recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af centerhøjttaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlacering af centerhøjttaler

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
lpnielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 233
Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af centerhøjttaler
    Sendt: 04-April-2006 kl. 00:16

Hej

Jeg har lige bestilt Panasonic 42PV60 her på fælleskøb med fod. Jeg regner således med, at den skal stå på en eller anden form for TV-bænk. Nu er det jo så, at jeg skal finde ud af, at få det hele til at gå op i en større enhed.

For det første, hvor skal man dog placere centerhøjtaleren? På mit gamle TV, der står den bare ovenpå TVet, men det går jo ikke rigtigt længere.

Og for det andet, hvis der er nogle som kender til TV-møbler (gerne med mulige valg af materialer), der kan have 4 apparater stående i og plasmaen på toppen.

 

Mvh

LPN
Til top
håkon Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 107
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 10:12

Hej !

En centerhøjtaler skal vel stå i midten  Jeg har selv et Pana 42", og har købt en 3- delt TV- bænk fra IKEA - De har et stort udvalg, og til rimelige priser.

     / Arne

Til top
lpnielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 233
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 10:36

Ikke flabet  .... Jeg ville umiddelbart mene, at man kunne stille det på en af hylderne (hvis man finder det rigtige bord) under TV'et. Men nu synes jeg at jeg har læst, at centerhøjttaler ikke må stilles for lavt. Så spørgsmålet er måske mere, hvis den er stillet under i sit TV-møbel - står den så ikke for lavt?

Mvh

LPN
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 11:44

Det optimale er at placere den i "ørehøjde", når du sider ned.

Om det er over eller under TVet, afhænger jo så meget af hvor højt du placere det. Jeg venter selv på en Panasonic PV60 på vægbeslag. Den regner jeg med kommer til at hænge i en højde, så centerhøjtaleren skal være under TVet. Det vil være lidt for lavt hvis det skal være optimalt. Men den kommer for højt op, hvis den skal op over.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 12:44

Det optimale - når vi også tager billedet med i betragtning - er at bruge to éns centerhøjttalere, en lige over og en lige under skærmen. Så virker det som at lyden kommer fra skærmens midte på samme måde som mono på et stereoanlæg kan høres lige i midten. 

Det er så en ekstra udgift og forstærkeren er næppe glad for belastningen, hvis de parallelkobles.

I biografen kommer centerlyden ud gennem perforeringer i lærredet.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
vipmlo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 830
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 12:57
Til top
Birkmose Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 13:24

Hej

Centerhøjtaleren placeres mest optimalt midt for billedet, men der er ikke noget i vejen for at placere den bag TV'et. Det er man jp eksempelvis tvunget til i biograferne hvor de typisk er placeret bag læredet.

Det eneste dette kræver er at Delay på forstærkeren stilles i overensstemmelse med dennes foreskrifter i forhold til afstanden til centerhøjtaleren.

Det burde fremgå af din manual, hvor der som regel er en tabel, hvor delay vises som en funktion af afstanden fra lyttepositionen.

___________________

M.V.H Lars Birkmose
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 13:28

Det kan da ikke være optimalt at sætte den bag ved tv'et !!

Hvilke jo heller ikke kan lade sig gøre hvis man væg-monterer sit tv.

lpnielsen har jo sit på en fod, så for ham burde det kunne lade sig gøre.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 13:39

Bag TV'et? Jeg har faktisk prøvet det, og det duer simpelthen ikke.

Lyden vil ikke stråle direkte, og lyden vil farves af reflektioner. Et TV er jo ikke perforeret!

Man kan sammenligne udstrålingen fra en diskant-enhed med lyskeglen fra en alm. lommelygte. Og den regel med ca. i ørehøjde er fin både til center og L og R.

Centeren kan godt sidde bagud i forhold til TV'et, altså på en væg e.l., men man skal kunne se hele fronten på højttaleren fra lyttepladsen. Ellers får man en dårlig diskant og en farvet, diffus og uklar lyd.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
lpnielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 233
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af Birkmose Birkmose skrev:

Hej

Centerhøjtaleren placeres mest optimalt midt for billedet, men der er ikke noget i vejen for at placere den bag TV'et. Det er man jp eksempelvis tvunget til i biograferne hvor de typisk er placeret bag læredet.

Det eneste dette kræver er at Delay på forstærkeren stilles i overensstemmelse med dennes foreskrifter i forhold til afstanden til centerhøjtaleren.

Det burde fremgå af din manual, hvor der som regel er en tabel, hvor delay vises som en funktion af afstanden fra lyttepositionen.

Det fatter jeg ikke meget af - jeg kan vil ikke sætte den bagved skærmen? 

Og ellers synes jeg ikke helt, at jeg har fået et løsningsforslag til mit tilfælde, hvor skærmen står på et TV-bord (formentlig 40-50 cm højt). Løsningen bliver nok stadig lav placering, og så er det ikke optimalt! Ellers må foden smides ud, og skærmen op på vægges så højttaler kan hænge under.

 

 

Mvh

LPN
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 13:58

Kender ikke dit tv, men med de bedre TV kan man ofte bruge selve tv'et som center.

De har gerne en indgang/funktion som hedder Center HT.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 14:16

Oprindeligt skrevet af lpnielsen lpnielsen skrev:

Og ellers synes jeg ikke helt, at jeg har fået et løsningsforslag til mit tilfælde, hvor skærmen står på et TV-bord (formentlig 40-50 cm højt).

Du vil sikkert få diskanten fra én centerhøjttaler tættere på ørehøjde (og det forslag/råd har du altså fået i flere omgange) ved at [løsningsforslag=] hænge centeren på væggen bag ved og lige over TV'et end ved at placere den lavt.

Kommer den lidt over er det ikke kritisk, du undgår også gulvrefleksioner, der vil spille ind ved placering under skærmen - især hvis der ikke er tæppe.

At bruge TV'ets indb. højttalere til center-lyd er sikkert et velment forslag, men det er ikke videre Hi-Fi, og når man nu har en centerhøjttaler er det efter min mening ikke relevant.

Hvis ikke du er meget kort eller sidder meget lavt: Overvej evt. at hænge TV'et op på en væg.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu