recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af baghøjtaler.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Placering af baghøjtaler.

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Danni Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2009
Sted: Odense , Fyn
Status: Offline
Point: 163
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Danni Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af baghøjtaler.
    Sendt: 06-Marts-2013 kl. 00:15
Hejsa folkens.

Starter lige med at fortælle jeg ikke har den store viden inde for dette område :)

Jeg er ved og sidde et lille 5,1 system op som består af :

Front : SA XP60
Center : SA Comet
Bag : SA Jiffy
SUB : SA 175

Receiver: Onkyo 809

Billede følger "Vilde Paint skillz :) :


Spørgsmål :

Hvordan skal jeg placere mine baghøjtaler ?
Stander bag ved sofa'en? På Bagvæggen? Eller hvad siger i ?

Håber i vil hjælp :)

Mvh Danni



Til top
Gunraf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-September-2012
Sted: København
Status: Offline
Point: 327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gunraf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 10:00
http://thornet.dk/baghjt.htm

Her er evt. en guideline. Jeg selv har skruet mine op på bagvæggen, da jeg ikke kunne sætte dem på hver side af lyttepositionen.

Til top
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 10:14
Den ideelle opstilling vil vel være med baghøjtalerne placeret på stativ (den ene kan godt sidde på væggen til venstre) en lille smule skråt bagved lyttepositionen (90 til 100 grader mener jeg der normalt anbefales).

Hvis du vil undgå stativet ved sofaen ville jeg nok vælge at placere begge baghøjtalerne på bagvæggen. Årsagen til at jeg ville fravælge den højre side-væg er at der bliver meget langt til lyttepositionen i forhold til fra venstre side.

Men det bedste vil jo være at prøve sig frem, fordi det afhænger jo også af om indstillingerne i receiveren kan opveje nogle af forholdene.
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 10:53
Bagvæg


Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 11:04
den "rigtige" løsning er in celling højtaler ca 30-50cm bag ved sofaen
Til top
Christian H Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Juni-2006
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 693
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christian H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 11:09
Jeg har en opsætning som minder lidt om din, dog med endnu længere til sidevægen, og Da Christian fra CSN var og hjælpe mig med at sætte det op, blev vi enige om at gøre sådan her:


Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af Christian H Christian H skrev:

Jeg har en opsætning som minder lidt om din, dog med endnu længere til sidevægen, og Da Christian fra CSN var og hjælpe mig med at sætte det op, blev vi enige om at gøre sådan her:


Det er også mit bud.

Jeg ville dog nok selv prøve med "løse ledninger" først for at høre hvordan det fungerede med afstanden. Jeg vil mene at sidehøjttalerne skal op i 160-170 for at det fungerer bedst.

BS
Til top
Christian H Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Juni-2006
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 693
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christian H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Oprindeligt skrevet af Christian H Christian H skrev:

Jeg har en opsætning som minder lidt om din, dog med endnu længere til sidevægen, og Da Christian fra CSN var og hjælpe mig med at sætte det op, blev vi enige om at gøre sådan her:


Det er også mit bud.

Jeg ville dog nok selv prøve med "løse ledninger" først for at høre hvordan det fungerede med afstanden. Jeg vil mene at sidehøjttalerne skal op i 160-170 for at det fungerer bedst.

BS

Mht. afstanden, så gjorde Audessey XT32 at det fungerer rigtig godt!

Trådstarters Onkyo 809 har så vidt jeg husker Audessey MultiEQ XT, og om det vil kunne gøre det lige så godt skal jeg ikke kunne sige...
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 17:13
Jeg ville uden tvivl bruge Pony65's løsning. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 18:00
Oprindeligt skrevet af Danni Danni skrev:

Hvordan skal jeg placere mine baghøjtaler ?
Stander bag ved sofa'en? På Bagvæggen? Eller hvad siger i ?


Standere 1 meter bag sofaen vil være det bedste rent lydmæssigt - men sådan en "står i vejen" hele tiden.

Næstbedste løsning (i mine øren) er bagvæggen, hvis flere skal lytte med. Den med en højttaler på væggen ved siden af sofaen bliver trættende for den der sidder ved siden af dig i sofaen og få al lyd ind i venstre øre.
De der surroundhøjttalere skal give en lydkulisse bagfra og være svære at retningsbestemme.

Indbyggede højttalere i loftet ville faktisk være en god ide, men det passer ikke helt med nogle jiffy :-)


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
SandSand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 525
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SandSand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 20:42
Hvad med alternativ B på denne figur?
Ret funky, og man skal nok pille frontstoffet af så det ikke bliver alt for støvet. Men så er der da ikke en høj stander der står og vælter.
Til top
Danni Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2009
Sted: Odense , Fyn
Status: Offline
Point: 163
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Danni Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 22:21
Mange tak for alle de gode input's :)

Vil sige In-Celling er helt udlukket, og jeg ville gerne undgå speaker stands. Jeg har lige prøvet bare og hænge mine højtaler som Christina H forslår og det ser godt nok desværre ikke særligt snedigt ud, så det tror jeg osse jeg ville blive ked af i længenden. SandSand forlag ser mig lidt for specielt ud :)

Så tror det ender med og blive bag væggen, var mest bange for at der så ville være for lang afstand til de små baghøjtalere?

Kunne jeg evt købe nogle ophæng, så jeg kunne hænge dem på bag væggen helt oppe under loftet. Vis nu det var nogle hvor man kan vinkle højtalerne ned af osv eller vil det blive noget hø ?

Mvh Danni
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu