|
|
Besvar ![]() |
Side <1234 14> |
Forfatter | ||
thor-thor ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-Marts-2008 Status: Offline Point: 1924 |
![]() |
|
Der er nok ikke tale om kejserens nye klæder. Tror snarere at Lettten rammer meget tæt på sandheden: "Når "nørder" taler sammen så vil selv meget små forskelle være en diskussion værd og blive fremhævet. Det er ikke sikkert det er noget alle kan se, eller lægger vægt på." Der er jo ingen tvivl om at mange herinde går meget op i skærme/billedkvalitet og derfor er meget opmærksomme på selv mindre detaljer, som for "uindviede" måske ikke er, hverken interessante eller umiddelbart synlige. Personligt vil jeg da gerne have høj billedkvalitet, men min villighed til at punge ud, for at få de sidste (relativ få "procent") billedkvalitet med i købet er nok mindre, hvorfor jeg personligt nok ikke ville gå efter en Pio. Det er jo ligesom med så mange andre ting: at man får relativt mindre pr. krone jo tættere på entusiastmodel/topmodel man kommer. Forskellen på den billedkvalitet du kan få, hvis du øger dit budget med ca. 50% fra ca. 3500kr til ca. 5000-5500kr er stor. Du går fra "billigste Bilka model" til en eksempelvis en 42X10, hvilket er et spring der for de fleste vil være ret tydeligt. Øger du derimod dit budget fra eksempelvis 12k med 50% til 18K vil du næppe opleve den samme store forskel, da du for 12k allerede kan få en ret god skærm og denne forskel vil iøvrigt formentlig ikke være tydelig for flertallet.
|
||
![]() |
||
Letten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1963 |
![]() |
|
Det er iøvrigt nok også derfor at producenterne begynder at vende sig mod andre elementer hvor de kan differentiere sig, design, internet features og snart 3D.
Billedkvaliteten er generelt blevet ret god for plasma og LCD, entusiasterne vil jo altid have mere, men det er altså hr. og fru danmark der betaler hovedparten af udviklingsomkostningerne så det er også dem producenterne fokuserer på. |
||
![]() |
||
Shiva ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-Maj-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 803 |
![]() |
|
Flot formuleret indlæg, som jeg tilslutter mig 100%. Da min kammerat for godt 3-4 år siden købte en Pio 436 til 35K, havde jeg langt større positiv oplevelse mht. løft i billedkvalitet i forhold til de 'almindelige' skærme end nu om dage med eksempelvis 5090. Jeg er heller ikke næsegrus benovet over niveauet på denne i forhold til f.eks. en PZ85 fra sidste år, som jeg synes har et virkelig godt billede. Jeg kan godt se, at Pio'en er lidt bedre på et par områder, men bare ikke nok til at jeg kunne finde på at købe den. Det er muligt, at jeg er for ukritisk mht. den 100% korrekte billedkvalitet, men jeg nok også typen, der kan klare mig med 95%. Når det så er sagt, har jeg fuld forståelse for, at brugere, der sværger til Pioneer har mere end svært ved at gå ned i kvalitet og acceptere et, omend marginalt, dårligere produkt. Jeg ville sikkert have det på samme måde. |
||
Nogle gange er det bedre at tie og blive anset som et fjols end at tale og dermed fjerne al tvivl. |
||
![]() |
||
xcardman ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8672 |
![]() |
|
det har du sikkert helt i. for os andre som forfølger billedekvalitet skal man nok begynde og kigge på projektor istedet. |
||
![]() |
||
skalbjerg ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 21-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 140 |
![]() |
|
Vær glad for dit nye tv, du kan ikke få noget som er bedre. Eksperimenter med de mange indstillinger og find den du synes bedst om. Vær sikker på, at du har optimale signalforbindelser, tv signal (digital) mm, så vil du opdage, at dette tv er fantastisk, især farver og sortniveau. Tilslut en blu ray afspiller og nyd oplevelsen. Har haft pioneer nu i 7 år og har været glad for de 3 skærme (alle pioneer) jeg har benyttet igennem årerne. |
||
Skalbjerg
|
||
![]() |
||
piloten ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 283 |
![]() |
|
Godt indlæg rhsin ![]() Jeg gik fra et Pio 436 og havde lidt den samme følelse i starten: SD signalet stod mærkbart dårligere! og i det hele taget ikke det store spring. Men så begyndte jeg at pille og blev meget inspireret af disse indstillinger: http://www.avforums.com/forums/plasma-televisions/787159-pio neer-plasmas-settings-information.html (se den første tekst fil) Det hjalp væsentligt, men da jeg i september 2008 (fik det 1. August) havde set nogle timer TV blev billedet bare bedre, mit Pio var modnet ![]() Otto kom så forbi og fik de sidste indstillinger på plads, men der var ikke stor forskel på før og efter (også efter Otto mening). I dag er jeg bare ovenud tilfreds, men hver gang jeg bliver spurgt til råds om at købe TV siger jeg ubetinget Panasonic da det klart giver mest for pengene, og mest er her MEGET. Senest har en kollega købt en 42PZ85 i Expert for 4999 og han er ovenud tilfreds selv om han først spurgte om han skulle købe Samsung eller Sony LCD til 7k. Så hav lidt tålmodighed L'er til din nyerhvervelse er modnet ![]() Redigeret af piloten - 07-August-2009 kl. 12:22 |
||
Med venlig hilsen
Piloten Pio LX5090H(isf), Onkyo TX-NR905, Oppo BDP-83m.chip,Yousee 3126, PS3 250, System Audio 1750, 720AV, 705, Sub175 |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Nu nævner du intet om hvilket kildemateriale du lægger til grund for det, men jeg oplever tit at folk forventer at et rigtigt godt tv kan få et almindeligt DVB-T signal til nærmest at ligne HD - og så bliver man naturligvis skuffet når man lærer at det ikke kan lade sig gøre uanset hvordan man vender og drejer det. Det tror jeg faktisk ofte skyldes det stik modsatte fænomen end hvad Letten nævner - dvs. ikke at nørder sidder og fremhæver bittesmå forskelle, men tværtimod at der er mange almindelige brugere der ikke har set ordentlig HD, og derfor sidder og skriver at DR's DVB-T signal ligner HD på deres Pioneer. Hvis én der HAR set ordentlig HD så køber tv'et med de forventninger i mente, så bliver man naturligvis skuffet. Fakta er at med et tv som 5090, er det meget langt hen ad vejen kildematerialet der sætter begrænsningerne, og ikke tv'et. Ikke dermed sagt at tv'et er perfekt, men der er _langt_ større forskel på kildematerialet, end der er på tv'ene. |
||
![]() |
||
L'er ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-September-2008 Sted: Kolding Status: Offline Point: 1228 |
![]() |
|
Hej allesammen og tak for alle jeres svar.
Fra dag 1 jeg købte tv'et var det første jeg gjorde at søge efter ordentlige billedindstillinger der passede på mit tv. Der fik jeg de billedindstillinger Ghost-the-man havde brugt på sit tv inden hans tv blev kallibreret. Så det burde ikke være der problemet lå. Mht. ordentlige kilder kan det heller ikke være problemet, da jeg har Zaptor til digitalt tv og en PS3 til DVD og Blu-ray. Begge selvfølgelig tilsluttet med HDMI. Nu synes jeg det lyder som om I synes jeg har sagt at Pio tv'et nærmest ikke var bedre end mit tidligere PX80. Men jo det er det så sandelig, men bare ikke så meget som jeg havde troet. F.eks. så synes jeg at tv kanalerne stod bedre på mit PX80, men det er jo til gengæld også 13'' større i forhold til mit nye Pio 5090. Når I siger at jeg skulle prøve at se noget ordentlig HD, så mener I vel blu-ray ikke? For det har jeg skam også prøvet. I kan se lidt om det her: En anden ting hvor jeg dog sagtens kan se forskel på de to er ved Blu-ray filmen "Simpsons The Movie" Det lignede nærmest SD på mit tidligere PX80, men på 5090 stod det meget meget bedre og lignede netop det spring fra PX80 til 5090 som jeg havde forventet. Men underligt nok så synes jeg f.eks. ikke at BD filmen "Iron Man" stod betydeligt bedre på 5090 i forhold til PX80. Der var en der sagde at jeg måske sad for tæt på tv'et og at det måske kunne være grunden. Jeg sidder omkring 4 m. fra tv'et og det gjorde jeg også ved mit tidligere PX80. Det burde da ikke være for tæt på? Redigeret af L'er - 07-August-2009 kl. 12:59 |
||
Pioneer PDP-LX5090
PS3 60GB og PS5 Onkyo TX-NR656 HarboSAT10 HarboSUB10 Nintendo Wii U |
||
![]() |
||
piloten ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 283 |
![]() |
|
Min oplevelse er at SD TV signal var bedre på min 43" pio, men med flere timer på bagen af 5090 bliver det klart bedre. |
||
Med venlig hilsen
Piloten Pio LX5090H(isf), Onkyo TX-NR905, Oppo BDP-83m.chip,Yousee 3126, PS3 250, System Audio 1750, 720AV, 705, Sub175 |
||
![]() |
||
xcardman ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8672 |
![]() |
|
kildemateriale er altid vigtig. Men mange sidder da stadig med analog på deres 50-60 tommer. mange skriver omvendt, de kan ikke se forskel.
Jeg har skrevet DR's DVB-T signal (naturprogram bbc) ligner HD på mit pioneer. Man skal så husk at jeg skrev i sammmenligning med canal digitial HD programmer. Men deres HD programmer har faktisk intet med HD at gøre, dertil er bitraten alt for lav. Men igen tror jeg rigtig mange har for stor forventninger til at tv i denne prisklasse. Et billede kan alså ikke blive bedre end ens kildemateriale tilader. Men et pioneer kan genvise billedet nogenlunde korrekt uden alle mulige tekniske løsninger som motionssytemer og o.s.v |
||
![]() |
||
![]() |
|
L'er
Jeg sad 2,5 meter fra mit 42px80 og nu cirka 3 meter fra et 50 tommer. 4 meter fra et 37 tommer, det kan godt være en del af forklaringen. Men er spændt på hvad du siger, når otto har været på besøg. |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Det hjælper jo ikke på hvis optagelsen er dårlig fra tv-kanalens side, hvilket var hvad jeg mente.
Jeg tror det er et spørgsmål om dine forventninger. Der har for nyligt været en anden tråd om det samme emne, men du er nødt til at forholde dig til at tv'et ikke kan vise filmen bedre end filmen er designet til at se ud. Iron Man er ikke designet til at se "realistisk" ud, så hvis du forventer at det perfekte billede er som at se virkeligheden, så bliver du skuffet - film er ikke designet til at ligne virkeligheden. Samtidig er film generelt mørkere end tv-udsendelser (eller tegnefilm som dit eksempel), fordi de er beregnet til at blive set i et mørklagt lokale, så især hvis du ikke kigger i et mørklagt rum, kan billedet opfattes mat. Jeg tror med andre ord du har sat dine forventninger op til et utopisk niveau, som er umuligt at opfylde. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 14> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |