|
|
Besvar ![]() |
Side <1 91011 |
Forfatter | ||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() |
|
Omvendt vil jeg så sige, at f.eks.med mit ret "lille" højtaler setup, oplevede jeg et virkeligt løft ved skift til en større receiver. Langt større åbenhed, detajler og dynamik naturligvis afhængig af receiverens egenskaber. Dette betyder jo ikke at højtalerenhederne er ligegyldige - det siger ligesom sig selv. Men har man et højtaler setup som man ellers er glad for, så kan en større (kraftigere) receiver give et løft. Bare den større udgangseffekt i forhold til det typiske benyttede lydniveau - nemlig den lavere forvrængning Så helt absurd var diskusionen efter min vurdering ikke Redigeret af Hother - 02-Juli-2009 kl. 11:29 |
||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
||
![]() |
||
CSN Teknik ![]() Guld medlem ![]() ![]() Branchemedlem Oprettet: 20-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1091 |
![]() |
|
Det er rigtigt som der også bliver sagt
![]() højtalerne spiller i allerhøjeste grad ind, samt kabler, rumakustik mm. Det er ikke nok at "bare" snuppe den gode receiver. Rent lydmæssigt vil det klart være en fordel at undersøge hvilken højtalere der skal på receiveren, da nogle receivere har det med at farve lyden, nogle kan gøre det ret kraftigt. Så hælder lyden af højtalerne en smule til det lyse, ville jeg nok ikke tage en receiver der har en lyd hen ad, det lidt spinkle eller lyse i lyden, da det kan blive lidt skingert i længden. Men kabler kan man også farve og ændre lyden ret meget og det er ikke altid til det gode. ![]() Generalt ved kobber kabler kan det dæmpe en lidt lyst klingende højtaler en del. Sølv kan fremhæve detaljerne i lyden, så nogle gange kan man få et rigtigt godt løst af lyden i den retning. Samt en masse akustiske afkoblinger af anlægget og højtalerne vil også kunne bidrage til et bedre lydbillede ![]() Så igen ned og lyt, lyt og atter lyt, find gerne en forhandler hvor man kan komme med sine højtalere, hvis han ikke kan komme forbi med udstyret, så kan komme lidt nærmere på et valg. Mht. alle de forskellige DSP funktioner, oplever jeg at det mange gange er en fordel at køre lydsporet i den dekodning som instruktøren har ment den skal dekodes i. Mange af de forskellige dekodninger ændre så meget på den originale lyd at det ikke altid er til det bedste. ![]() Mht. indbygget Scaler af forskellig oprindelse, der er ikke mange af dem der kommer i de lidt billigere receivere man rent faktisk kan bruge til noget som helst, så er det bedre at køre pass through. Reon Chippen og ABT er temmelig gode, men fordi at receiveren har en ABT chip er det ikke det samme resultet man får ud af det som en DVDO Egde, den er i en helt anden bold gade ![]() Så skal det være seriøst, og man har et ok digitalt tv signal, eller tilsvarende DVD så smid det igennem en DVDO Egde, så bliver det ikke meget bedre. ![]() |
||
![]() |
||
Kasper_J ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Marts-2007 Status: Offline Point: 2830 |
![]() |
|
Kan du give nogle eksempler, på receivere som ikke farver lyden - Og hvordan ved man, om det er farvet hvis ikke man ved hvilket system en cd/film er produceret på? Hvis ikke man ved det, er det vel ganske umuligt at vide hvordan det burde lyde? |
||
![]() |
||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() |
|
Nu tror jeg nu aldrig der er nogen der har skrevet, at højtalerne er ligegyldige - bare man har en god receiver - tingene hænger ligesom sammen - det er der meget lidt nyt i Men ellers er det meget rigtigt hvad du skriver Christian |
||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
||
![]() |
||
CSN Teknik ![]() Guld medlem ![]() ![]() Branchemedlem Oprettet: 20-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1091 |
![]() |
|
Det vil en hver seriøs forhandler kunne svare dig på. Jeg må ikke som fagmand udtale mig negativt eller nedsættende om andre mærker, men når man sådan kommer land og rige rundt og ser utroligt mange setups med forskelligt udstyr kan man da få nogle gode erfaringer i den retning. Men receivere med digital lyd vil mange gange lyde anderledes end analoge receivere, det samme er jo med vinyl og cd ![]() Jeg har oplevet flere digitale forstærkere, herunder temmelig kostbare modeller ændre lydbilledet ret meget i forhold til tilsvarende analoge, så er det jo bare om at finde det bedste match til sine højtalere. ![]() Der er nok også højtalere der er så varme/mørke i lyden at de ligefrem skriger på en digital forstærker. Det er lidt ligesom med rødvin man skal igennem en del flasker for man finder favoritterne ![]() |
||
![]() |
||
Leviathan.jk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-April-2009 Sted: Købrnhavn Status: Offline Point: 823 |
![]() |
|
Tarkin: Enig med dig i, at det er højtalerne som 100% er vigtigst. Men nu spurgte trådstarter om råd til, hvilken receiver han skulle vælge, og derfor var fokus på dette.
|
||
![]() |
||
furious jt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3730 |
![]() |
|
Jeg har testen en del receivere på mine højtalere efterhånden og her har jeg sagtens kunnet høre forskel på hvordan receiverne "farver" lyden. Mine højtalere er en del mørke i lyden, og med min tidligere marantz gik det helt galt. Den synes jeg nemlig også var mørk i lyden så det gik ikke i mine ører. Denon er kendt for at være lys i lyden så det var et bedre match. Onkyo og pioneer synes jeg ligger lidt i midten og det er nok de 2 mærker som JEG synes lyder bedst på mine højtalere. Synes ikke de farver lyden til hverken den mørke eller lyse side, altså ligger de mellem marantz og denon i hver deres ende. Men det er jo bare hvad jeg synes. Andre synes sikkert noget helt andet Det skal lige siges at det er samme kabel jeg har brugt, for det synes jeg også spiller en væsentlig rolle som Christian er inde på. |
||
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs |
||
![]() |
||
Tarkin ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
![]() |
|
Ja, men når de fleste så svarede, burde de nok havet tænkt lidt mere på hvilke højttalere trådstarteren skal bruge surroundforstærkeren til - nemlig M&K 750 THX - i stedet for at tale nærmest "generelt" om hvilken forstærker der er bedst, baseret på deres erfaringer med alle mulige andre typer højttalere! Ja, det er sgu svært at sammenligne erfaringer, når der er så mange kombinationsmuligheder og faktorer der spiller ind. Og så kommer man selvfølge heller ikke uden om en kalibrering/tweak af setuppet. Jeg har stor respekt når folk siger "det her setup er noget af det bedste jeg har hørt", men når de så bagefter siger "denne her komponent her er klart bedre end den der" uden at tage hensyn til resten af komponenterne de sammenlignede setups, ja, så falder det lige lidt til jorden...
Se det er saglig og forståelig snak. |
||
![]() |
||
Kasper_J ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Marts-2007 Status: Offline Point: 2830 |
![]() |
|
Så se bort fra mærker - hvordan ved jeg/du at lyden er farvet/ukorrekt når vi ikke ved hvad produceren har hørt det på? Jeg synes iøvrigt heller ikke at du behøver at udtale dig negativt om noget - jeg spurgte jo netop til hvilke som gjorde det ufarvet/korrekt.
Redigeret af Kasper_J - 02-Juli-2009 kl. 15:34 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 91011 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |