recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Phonokabel..hvilket?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPhonokabel..hvilket?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
klink Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 50
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2009 kl. 22:32
Er det bedre rent lydmæssigt at bruge digital overførelse fremfor analog mellem receiver og cd-afspiller..?

Klink
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 07:35

Oprindeligt skrevet af klink klink skrev:

Er det bedre rent lydmæssigt at bruge digital overførelse fremfor analog mellem receiver og cd-afspiller..?

Klink

Det er efter min bedste overbevisning smag og behag. Du kan få en virkelig flot og detaljeret lyd via digital overførsel.

Omvendt, når jeg hører musik kan jeg godt lyde den analoge lyd, som i mine ører giver en mere "Lun" lyd.

Så det kan kun blive smag og behag.

Selv er jeg så heldig, at jeg både på stereo og surround kan vælge mellem digital og analog lyd. Til musik (stereo) benytter jeg stort set kun analog. Hvad angår surround - så "øver" jeg mig stadig i hvad jeg synes bedst om.

Og så ahænger en del af din lydoplevelse jo også af kvaliteten i hele dit setup.

Redigeret af Hother - 11-September-2009 kl. 07:50
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 08:43

Klink

Det kommer an på hvad udstyr du har. En CD indeholder digitale date og der skal ske en konvertering fra digital til analog. Forbinder du cd-afspilleren med phono stik, sker konverteringen i cd-afspeilleren, dvs. du bruger cd afpilerens DA konverter. Forbinder du med coax/toax, så overfører du digitalt til din receiver og det er receiveren der konverterer fra digitalt til analog.

Så det kommer an på hvor du har den bedste D/A konverter. Du kan jo tilslutte bege ting og skiftevis hører analog/digitalt og selv beslutte hvad der er bedst. Jeg har selv oplevet at min receiver er bedre til at konverterer digital lyd end min Squeezebox, så derfor overfører jeg digitalt.

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Status: Online
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 11:22

Nej, det er jo lige det..ville jeg kunne hører forskel hvis jeg valgte et kabel til 500-700,- frem for det jeg har idag..???

Du er godt på vej til at blive 1 mio $ rigere, hvis du kan høre forskel i en dobbelt blindtest.

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=65336& PN=1
Venlig hilsen
KB
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 12:14

G-snake vil med al sandsynlig lyde bedre end de Clicktronic du benytter i dag. Men ellers kan du jo købe et, og så returnere det igen, hvis du ikke synes at det er pengene værd.

M.v.h.

Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 12:56
Som Brixen er inde på, så husk lige på, at hvis du bare
skifter mellem de to kabler selv, og med flere minutters
pause imellem kan du ikke stole på resultatet.

Har faktisk aldrig oplevet hvordan forskellige
forhandlere demonstrerer signalkabler. Findes der nogle
switch-bokse beregnet til den slags eller hvordan. Nogen
der kan give sit besyv med?

Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Klink

Det kommer an på hvad udstyr du har. En CD indeholder digitale date og der skal ske en konvertering fra digital til analog. Forbinder du cd-afspilleren med phono stik, sker konverteringen i cd-afspeilleren, dvs. du bruger cd afpilerens DA konverter. Forbinder du med coax/toax, så overfører du digitalt til din receiver og det er receiveren der konverterer fra digitalt til analog.

Så det kommer an på hvor du har den bedste D/A konverter. Du kan jo tilslutte bege ting og skiftevis hører analog/digitalt og selv beslutte hvad der er bedst. Jeg har selv oplevet at min receiver er bedre til at konverterer digital lyd end min Squeezebox, så derfor overfører jeg digitalt.

jeg er ikke "stereomand", men går mere op i surround.

Forstår ikke helt hvorfor man kunne ønske at lade cd-afspilleren dekode lyden frem for receiveren - hvis vi snakker bluray, er det jo nærmest et must, at lyden kan bitstreames, således det er receiver der konverterer data til analog - hvorfor skulle det være omvendt ved stereo? (er det fordi man ikke har tiltro til at nogen bluray-afspillere gør arbejdet godt nok, og at man derimod tror på at cd-afspilleren gør det bedre?

Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 15:24

Ja! Enhver 2.000 kroners CD-afspiller. spiller bedre stereo end enhver 4.000 kroners Bluray. Og når vi taler stereo, er det langt fra sikkert at lyddekodningen er bedre i receiveren end den er i CD'en - derfor!

M.v.h.

Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Klink

Det er efter min bedste overbevisning smag og behag. Du kan få en virkelig flot og detaljeret lyd via digital overførsel.

Omvendt, når jeg hører musik kan jeg godt lyde den analoge lyd, som i mine ører giver en mere "Lun" lyd.

Selv er jeg så heldig, at jeg både på stereo og surround kan vælge mellem digital og analog lyd. Til musik (stereo) benytter jeg stort set kun analog. Hvad angår surround - så "øver" jeg mig stadig i hvad jeg synes bedst om.

Og så ahænger en del af din lydoplevelse jo også af kvaliteten i hele dit setup.

Igen jeg er ikke stereomand

men hvis vi forestiller os at receiver og afspiller er lige gode til at konvertere lyden, så må lyden der bliver sendt digitalt til receiver da være mere rigtig, frem for at lyden bliver sendt igennem et analogt kabel, som alt andet lige må ha en eller anden form for tab, ligegyldigt hvor godt kabel man sender igennem?

Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Ja! Enhver 2.000 kroners CD-afspiller. spiller bedre stereo end enhver 4.000 kroners Bluray. Og når vi taler stereo, er det langt fra sikkert at lyddekodningen er bedre i receiveren end den er i CD'en - derfor!

M.v.h.

måske et dumt spørgsmål, men kan man ikke lade CD-afspiller dekode, og så alligevel sende via en digital overførsel, - lidt ala at man på bluray lader afspiller dekode, og så sende lyden dekodet til forstærker via hdmi/toslink?

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Status: Online
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

Igen jeg er ikke stereomand

men hvis vi forestiller os at receiver og afspiller er lige gode til at konvertere lyden, så må lyden der bliver sendt digitalt til receiver da være mere rigtig, frem for at lyden bliver sendt igennem et analogt kabel, som alt andet lige må ha en eller anden form for tab, ligegyldigt hvor godt kabel man sender igennem?

Ja, hvis receiver og afspiller afkoder ens, burde det vel lyde ens.

Jeg har en Marantz receiver og en Yamaha cd-afspiller.
På nogle cd'er med Savage Rose lyder Anisette som to forskellige sangerinder, hvis jeg sender signalet hhv. digitalt eller analogt til receiveren. På andre Savage Rose cd'er er der ikke forskel på hendes stemme. Så mine to apperater afkoder ikke ens.

Venlig hilsen
KB
Til top
McNiklas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: 4100 Ringsted
Point: 1691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Klink

Kan man også det på en BDP-LX71 eller er det kun på LX91

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu