recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af baghøjttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Placering af baghøjttalere

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 13:40
Det loft tigger da på indbygnings højttalere.

Og indretningen er jo også lige til det.

Frem med stilsaven
Til top
FaxeKondi Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-April-2012
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FaxeKondi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 16:05
Tak for alle jeres input :)

Ang. indbygningshøjttalere ligger de umiddelbart langt nede på listen over ting jeg har mod på give mig i kast med, men kan godt se at det kunne være en elegant løsning.

@Cyberguy - Tak for du tog dig tid til at lave fine illustrationer :) dog kan den ikke hænge under bar bordet i køkkenet da der er et skab der skal kunne åbnes der :)

Jeg tænkte om det kunne hjælpe hvis jeg flyttede dem helt ud i hjørnerne og vinklede dem lidt ind mod sweetspot både vertikalt og horisontalt ?

Illustrationen herunder (inspireret af cyberguy) :) viser med den blå farve hvordan de hænger nu. Og den røde farve hvordan det kunne se ud i hjørnerne.

Tror I det ville give nogen hørbar forskel eller ville det være spild af tid? 


Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 16:08
Spild af tid! Du skal ha dem tættere på sofaen. Med lige ved 5 m fra HT til sweetspot, går surroundlyden sikkert tabt.

Redigeret af Kampus - 27-Oktober-2013 kl. 16:16
Til top
Keyvan Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Marts-2011
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Keyvan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Spild af tid! Du skal ha dem tættere på sofaen. Med lige ved 5 m fra HT til sweetspot, går surroundlyden sikkert tabt.

 
Hvorfor skal han have den tættere på sofaen? Hvorfor synes du at surround lyden går tabt?


Til top
Random_Hero Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 297
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Random_Hero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af FaxeKondi FaxeKondi skrev:



Jeg tænkte om det kunne hjælpe hvis jeg flyttede dem helt ud i hjørnerne og vinklede dem lidt ind mod sweetspot både vertikalt og horisontalt ?

Illustrationen herunder (inspireret af cyberguy) :) viser med den blå farve hvordan de hænger nu. Og den røde farve hvordan det kunne se ud i hjørnerne.

Tror I det ville give nogen hørbar forskel eller ville det være spild af tid? 



Jeg har næste samme opstilling. spurgte HF klubben tilråds og jeg skulle flytte baghøjt. ca. 20cm. ud fra siddevæggene for at forhindre/mindsker at lyden spejler i væggen. Mine er også vinklet henimod sweetspot. tvivler på at man kan høre forskel. eller må du jo invitere nogle gutter forbi til en lytte-aften, hvor vi prøver med vinklede og uden. 

det skal nok nok komme til at spille max!


Redigeret af Random_Hero - 27-Oktober-2013 kl. 17:48
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af Keyvan Keyvan skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Spild af tid! Du skal ha dem tættere på sofaen. Med lige ved 5 m fra HT til sweetspot, går surroundlyden sikkert tabt.

 
Hvorfor skal han have den tættere på sofaen? Hvorfor synes du at surround lyden går tabt?



Som OP selv skriver, får han ikke surround fornemmelse:

"Grunden til jeg spørger idag er at jeg ikke synes jeg lægger mærke til at lyden bevæger sig om til højttalerne bagved eller at der kommer noget bagfra og bevæger sig om foran"
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 19:46
Jeg ville trække dem længere frem. Så langt frem som den venstre kan komme og ligeledes den højre.
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 20:02
Hvordan lyder det når du kører test med hvid støj fra din forstærker?
Kan du så høre baghøjttalerne lige så tydeligt som fronterne?
Ning
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Endnu bedre er det hvis man har en lydtryksmåler man kan bruge sammen med testdisken, men det er IMO bestemt ikke -nødvendigt-.
Brug en app til en smartphone hvis du ikke har adgang til en rigtig lydtryksmåler. Den har naturligvis større målefejl, men den er jo det samme for alle kanaler så det betyder ikke noget i denne sammenhæng.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 20:24
Der er meget langt fra baghøjtalerne til sofaen og de skal derfor afgive meget lyd. Jeg vil flytte dem tætter på sofaen.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Keyvan Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Marts-2011
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Keyvan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Keyvan Keyvan skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Spild af tid! Du skal ha dem tættere på sofaen. Med lige ved 5 m fra HT til sweetspot, går surroundlyden sikkert tabt.

 
Hvorfor skal han have den tættere på sofaen? Hvorfor synes du at surround lyden går tabt?



Som OP selv skriver, får han ikke surround fornemmelse:

"Grunden til jeg spørger idag er at jeg ikke synes jeg lægger mærke til at lyden bevæger sig om til højttalerne bagved eller at der kommer noget bagfra og bevæger sig om foran"

At han ikke få surround fornemmelse er jo ikke ensbetydende med at han skal flytte sine højttalere frem mod sofaen/sweetspot.
I midten af en biograf sal sidder man typisk 10-15 meter fra surround højttalere, og her mister man ikke surround lyd fornemmelsen. Wink

FaxeKondi@
Er du sikker på at de film du har afspillet har haft nok information til bagkanalerne?
Er du sikker på at du har skruet nok op for lydniveauet for bageste kanaler?
Har du husket at tilslutte bagkanalerne til din surround-receiver? Big smile
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 21:56
Keyvan, du kan da ikke sammenligne med en biograf. Her er der større HT og forstærkere. Problemet med OP's setup, er at surroundkanalerne befinder sig næsten dobbelt så langt væk fra sweetspot som fronterne gør

Redigeret af Kampus - 27-Oktober-2013 kl. 21:56
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu