Hej pregila
Der er risiko for pixelfejl på alle fladskærme.
Men hvis du køber en forsikring af den grund, så husk at få på tryk hvad den dækker. For hvis den bare dækker ISO standarden, så er det samme som fabrikanterne allerede selv er forpligtiget til at dække (de første 2 år).
Generelt er den type forsikringer ikke pengene værd. Men det gælder jo kun lige indtil uheldet er ude for dig, så vil du ikke længere give mig ret. Så en forsikring er jo også en dækning imod uforudsete udgifter.
Men der skal ikke være nogen tvivl om at:
- Forsikringsselskabet tjener på den
- Forretningen tjener på den
- Sælgeren i butikken får provision af salget
Så kan du selv begynde at regne på, hvor stor en del af de 1500 kr. der reelt går til udbetalinger for skader. Eller sagt på en anden måde, risikoen for den type skader som forsikringen dækker er nok ikke så stor.
En anden mulighed, er at tegne den type forsikringer som forsikringsselskaberne selv sælger. Tryg og Alka har nogle lignende produkter, men her er hele husets apparater dækket ind i 4 år.
Det er ikke helt samme type forsikring, og jeg ved ikke om de dækker pixelfejl også. Dertil kommer at de opererer med selvrisiko (800-1000 kr/skade). Til gengæld koster de kun en brøkdel af dem butikkerne sælger - måske en 500 kr/år - for alle apparater i husstanden tilsammen. Jeg ved ikke man skal være kunde hos dem allerede - altså om det er en tillægsaftale til indboforsikringen. Men har man flere elektronik produkter, kan det være et alternativ til at forsikre hvert produkt separat.
/Lars