recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af AV udstyr i bio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Placering af AV udstyr i bio

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Jeg synes, at det er et must, at udstyr ikke er synligt når man kigger på lærredet. Samtidig synes jeg, at en screenwall er overkill, med de højtalere du har i kikkerten. Både fordi, at jeg nemt kunne forstille mig, at der kommer mange opgraderinger, når du starter i det prisleje og fordi at en screenwall er lidt overkill i forhold til kvaliteten af højtalere.

Tag eventuelt et kigge på min bio, og se hvordan jeg har løst højtaler bag-lærred, uden at havde screenwall. En af fordelene ved min løsning, er at det er nemt at skifte grej, og skulle jeg en dag finde den "perfekte" højtaler, er det nemt at bygge min løsning om til en screenwall.

Ja samme her. Jo men du er velkommen til at foreslå andre højttalere Wink Tænker bare at opbygningen af rummet kan jeg lige så godt "få overstået med det samme", da jeg ved at når jeg først har "fase 1" klar så gider jeg ikke lige pludselig skulle undvære min bio i 4 måneder fordi jeg skal lave en væg om Tongue

Ok jeg tager lige en kigger, tak for tippet.
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Point: 359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 10:01
Med hensyn til IR, så ville jeg klart andbefalde en Harmony Companion, som sender med RF til en hub, som sender IR ud.
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-November-2013
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 10:12
jeg bor i Ringsted, det er selvfølgelig et stykke vej, men du er velkommen.

jeg har ikke lavet min som baffelwall, men blot en ramme dækket med akustisk transparent stof.
3 låger under lærredet med adgang til alt udstyr, og siderne er rammer der sidder fast med magneter.
så der er meget nemt adgang til alt bagved.
der er 60cm bagved.

Redigeret af MulleB - 16-September-2016 kl. 10:13
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 10:44
Ahhh så skal det være fordi jeg alligevel kommer forbi Tongue

Men lyder som en fornuftig opbygning. Det var noget i samme stil jeg havde i tankerne.
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1320
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Bafflewall fordelene er der vel uanset kvaliteten på højttalerne. Eneste "problem" er at stuehøjttalere er bafflestep kompenseret og dermed vil få et stort boost i bassen når de bliver monteret i bafflewall. Dette kan jo så heldigvis fixes med EQ.

"Fordelene" ved bafflewall kan lige så godt være en ulemper. Hvis man har rigeligt med bass i sit rum, giver boosted blot et problem, og man er nødsaget til EQ sig ud af for meget bass. Bafflewall kan give et løft til lyden, men ikke i alle situationer.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af berazzi berazzi skrev:

Ja samme her. Jo men du er velkommen til at foreslå andre højttalere Wink Tænker bare at opbygningen af rummet kan jeg lige så godt "få overstået med det samme", da jeg ved at når jeg først har "fase 1" klar så gider jeg ikke lige pludselig skulle undvære min bio i 4 måneder fordi jeg skal lave en væg om Tongue

Ok jeg tager lige en kigger, tak for tippet.

Med fare for at lyde højrøvet, bliver jeg nød til at indrømme, at jeg ikke har fulgt med i udviklingen af højtalere i det prisleje du leder i, så jeg kan ikke være til meget hjælp med alternative forslag.

Du skal være velkommen til at kigge forbi Brøndby Strand til en demo. Rummet tager sig meget pænere ud i virkeligheden (jeg skal ha' taget nogle nye billeder), så jeg tænker, at et selvsyn måske kan give dig et par gode indput til dine egne løsningsmuligheder.
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 11:26
Nej er godt klar over det er væsentligt mindre end hvad gennemsnittet herinde bruger Tongue Men med to små børn og en snarlig udskiftning af bil er det ikke højest på prioriteringslisten Cry

Hvilket også er årsagen til at jeg helst vil lave rummet færdigt så det spiller nognelunde, også kan jeg step-by-step opgraderer udstyr hen af vejen.
Projektormæssigt er vi også på maks 10k.

Ja det ville være en hurtig tur, kan være jeg lige sender dig en besked på et tidspunkt.

Men udover det er der så nogen problemer i at lave en screenwall hvis ellers jeg ikke bruger højttalere med bagporte?

Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 11:41

"Fordelene" ved bafflewall kan lige så godt være en ulemper. Hvis man har rigeligt med bass i sit rum, giver boosted blot et problem, og man er nødsaget til EQ sig ud af for meget bass. Bafflewall kan give et løft til lyden, men ikke i alle situationer.

At "være nødsaget" og "bruge EQ" kan vist ikke rigtig være i samme sætning, eftersom EQ er noget man bruger i forbindelse med og opnå optimal lyd. Det kan ikke linkes sammen med noget negativt ladet, da det så blot må være udført forkert af brugeren.
Der jo ikke noget mere lækkert end når man kun skal dæmpe i EQ. Det da meget værre når frekvensgang er fyldt med dips som skal hæves. Hvilket der er større risici for uden bafflewall.

Redigeret af armani-thomas - 16-September-2016 kl. 11:43
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 11:43

Nej er godt klar over det er væsentligt mindre end hvad gennemsnittet herinde bruger Tongue Men med to små børn og en snarlig udskiftning af bil er det ikke højest på prioriteringslisten Cry

Hvilket også er årsagen til at jeg helst vil lave rummet færdigt så det spiller nognelunde, også kan jeg step-by-step opgraderer udstyr hen af vejen.

Ja det ville være en hurtig tur, kan være jeg lige sender dig en besked på et tidspunkt.

Men udover det er der så nogen problemer i at lave en screenwall hvis ellers jeg ikke bruger højttalere med bagporte?

Du skal hverken undskylde eller forklare dig Wink... Mit indspark basere bare på, at jeg forudsiger, at der, som du selv nævner, vil komme opgraderinger i fremtiden. En mulig måde at løse problemet med en screenwall, i forhold til både fremtidige opgraderinger og bagvendte bassporte, vil være at bygge væggen som et skelet beklædt med højtaler stof, så påvirker den kun lyden minimalt og du vil altid kunne ændre på opsætningen bag væggen, en løsning som jeg dog fandt overflødig i mit rum.

Du kan sagtens finde en god projektor til 10.000 kr på brugtmarkedet. Alternativt kan du spare et par tusinde mere op og købe Panasonic PT AE6000 som virkelig er en god projektor til prisen - den kan du også få en demonstration af hos mig. Jeg købte den i 2013 til over 20.000 kr. så den har fået et godt hak  i prisen.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

At "være nødsaget" og "bruge EQ" kan vist ikke rigtig være i samme sætning, eftersom EQ er noget man bruger i forbindelse med og opnå optimal lyd. Det kan ikke linkes sammen med noget negativt ladet, da det så blot må være udført forkert af brugeren.
Der jo ikke noget mere lækkert end når man kun skal dæmpe i EQ. Det da meget værre når frekvensgang er fyldt med dips som skal hæves. Hvilket der er større risici for uden bafflewall.

Nu kan det jo tænkes at man kan opnå bedre bass gengivelse, ved ikke at ha' sine subs stående ved frontvæggen eller eller i en bafflewall. Taler du af erfaring eller opsamlet "net-viden"?

Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 12:03
Nu snakker jeg om hans LCR, men nej det da ikke nødvendigvis i fronten subs vil yde bedst, det måler man sig frem til.
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 12:08

Du skal hverken undskylde eller forklare dig Wink... Mit indspark basere bare på, at jeg forudsiger, at der, som du selv nævner, vil komme opgraderinger i fremtiden. En mulig måde at løse problemet med en screenwall, i forhold til både fremtidige opgraderinger og bagvendte bassporte, vil være at bygge væggen som et skelet beklædt med højtaler stof, så påvirker den kun lyden minimalt og du vil altid kunne ændre på opsætningen bag væggen, en løsning som jeg dog fandt overflødig i mit rum.

Du kan sagtens finde en god projektor til 10.000 kr på brugtmarkedet. Alternativt kan du spare et par tusinde mere op og købe Panasonic PT AE6000 som virkelig er en god projektor til prisen - den kan du også få en demonstration af hos mig. Jeg købte den i 2013 til over 20.000 kr. så den har fået et godt hak  i prisen.

Ja det er klart. Have heller ikke tænkt mig at det skulle laves så det ville blive umuligt at opgradere. Men hvis jeg ellers kan få god plads bag lærredet og dugen som sagt er akustisk transparent vil det jo være nemt (forudsat man laver en låge eller lign.) at komme ind bagved og skifte hvad der nu end måtte skulle skiftes.

Jeg havde ikke tænkt mig en fuldstændig lukket baffelwall, men nærmere noget ala det du beskriver så der kun er isolering der hvor jeg alligevel ville skulle dæmpe og håndtere refleksioner.
Det vil ganske enkelt gøre det nemmere på langt sigt at det er lavet og der er rigeligt med plads til at gøre det.

Ja regner heller ikke med at projektoren bliver det store problem. Dog er jeg (måske unødigt) meget bekymret for at købe en brugt projektor. Det ville skulle være et virkelig godt tilbud for at jeg turde prøve.
Først var jeg i noget Optoma, men efter at havde set en film med en DLP er jeg lidt hoppet fra. Så læste jeg en del omkring det og pt. er planen en Epson EH-TW6600 med en ND filter for at forbedre sortniveauet (da sortniveauet var grundet til at jeg i første omgang ville vælge DLP).
Men kan da godt være jeg lige skal skrue budgettet lidt op på projekteren, det kunne være meget fedt lige at se den først.

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu