for mit vedkomne, det bliver overkill at købe en DAC til at koble min Airport Express.
Jeg kan se i specifikationerne på min Sony BluRay afspiller at den har en D/A converter på 192kHz/24bit. http://www.sony.dk/product/blu-ray-disc-player/bdp-s360#pageType=TechnicalSpecs
|
Mvh
Michael
|
 |
Irenicus
Guld medlem
Oprettet: 02-December-2009
Point: 1020
|
Sendt: 27-December-2010 kl. 17:05 |
Hvis dit forbrug er 80% musik, vil jeg umiddelbart ikke mene at en DAC er overkill, jeg oplever et væsentligt løft når der bruges en DAC på min AE...
|
 |