recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af baghøjttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Placering af baghøjttalere

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Keyvan Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Marts-2011
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Keyvan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 22:10
Du har nok ret vedrørende sammenligning, men han har mulighed for skrue op for lyd niveauet ved bag kanalerne, samtidigt kan han indstille afstanden mellem sweetspot og bagkanalerne/fronterne/center, som gør at lyden fra receivere kommer til de forskellige kanaler med den korrekte forsinkelse. (Hvis hans receiver ikke har en målemikrofon osv.)
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Point: 1130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 22:53
men hans receiver kan ikke udrette mirakler. Flyt dem længere frem.
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Point: 1639
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Treated Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 23:36
ved godt det ikke er den bedste løsning, men hvad med at hænge dem lidt bag sofaen, helt oppe i loftet og så hvor de peger ned mod sweetspot, ved godt den til venstre kommer til at hænge lidt "midt i det hele" men så sidder de da rimelig perfekt
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Point: 1686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2013 kl. 10:25
Kan slet ikke forstå at du ikke vælger indbygningshøjttalere. Så får du lyden tæt på og slipper for alle problemerne ved vinduet og manglende væg etc. Det ligger da lige til højrebenet. Det er superlet at installere, så frem du kan komme op på loftet. Og når det bare er et almindeligt gipsloft, så kan du sagtens gå i gang.

Du kan sagtens finde gode modeller, som er langt fint til surround højttalere. Jamos nye serie har nogle med 10 tommers enheder, hvis du skal have godt med fylde i lyden.

De kan findes rigtig billig på ebay, men ellers har de også gode tilbud her:

Men de fleste producenter har ret gode indbygningsmodeller efterhånden.
Til top
FaxeKondi Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 12-April-2012
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FaxeKondi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2013 kl. 08:41
Hej Alle

Jeg har nu haft mulighed for at flytte lidt rundt på baghøjttalerne og ikke mindst har jeg fundet ud af at bruge Audyssey setup funktionen som jeg ikke havde kørt tidligere. Derudover har jeg lånt lidt film så jeg havde flere at teste med.

Jeg kørte audyssey efter hver flytning af højttalerne. 

Jeg prøvede at flytte dem helt hen til sofa pegende direkte ind mod sweetspot (det er dog ikke muligt at placere dem der permanent, men ville høre forskellen).

Og jeg prøvede at flytte dem 3 meter fra bagvæggen så der var ca lige langt til sweetspot fra både fronter og baghøjttalere. 

Resultatet er at de indtil videre stadig hænger på bagvæggen :) Om evt. dårlig akustik eller vores rum er skyld i at forskellen mellem de forskellige placeringer var så tilpas lille at jeg vælger at beholde dem på bagvæggen ved jeg ikke.

NAD T757v2 har sat +6 på baghøjttalerne og +2 på fronter. Om jeg overbelaster baghøjttalerne ved jeg ikke, måske nogen kan svare på det? Men det lyder ihvertfald lækkert nu og fornemmelsen af surround har jeg fået :)

Så en varm anbefaling af Dali Zensor serien med en NAD T757v2 skal lyde herfra :)

Og tak til alle for jeres bidrag til tråden.
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2013 kl. 19:59
Godt det endelig lykkedesTongue kunne nu heller ikke forstå hvis det ikke skulle kunne lade sig gøre.
Det er jo netop det man har Audyssey tilWink
Ning
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Marts-2012
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2013 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af FaxeKondi FaxeKondi skrev:

Hej Alle

Jeg har endelig fået investeret i noget surround, men har lidt svært ved at finde det optimale sted / måde at placere mine baghøjttalere.

Mit setup består af:
Dali Zensor 7 x 2
Dali Vokal x 1
Dali SUB E-12 F x 2
Dali Zensor 1 x 2 

Vores rum ser sådan ud:

Udfordringen som jeg ser det er de store vinduer I kan se vi har på næsten hele højre side, samt at der er åbent i venstre side.

Så mit spørgsmål til jer er: Hvordan ville I placere baghøjttalerne i et 5.1 setup? :)

Billeder af vores stue kommer herunder:

På forhånd tak :)
Hej.
Jeg er lige faldet over denne tråd. Du har ikke overvejet at vende det hele rundt. Altså så spise afdelingen og sofagruppen bytter plads.
Jeg mener det bestemt vil være en fordel akustisk. Du slipper for vindues partiet, der vil volde problemer, fordi det er så tæt på.
Med løsningen omvendt, kunne der monteres nogle flotte diffusere på sidevæggene, der ville resultere i klart bedre lyd. Ja diffusere kan bestemt se rigtig godt ud.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2013 kl. 14:50
Det er rigtigt vigtigt, at området omkring højtalerne er ensartet venstre/højre. Bagvæggen bør også være ensartet. Det er der ikke i den nuværende opstilling.
Til top
FaxeKondi Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 12-April-2012
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FaxeKondi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2013 kl. 09:57
@Sven Palvig 
Vi kommer desværre til at sidde alt for tæt ved tv'et hvis vi bytter rundt. Konen snakker dog om at hun gerne vil have en høj bogreol på væggen til venstre hvor vi har et billede nu. 

Kan sådan en bogreol ikke hjælpe lidt på akustikken? Placeringen passer nemlig fint med stedet hvor venstre front reflekteres på denne væg (har prøvet at placere et spejl for at se hvor den rammer ca).

Desuden kunne jeg også trække gardinerne for når vi se film. Vi har lamel gardiner med mørklægning på den ene side, men om de er udemærket til at absorbere ved jeg ikke. :)

Redigeret af FaxeKondi - 04-November-2013 kl. 09:58
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2013 kl. 18:27
En bogreol hjælper på akustikken. Jeg har en del bøger, som jeg har placeret forskellige steder. Men bøger er ikke det optimale. Jeg ville placerer absorbenter eller diffusere ved første reflekspunkt på væggen.
Diffusere kan placeres mange steder i rummet og de giver så meget i lyd kvalitet.
Jeg har nogle fra det tyske Hofa, og de lyder godt. Samtidig ser de virkelig flotte ud sådan med dæmpet belysning og de forbedre rummets akustik. Jeg købte mine igennem http://www.thomann.de/dk/hofa_diffusor.htm
Jeg har placeret diffusere direkte foran mine bøger. Jeg vil dele bogreolen, så der kommer til at gå en stribe diffusere i lyttehøjde.
Jeg har også nogle tynde lamelgardiner, man kan se ud igennem, og de forbedre lyden. Men på sidevæggen vil det ikke være nok.

Redigeret af Sven Palvig - 06-November-2013 kl. 18:32
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu