|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||||||||||||||||||
Katja ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 30-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1 |
![]() Sendt: 30-Marts-2007 kl. 19:22 |
|||||||||||||||||
Hej Nørder. Jeg er en pige som gerne vil have mig et mediacenter. Mit problem er bare at jeg er lidt ny på det her område, så jeg ville lige se om jeg ikke kunne få noget hjælp af jer herinde. Jeg håber i vil hjælpe mig. Jeg har læst lidt inde på forumet her og derudfra sammensat et mediacenter. Det består af:
Er det noget der vil kunne komme til at køre? Og hvad skal jeg have af styresystem på den for at den køre optimalt? Jeg har selv tænkt lidt på at købe Windows Mediacenter edition 2005. Jeg har læst i andre tråde at i gerne vil have at vide hvilken antenneforbindelse man har. Jeg bor hjemme endnu så jeg har en normal analog antenne lige nu. Men om 6 mdr. flytter jeg til Odense og så er jeg jo ikke helt klar over hvad jeg får af signal. Har i ris, ros eller gode råd til mig opsætning her så vil jeg meget gerne høre fra jer!! MVH Katja.. Ps. Valg af ram kan der ikke laves om på, da det er nogen jeg har liggende fra en gammel computer. |
||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||
rasse78 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 01-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 69 |
![]() |
|||||||||||||||||
Er på ingen måde nørd eller ekspert.....måske nørd
Det jeg ville ændre var størrelsen på Hdd, da du hurtigt får fyldt op med video, musik og billeder. Prisen på en 500 Gb Hdd er godt givet ud. Ang. Ram, skal du overveje 2Gb. De kloge siger, at video kommer til at hakke, når Ram ikke kører Dual Channel, altså med en tilsvarende Ram-klods (2x1Gb, helst samme mærke og model) Tv-kort: Er du interesseret i Digital Tv skal du undersøge, om du får fx DVB-T eller DVB-C-signal. Det afhænger af udbyderen. Tror det er Stofa i Odense. Ved ikke hvad de bruger. Måske skal du have et Tv-kort med to dekodere, således du kan se anden kanal, end den du optager fra, eller optage to forskellige på samme tid. Overvej også PSU (strømforsyning) Den kan være kilde til larm. Larm = irritation. Er selv ved at samle en HTPC (har ikke bestilt endnu) Her er mit mulige setup: Bundkort: ASUS M2A-VM HDMI RAM: 2 Gb Kingston CPU: Athlon 64 X2 4600+ 2.4 GHz Køler: NorthQ 3312BLA Giant UFO Kabinet: Silverstone LASCALA LC16M PSU: NorthQ 4300GP-FL (fanless) TV-kort: Hauppauge WinTV HVR-1300 MCE (inkl. fjernbetjening) Alternativt dette Tv-kort: Hauppauge WinTV NOVA-T-500 (DVB-T-modtager, Dual Tuner) HDD: WD Caviar SE16 WD5000AAKS 500 GB DVD: LiteOn LH-18A1H (Sort) Redigeret af rasse78 - 31-Marts-2007 kl. 13:35 |
||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
|||||||||||||||||
Har lige genset G.I. Jane, så du må sgu klare dig selv!!!! Spøg til side: Tuneren er det springende punkt her PVR 500 er et udemærket dobelt analogt tuner kort. Men det er analogt. Har du et rigtigt godt antennesignal så er det fint. I slutningen af 2009 så er det slut med det analoge signal og så må du skifte PVR 500 ud. Hvis du allerede nu vil benytte den langt bedre digitale standard (DVB-T) så er det nævnte HVR 1300 kort en rigtig god løsning Der er dog en hurdel der skal oversås hvis man vil DVB-T MS MediaCenter understøtter ikke undertekster ved DVB-T Da du jo forventer at flytte om kort tid, så vil jeg anbefale at du køber det billigst mulige analoge TV kort og gerne PVR 500 (fordi der er to tunere), og så ser på situationen når du er flyttet. Men så får du selvfølgelg ikke glæden af det flotte nye digitale signal som TV2 og DR sender. (det er altså ikke HDTV endnu, men det kommer,og så skal du nok skifte det meste ud alligevel) Alt det andet med TV det hakker etc. hvis du ikke har købt en Rolls Royce PC er rent sludder Jeg har en gammel bærbar compaq M700 med 512 mb Ram. Den kører som server og kan optage 2 TV kanaler (DVB-T) mens en anden ser streamet TV fra den, uden der kommer så meget som et hak! Størrelsen på harddisken afhænger af hvor længe der går fra du optager til du ser og dermed sletter, men som hovedregel: ca. 1,8gb per gemt halve time TV Ud fra det du skriver ser du ud til at ville samle selv. Det ville jeg aldrig gøre. Jeg ville gøre som mange herinde: Køb en Medion 88xx når de bliver solgt i Aldi. De er rigtig gode. De er lydløse ha det hele og ALdi har en god returpolitik, hvis man er utilfreds
|
||||||||||||||||||
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
|||||||||||||||||
Jeg syntes din sammensætning ser ret godt ud. Det kommer til at køre fint.
Men måske er der inden for den samme prisramme mulighed for enkelte forbedringer, det er skal du måske kigge på. En opteron er ikke et bedre valg end en atlon 64 med 2 kerner, den bruger måske oven i købet mere strøm. Og man kan få en x2 3500 for helt ned til 650 kr. Man kan bedre overclocke en opteron, men det er ikke det du skal? Og et bundkort med et lidt bedre grafikkort er nok værd at tage med, det bundkort rasse78 har i tanke har et 6150 grafikkort, det er noget bedre. Koster nok omkring 5-600 Du kan sagtens klare dig med en 250gb harddisk, som McCenterfreak siger, ryd op. Det du har set skal du ikke nødvendigvis gemme. Og det er ikke nødvendigvis MCE der skal gemme for dig. Hvis man for eksempel har et DVB-T kort fylder en film fra 3-4 GB. Det kan gemmes i ts format med DVBviewer. (koster 120kr) og afspilles med VLSplayer (gratis). DVB viewer kan gemme undertekster og de kan vises med VLCplayer. Et DVB kort er ikke ringe på grund af den høje kvalitet man får. Men begrænsningen af kanaler trækker meget ned. Til gengæld er der også EPG der bare virker med Dvbviewer. Men DVBviwer er jo ikke lige så flot som MCE, men man skal måske ikke være så forskrækket over 2 programmer. Skal det kun være MCE skal man helst køre analogt og et kort med hardware encoder er det rigtige. Så kan man lave andet på sin HTPC under en optagelse fordi encoderen tager sig af det tunge. Et pwr500 er godt. Men et HVR 1300 kort har både analog og digital tuner og er da nok et bedre valg. Selv om man ikke kan have både digital og analog i MCE samtidigt. Men det åbner for flere muligheder, også fremover, ikke? Der er også hardware encoder på et HVR 1300 kort til det analoge. En digital tuner kan optage 3 programmer på samme tid hvis de sendes på samme frekvens (mux). På en mux er der plads til 8 kanaler og danmark sender dr1, tv2 og dr2 på samme mux. Da signalet allerede er mpeg2 er der ikke meget der belaster en CPU. en optagelse er helt nede på bare 4% i gennemsnit hvis der ikke samtidigt vises et billede. Dvbviewer kan slå billede og lyd fra imens. Det er ikke så svært at samle selv og det ligner jo ikke noget fra Aldi, men en rigtig HTPC. Og koster mindre. Uden at en Aldi maskine er dårlig eller et dårligt forslag, McCenter ![]() Ken_T om HTPC Du mangler lige en DVD brænder? Ikke? Køb en der ikke larmer. Jeg har skrevet lidt om det på min side, så jeg gentager det ikke her. Ken_T Redigeret af Ken_T - 11-April-2007 kl. 12:40 |
||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
|||||||||||||||||
Og så skal du måske i første omgang lige høre hvordan det indbyggede lydkort er, det kan jo være du er tilfreds med det. Du kan jo altid udvide hvis du syntes.
Din HTPC vil ikke hakke overhovedet, tit er den slags bestemt af andre forhold så som codecs eller andet der laver conflikt og man så fejlagtig tror skyldes en for svag sammensætning. 1 GB ram er meget fint, det kører da bare. Men som rasse er inde på, det skader ikke med mere, særlig til Vista. Men ellers ser man det nok ikke. Har en billig ekstra en, med 1 gb ram, DVB-T kort (Nova-t), en atlon 2400+ og xp. Det hakker ikke. Men man kan ikke optage 3 programmer og så lave så meget andet samtidigt, vel? Og så lige larm fra din strømforsyning. Der er ikke larm fra den strømforsyning der er i det kabinet du har valgt, ret lydløst faktisk. Til din CPU skal du vælge en støjsvag der passer til, en HTPC må ikke larme. Ken_T Redigeret af Ken_T - 31-Marts-2007 kl. 17:58 |
||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||
BeLLe ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 26-Juli-2006 Status: Offline Point: 302 |
![]() |
|||||||||||||||||
[QUOTE=MCenterFreak] I slutningen af 2009 så er det slut med det analoge signal og så må du skifte PVR 500 ud.
DEt e så en sandhed med lidt modifikationer - Så vidt jeg er indformeret vil der blive slukket for de analoge sendere i 2009 MEN diverse kabel- og antenne foreninger kan stadig sende analogt TV igennem deres net efter 2009 så man kan bruge en almindelig tuner. Derfor er det ikke sikkert at ens tuner vil være lige til at kyle ud efter skiftet. Det kommer helt an på hvad ens udbyder vælger at gøre. |
||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
|||||||||||||||||
#Belle Katja skrev: Jeg bor hjemme endnu så jeg har en normal analog antenne lige nu. Jeg skrev: Da du jo forventer at flytte om kort tid, så vil jeg anbefale at du køber det billigst mulige analoge TV kort og gerne PVR 500 (fordi der er to tunere), og så ser på situationen når du er flyttet. Dermed mener jeg at hvis hun fortsat bor et sted hvor det er en gammledaws UHF antenne, så er det slut med PVR 500. Hvad Katja har i slutningen af 2009 er der jo ingen der kan spå om, så derfor anbefalde jeg at købe noget der kan benyttes nu og smides væk senere. I 2009 er der måske slet ikke noget der hedder analog/antenne/sat/kabel men måske kun IPTV? Hvem ved! |
||||||||||||||||||
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||
#Ken_t Jeg er stort set enig i dine betragtninger, men jeg synes du og andre skyder langt over målet! Hun spørger til en PC der kan kører MCE 2005 eller lignende! Det kan sgu næsten køre på en strikkepind! Skal der redigeres, grappes, games eller andet heavy så skal der naturligvis købes stål der kan gå til makronerne Hvis kravet er at der skal kunne ses TV, timeshiftes og optages så er der næsten ingen krav til maskinen (har dog opgivet at få en Medion med en Celeron 850 Mhz og onboard grafikkort til at køre) Ken_T, det er en fin hjemmeside som jeg tror mange nybegyndere ud i samlingen af PCer kan få stor glæde af. Håber du vil vedligeholde den. Du har ret i at en Aldi PC ikke ligner et B&O anlæg, men det er billigt, støjsvagt og det virker "out of the box". Og så har det en kombituner der både kan Analog, DVB-S og DVB-T. Bruges der DVBViewer kan de alle benyttes!
|
||||||||||||||||||
||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||
MJ (udmeldt) ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 16-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2917 |
![]() |
|||||||||||||||||
1GB er længe fint - der er intet der hakker. Kører Vista MCE med 1GB ram der ikke kører dual, dvs. stangen er dual, men der er kun 1 af dem :D Intet hakken whatsoever. Så _det_ er ihvertfald en and hvis det er rygtet... |
||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||
#katja Nå hvad synes du! Har du læst noget du kan bruge til noget? Jeg synes selv vi totalt har overset et af dine sørgsmål: Og hvad skal jeg have af styresystem på den for at den køre optimalt? Det tør jeg ikke en gang give et bud på, for så er jeg sikker på der kommer 17 nye kommentarer til det! Men til info: Køber du en ny PC i dag, så er der med 99,9% sikkerhed Vista på, elllers er det en "gammel" model. Her skal du passe på for der er flere versioner, og de indeholder ikke alle Media Center funkionalitet. Dem der ikke har, hedder Home Basic og Business. Bygger du selv en PC skal du købe et operativsystem, hvis ikke du har det i forvejen. Det er hundedyrt hvis det skal hedde Vista (flere tusinde!) |
||||||||||||||||||
||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||
Kommentar til Martin Som sagt tidligere så har jeg en gammel Compaq EVO M700 Notebook med et PVR 1300 (DVB-T) kort monteret i en dockingstation. Der er 512 Mb ram. Den optager lystigt ud på en ekstern USB Disk (med et PCMCIA kort USB version 2.0) helt uden hakken! Jeg kan samtidigt se TV på den , igen helt uden hakkeri Samme maskine fungerer som server for hele familien, og vi streamer fint video fra den over vores 100 mbit netværk (kablet)
|
||||||||||||||||||
||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||
Lige nu har AMD sat prisen ned på 2 af deres CPU til am2 soklen. Det er amd 64 x2 4200 der nu koster 677 og deres 4600 x2 der koster 834.
Et motherboard til en af dem kan være Asus eller MSI med 6150 grafikkort, ca 550 kr. MSI har firewire. Må siges at være rimeligt billigt. |
||||||||||||||||||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |