recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af Elac surrond baghøjtalere 
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Placering af Elac surrond baghøjtalere 

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg har kun forholdt mig til teksten, som jeg så åbenbart har misforstået. Når jeg kigger på deres tegninger, så er jeg enig - det er en dårlig anbefaling.

Godt vi endelig ka blive enige.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 14:20
ang pladsering af surround - Jeg har også gjort mig en masse erfaringen. og min konklusion er at afstanden til surround højtalerne , er meget afgørende for om det hedder 110 eller 90grader. Svært at sætte nøjagtige tal på. Men jeg vil umiddelbart tro at alt under 2 meter...så skal de som minimum være 110grader. Og efterhånden som afstanden stiger over 2 meter, kan man pladsere dem længere og længere fremme ( 90 grader )
det er i virkeligheden svært med højden. Men igen - jo længere væk de er fra lytteren , jo lavere kan man hænge dem.
En god øvelse er.
På eks DVE essentials testskiven, er det muligt at genere pink noise i to højtalere på samtidig. Så det man skal gøre , er at eks sende pink noise ud af højrefront/surround. Der hvor lyden er mest tydelig imellem de to højtalere ( phanton ) , bør surroundhøjtaleren hænge. Det er meget nemt at vurdere om det er skidt eller godt. Hvis det er godt hører man nærmest ikke lyden fra højtalerne , men udelukkende et sted imellem dem. Hvis det er skidt kan man tydeligt høre lyden fra begge højtaler , og intet imellem dem.
Til top
andmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Februar-2007
Sted: Danmark
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andmm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

ang pladsering af surround - Jeg har også gjort mig en masse erfaringen. og min konklusion er at afstanden til surround højtalerne , er meget afgørende for om det hedder 110 eller 90grader. Svært at sætte nøjagtige tal på. Men jeg vil umiddelbart tro at alt under 2 meter...så skal de som minimum være 110grader. Og efterhånden som afstanden stiger over 2 meter, kan man pladsere dem længere og længere fremme ( 90 grader )
det er i virkeligheden svært med højden. Men igen - jo længere væk de er fra lytteren , jo lavere kan man hænge dem.
En god øvelse er.
På eks DVE essentials testskiven, er det muligt at genere pink noise i to højtalere på samtidig. Så det man skal gøre , er at eks sende pink noise ud af højrefront/surround. Der hvor lyden er mest tydelig imellem de to højtalere ( phanton ) , bør surroundhøjtaleren hænge. Det er meget nemt at vurdere om det er skidt eller godt. Hvis det er godt hører man nærmest ikke lyden fra højtalerne , men udelukkende et sted imellem dem. Hvis det er skidt kan man tydeligt høre lyden fra begge højtaler , og intet imellem dem.

OKey det må jeg prøve, men er det ikke kun muligt med bipolar højtalere?
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 14:39
Jeg synes mere den øvelse P.Las beskriver, tester om delay/SPL er indstillet korrekt... Jeg ville ikke bruge den til at finde optimal placering.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg synes mere den øvelse P.Las beskriver, tester om delay/SPL er indstillet korrekt... Jeg ville ikke bruge den til at finde optimal placering.

prøver at omformulere det.
Det er tydeligt hvor den ikke skal hænge....ingen phantom imellem højtalerne

det er meget tydeligt hjemme ved mig. Eksperimenterede med at hænge surround længere frem i rummet. Men det fungere ikke. Og pink noise testen underbyggede det bare. Hvis man ikke kan genere et phantom imellem højtalerne , hjælper det på ingen måde at justere på levels. Det kan kun en flytning af surround gøre....eller skifte højtaleren , med en med ens klangbalance som fronterne. ( manuel EQ er også en mulighed )

Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 22:39
@andmm

Hvilken surround receiver har du?
Du kunne "bare" sætte dine højttalere op som dens manual angiver, for det er det dens auto opsætning ville forvente.

.....
Til top
andmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andmm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2014 kl. 09:50
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

@andmm

Du kunne "bare" sætte dine højttalere op som dens manual angiver, for det er det dens auto opsætning ville forvente.

JEg har endnu ikke købt nogen, men regner med at købe en Yamaha RXV1073 (skulle være samme som Yamaha rx-a1020) fra England til 4800 kr. Håber at strømkablet kan skiftetes ved bare at sætte en dansk ledning i.
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2014 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af andmm andmm skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

@andmm

JEg har endnu ikke købt nogen, men regner med at købe en Yamaha RXV1073 (skulle være samme som Yamaha rx-a1020) fra England til 4800 kr. Håber at strømkablet kan skiftetes ved bare at sætte en dansk ledning i.

Yamaha RX-V1073

.....
Til top
andmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andmm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2014 kl. 10:55
Når jeg går min Yamaha RX-V1073 (som er næsten identisk med rx-a1020) skal jeg så bare indestille den til 8 ogm impedans? MIn e højtalere er 4ohm men ifølge:

Skal man indstille sin reciver til 8 ohm, selvom producenten anbefaler mindre.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu