|
Placering af baghøjtaler |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
KEFiR ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 06-Januar-2008 Status: Offline Point: 49 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 22-Oktober-2015 kl. 10:31 |
Hej
Jeg har et spørgsmål som sikker ofte dukker op. Jeg skal til at placere min bag højtalere, Jeg har to set der kan bruges. Hvilken af neden stående løsninger tror i kommer til at fungere bedst? 2x Dali fazon LCR https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/kompakthojttalere/dali-fazon-lcr/ Eller 2 x Dali Fazon SAT https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/kompakthojttalere/dali-fazon-sat/ Løsning 1: Bruge Fazon sat monteret på bagvægen og i beslaget drejet så meget som muligt ned imod sofaen. Det kan ikke undgås man kommer til at side meget på sammen linje som selve højtaleren. Denne løsning er ikke med Fazon LCR da de ikke kan vinkles i beslaget og derfor vil komme til at spille meget væk fra sofaen. Løsning 2: Bruge Fazon LCR på side vægene. Der kan de spille direkte ind imod sofaen, dog bliver der meget forskellepå afstanden til de to baghøtalere. Jeg har lavet en lille tegning der viser de to løsninger.
![]() |
|
Hilsen KEFiR
|
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Billede 1, da det andet vil give et skævt lydbillede. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
KEFiR ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 06-Januar-2008 Status: Offline Point: 49 |
Det har også været min plane fra starten af, men blev lidt i tvivle. Så vidt jeg ved skal bag højtaler i et 5.1 system monteres på sidevægen, det er først i 6.1 og 7.1 man har på bagvægen.
Dette taler for løsning 2. Min forstærker har sådan noget rum kompension som burde kunne rette op på lyden, jeg ved dog ikke om det er noget der fungere bedre i teori end i praksis.
|
|
Hilsen KEFiR
|
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Jeg kører med 5.1 som på billede 1, der er heller ikke andre muligheder, det virker fint som det er. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Har haft ulige placering af surround højttalere i årevis i min tidligere bolig pga et vindue. Det tar SR højde for i kalibreringen, og jeg havde den fineste surround oplevelse.
|
|
![]() |
|
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3794 |
Jeg har samme problem og sgu samme højtalere:).
Endda har jeg som på billede to, langt ned til min højre bagkanal. Jeg mistede mange nuancer når det var lave lyde og stille sekvenser. Ved god power fik jeg en fin oplevelse. Jeg er endt med Fazon på siderne, da jeg ellers skal have dem på bagvæggen og de nærmest er længere fremme end mine øre. Så jeg er endt med Fazon på siderne, så meget jeg kan bag lytteposition og den højre er trukket op på min væg på et vinkel beslag, der kan drejes.. |
|
![]() |
|
Dichael ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Juli-2013 Status: Offline Point: 197 |
Jeg ville vælge løsning 2.
Rumkorrektionen skal nok tage højde for forskellen i afstand. Kører du uden rumkorrektion, taster du bare afstanden ind manuelt. Til gengæld mener jeg, at du får langt bedre surround effekt, da løsning 1 gør, at lyden skyder henover hovederne på jer.....løsning to er direkte, rettet ind imod lytteren..... |
|
![]() |
|
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3794 |
Helt enig med dichael omend du sandsynligvis mister lidt detaljer i de lave sekvenser.
Men i min stue som ligner rigtig og med samme højtalere var det den langt bedste løsning |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Løsning 2 er det bedste...
M.v.h. |
|
![]() |
|
Man kan da på billede 1 vinkle højttalerne, så vil det da være som 2, men symetrksk. |
|
|
|
![]() |
|
De kan vinkles lidt, dog ikke så meget at de rammer lytte position. Det er nærmer sofaboret de rammer. |
|
Hilsen KEFiR
|
|
![]() |
|
Den endelig løsning blev montering som lørning 2, dog med de små højtalere fra løsning 1.
|
|
Hilsen KEFiR
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |