recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af Elac surrond baghøjtalere 
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Placering af Elac surrond baghøjtalere 

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 12:33
Du er ikke provokerende Otto, gider bare ikke at diskutere med dig.
Brug din energi på at hjælpe trådstarter fremfor at hænge dig i bagateller.
Til top
sd2100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2008
Point: 309
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd2100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Så gik starten.

Ha det pænt.

Jeg har virkeligt svært ved at se at det er mig der er den provokerende her.
Et eller andet sted må man vel gå ud fra, at højttalerproducenten har gjort sig nogle praktiske erfaringer mht. placering af egne højttalere i en surroundopsætning!
Nå,
bortset fra det, så håber jeg, at du (Otto) kunne komme med nogle input af praktiske erfaringer, eftersom du har professionel tilgang.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 12:52

Du er ikke provokerende Otto, gider bare ikke at diskutere med dig. 

Det findes der en simpel løsning på: Stop med at svare.

Mit bedste råd er, når nu det lyder som om at muligheden er der for at prøve sig frem, at holde sig til dét. Der findes ikke et universelt råd om placering af højttalere som virker for alle, da forudsætningerne er forskellige. De "officielle" retningslinier tager udgangspunkt i at ALLE retningslinierne bliver fulgt. Ændrer du en eller flere kriterier, ændrer du også på hvad de andre retningslinier bør være. Dét er det profesionelle råd.

Hvis jeg skulle vælge mellem at følge højttalerproducentens råd, og at følge Dolby/DTS' råd, ville jeg modsat Strecker til hver en tid følge højttalerproducentens, ud fra følgende logik: Dolby og DTS ved ikke hvilken højttaler du har, hvilken spredning eller andre egenskaber den har, og kan ikke tage højde for det hvis den afviger fra det teoretisk perfekte. Men det gør højttalerproducenten. Der kan være egenskaber ved højttaleren der gør at det er formålstjenstligt at afvige fra de officielle retningslinier. Og hvis jeg ikke stoler på at højttalerproducenten ved hvad de laver, eller er uenig i deres lydfilosofi, så køber jeg ikke deres produkter - og så er spørgsmålet omsonst.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 12:53
ALLE de film vi ser / hører er med enten Dolby eller DTS, så giv mig EN god grund til at vi ikke skulle følge deres anvisninger.? Det er jo trods alt dem der har mixet lydsporet efter netop deres egne retningslinier.

Hvis en højttalerproducent laver en højttaler der ikke er bygget til at følge den lyd som alle film bliver udsendt i så egner de sig slet ikke til hjemmebio'en..

jeg har som sagt prøvet stort set alle tilgængelige placeringer af surround /sidehøjttalere fra mange forskellige producenter ( incl Elac ) og resultatet er det samme uanset hvilken højttaler man benytter..

den bedste løsning har hver gang været at de placeres på sidevæggen 90-110 grader fra lyttepositionen evt med en vinkel mod lytteren..
ikke på bagvæggen og pege lige ud i rummet..

Redigeret af strecker - 12-Marts-2014 kl. 13:10
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 13:18
Jeg skal indrømme at jeg også undrede mig da jeg læste Elacs anbefaling, men jeg synes på den den anden side at deres Email uddybning giver fint mening i forhold til hvordan mange anbringer surroundhøjttalerne og i forhold til at mange slet ikke kan anbringe dem som anvist af Dolby mv. Hvis du kigger på de normale anbefalinger vil du se at der fra "center-stolen" normalt er lige langt til alle højttalere. Det er meget få der har mulighed for den løsning med mindre man spiller på tværs af rummet. Spiller man på langs får man den opstilling som Elac er inde på, hvor surroundhøjttalerne er "for tæt på". Det er på den måde ikke et spørgsmål om at gøre det rigtigt eller forkert. Det er et spørgsmål om at finde den mindst ringe løsning. At Elac så godt kunne have uddybet hvad de mente i stedet for at give generelle anvisninger der IMO også vil være forkert, hvis man har bedre plads er så en anden ting.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 13:24
Lige præcis.
De skulle hellere skrive at hvis den optimale placering ikke er mulig så.........
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 13:27

ALLE de film vi ser / hører er med enten Dolby eller DTS, så giv mig EN god grund til at vi ikke skulle følge deres anvisninger.? 

Det har jeg jo lige gjort.

Det er jo trods alt dem der har mixet lydsporet efter netop deres egne retningslinier. 

Hvis en højttalerproducent laver en højttaler der ikke er bygget til at følge den lyd som alle film bliver udsendt i så egner de sig slet ikke til hjemmebio'en..

De egner sig ikke til en hjemmebio der er bygget efter retningslinierne. Men hvor mange er dét? Jeg vil ikke nødvendigvis vælge de samme højttalere til en dedikeret bio bygget efter foreskrifterne, som til en typisk dansk dagligstue. Desuden tager de (ligesom THX, iøvrigt) udgangspunkt i at opnå acceptabel lyd over flere lyttepositioner. Mon ikke du har fokuseret på hvad der lød best i sweet spot?

Men mit svar udelukker bestemt ikke muligheden for at diskvalificere højttalerne...

jeg har som sagt prøvet stort set alle tilgængelige placeringer af surround /sidehøjttalere fra mange forskellige producenter ( incl Elac ) og resultatet er det samme uanset hvilken højttaler man benytter..

den bedste løsning har hver gang været at de placeres på sidevæggen 90-110 grader fra lyttepositionen evt med en vinkel mod lytteren.. ikke på bagvæggen og pege lige ud i rummet..

Det er heller ikke det Elac siger. Deres anbefaling går fint i spænd med at sætte dem i 110 grader, og undlade at vinkle dem (du skriver "evt"?). Men måske har du misforstået deres formulering?

Redigeret af Otto J - 12-Marts-2014 kl. 13:29
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 13:39
Trådstarters sofa står op ad en væg...

For at køre med surround back i et 7.1 system kræver det en del plads bag lytteren for at få noget ud af de sidste to højttalere. ( tommelfinger regel )
Hvorfor er det pludselig anderledes når højttalerne er fra Elac.
De må godt placeres på bagvæggen, pengene frem mod lærred selvom man sidder klods op ad bagvæggen.

De må være meget specielle de højttalere.!
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8685
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det er heller ikke det Elac siger. Deres anbefaling går fint i spænd med at sætte dem i 110 grader, og undlade at vinkle dem (du skriver "evt"?). Men måske har du misforstået deres formulering?

Deres illustration viser nu mere en 140-150°
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 13:56
Nevermind.

Redigeret af Otto J - 12-Marts-2014 kl. 14:00
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 13:58
Jeg har kun forholdt mig til teksten, som jeg så åbenbart har misforstået. Når jeg kigger på deres tegninger, så er jeg enig - det er en dårlig anbefaling.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 14:04
Den optimale placering afhænger af rummet. Dét der er den vigtige parameter ift. hvilken løsning jeg ville anbefale, er afstanden til højttalerne ift. de forskellige pladser.  (Faktisk synes jeg Elac's svar er meget fornuftigt!).

Jeg vil til hver en tid prioritere, at man forsøger den opstilling som minimerer tallet givet ved nedenstående ratio:
Ratio = (afstand mellem de to siddepladser længst fra hinanden) / (afstand fra sidehøjttaler til tætteste siddeplads).

Jo højere en ratio, jo mere forskellig vil folk opleve lyden (og dette er uanset om man har kalibreret med Audyssey eller anden form for kalibrering). Den forskel der opleves vil være, at en sidehøjttaler enten kommer til at være svær at høre eller at dominere, og det er langt værre for oplevelsen end at den er placeret længere tilbage i rummet end hvad Dolby/THX anbefaler.

Streckers rum ser rimelig bredt ud, og det giver derfor god mening at Dolby-specs har givet det bedste resultat. Havde rummet været smallere, ville resultatet nok ikke være det samme.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu