Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Lynggaard
Bruger
Oprettet: 09-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 233
|
Emne: Pioneer og strøm forbrug Sendt: 31-December-2007 kl. 14:59 |
Jeg sad lige og kiggede på pioneers full hd plasma skærme da jeg faldt over deres strømforbrug.
421 watt for 50" og 513 for en 60", Det er jævnt hen ca 4 og 5 gange som mit nuværende 32, eller dobbelt så meget som mit computer (computer+skærm+højtalere+router) setup.
Det er lige 1300 kr ekstra i el om året eller en stigning på 25% på det samlede forbrug.
Det er fede fjernsyn, men jeg glæder mig nu altså til den dag de begynder at koncentrere sig lidt meget om strømforbruget.
Er pioneer specielt dårlig på det område eller er alle fjernsyn lige ringe?
|
 |
hopgreve
Guld medlem
Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Point: 6286
|
Sendt: 31-December-2007 kl. 15:06 |
Husk dog lige på at hvis du sætter 4 stk 32" tv sammen , giver det altså 64" , og så er de tal også max forbrug , generalt er det en del lavere. Et plasma tv bruger mest strøm med et helt hvidt billede , og det ser man jo næsten ikke , kun hvis du ser en masse langrend
Godt nytår
MVH
|
TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
 |
Gert13
Bruger
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 94
|
Sendt: 31-December-2007 kl. 15:07 |
For det første bruger fuld hd plasma altså meget strøm, men den bruger nok ikke så meget som de skriver. For det andet er de opgivne tal max værdier, som den kun vil bruge ved helt hvid skærm og brightness sat på max. Ved normalt brug er det nok en del lavere.
|
|
 |
Lynggaard
Bruger
|
Sendt: 31-December-2007 kl. 17:02 |
Gert13 skrev:
For det første bruger fuld hd plasma altså meget strøm, men den bruger nok ikke så meget som de skriver. For det andet er de opgivne tal max værdier, som den kun vil bruge ved helt hvid skærm og brightness sat på max. Ved normalt brug er det nok en del lavere. |
Ja den myte hører eg tit, spørgmålet er hvor meget der er myte og hvor meget der er fakta... Kunne være interesant om der var nogle pio ejere (eller andre) som gad sætte et spar-o-meter til så vi kan få nogle hverdags målinger.
|
 |
Elme
Bruger
Oprettet: 13-Juni-2007
Point: 54
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 00:35 |
jeg har målt mit 508XD til mellem 170-270 watt. Mest typisk omkring 200 watt
|
 |
pjoska
Guld medlem
Oprettet: 25-Marts-2006
Point: 566
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 12:38 |
Jeg er totalt kold over om det bruger mere strøm. KVALITET koster og jeg har det bedste tv, så lad bare øko folket købe LCD og se på dårlig kvalitet 
PS. nu når LCD folket går så meget op i det strøm forbrug, så må man da håbe de er ligeså med alt strøm i deres hjem lige fra elpære til varmepumpe. ellers er det jo bare varm luft
|
 |
vclarke
Guld medlem
Oprettet: 13-September-2006
Point: 738
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 12:45 |
pjoska skrev:
Jeg er totalt kold over om det bruger mere strøm. KVALITET koster og jeg har det bedste tv, så lad bare øko folket købe LCD og se på dårlig kvalitet 
PS. nu når LCD folket går så meget op i det strøm forbrug, så må man da håbe de er ligeså med alt strøm i deres hjem lige fra elpære til varmepumpe. ellers er det jo bare varm luft
|
Min måler spæner også derudaf, men hold kæft hvor er det fedt med 60" og blu-ray. Jess Dorph Pedersen, ser jeg alligevel kun på 26" LCD, så lækker er han nu heller ikke
|
 |
Jordsvin
Bruger
Oprettet: 23-Januar-2007
Point: 132
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 14:22 |
pjoska skrev:
Jeg er totalt kold over om det bruger mere strøm. KVALITET koster og jeg har det bedste tv, så lad bare øko folket købe LCD og se på dårlig kvalitet  |
LCD bruger såmænd nogenlunde lige så meget som plasma.
|
 |
Lynggaard
Bruger
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 16:09 |
pjoska skrev:
PS. nu når LCD folket går så meget op i det strøm forbrug, så må man da håbe de er ligeså med alt strøm i deres hjem lige fra elpære til varmepumpe. ellers er det jo bare varm luft |
Det kan godt være du ikke har opfattet det endnu, men i mange andre produkttyper er elforbruget en kvalitetsfaktor... Se bare på CPU/GPU markedet. Spørgmålet er bare hvornår den trend kommer til TV produkterne, hvornår kan jeg købe et TV med samme billedkvalitet som idag, men som bruger det halve i strøm. Se det er kvalitet!
|
 |
lahan
Guld medlem
Oprettet: 14-September-2004
Point: 9423
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 18:15 |
Jordsvin skrev:
pjoska skrev:
Jeg er totalt kold over om det bruger mere strøm. KVALITET koster og jeg har det bedste tv, så lad bare øko folket købe LCD og se på dårlig kvalitet  |
LCD bruger såmænd nogenlunde lige så meget som plasma.
|
Vrøvl !!
LCD og SD Plasma bruger ca det samme.
Fuld HD Plasma bruger en del mere.
|
 |
lunddal
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8665
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 18:27 |
SD plasma?
I øvrigt er LCD jo ikke per definition Full HD.
Redigeret af lunddal - 01-Januar-2008 kl. 18:28
|
 |
pjoska
Guld medlem
Oprettet: 25-Marts-2006
Point: 566
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 18:28 |
Lynggaard skrev:
pjoska skrev:
|
Det kan godt være du ikke har opfattet det endnu, men i mange andre produkttyper er elforbruget en kvalitetsfaktor... Se bare på CPU/GPU markedet.
Spørgmålet er bare hvornår den trend kommer til TV produkterne, hvornår kan jeg købe et TV med samme billedkvalitet som idag, men som bruger det halve i strøm. Se det er kvalitet!
|
Ja ja ja ja ja ja husk at låne en strømmåler af dit elværk, så du kan få helt styr på forbruget derhjemme min kone kører i en lille bil, som bruger lidt benzin, men jeg snuppede en sluger, og gæt engang når vi skal langt vil hun helst kører i min jeg har et LCD i soveværelset og plasma i stuen, gæt hvor vi ser film 
nå men tag det hele med et smil og verden smiler igen, min næste elpære bliver en lavenergi
|
 |