|
Placering af Elac surrond baghøjtalere |
Besvar ![]() |
Side <1 234 |
Forfatter | ||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Godt vi endelig ka blive enige. |
||
![]() |
||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
|
ang pladsering af surround - Jeg har også gjort mig en masse erfaringen. og min konklusion er at afstanden til surround højtalerne , er meget afgørende for om det hedder 110 eller 90grader. Svært at sætte nøjagtige tal på. Men jeg vil umiddelbart tro at alt under 2 meter...så skal de som minimum være 110grader. Og efterhånden som afstanden stiger over 2 meter, kan man pladsere dem længere og længere fremme ( 90 grader )
det er i virkeligheden svært med højden. Men igen - jo længere væk de er fra lytteren , jo lavere kan man hænge dem. En god øvelse er. På eks DVE essentials testskiven, er det muligt at genere pink noise i to højtalere på samtidig. Så det man skal gøre , er at eks sende pink noise ud af højrefront/surround. Der hvor lyden er mest tydelig imellem de to højtalere ( phanton ) , bør surroundhøjtaleren hænge. Det er meget nemt at vurdere om det er skidt eller godt. Hvis det er godt hører man nærmest ikke lyden fra højtalerne , men udelukkende et sted imellem dem. Hvis det er skidt kan man tydeligt høre lyden fra begge højtaler , og intet imellem dem. |
||
![]() |
||
andmm ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Februar-2007 Sted: Danmark Status: Offline Point: 217 |
|
OKey det må jeg prøve, men er det ikke kun muligt med bipolar højtalere?
|
||
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
|
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4475 |
|
Jeg synes mere den øvelse P.Las beskriver, tester om delay/SPL er indstillet korrekt... Jeg ville ikke bruge den til at finde optimal placering.
|
||
![]() |
||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
|
prøver at omformulere det. Det er tydeligt hvor den ikke skal hænge....ingen phantom imellem højtalerne det er meget tydeligt hjemme ved mig. Eksperimenterede med at hænge surround længere frem i rummet. Men det fungere ikke. Og pink noise testen underbyggede det bare. Hvis man ikke kan genere et phantom imellem højtalerne , hjælper det på ingen måde at justere på levels. Det kan kun en flytning af surround gøre....eller skifte højtaleren , med en med ens klangbalance som fronterne. ( manuel EQ er også en mulighed ) |
||
![]() |
||
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2876 |
|
@andmm
Hvilken surround receiver har du? Du kunne "bare" sætte dine højttalere op som dens manual angiver, for det er det dens auto opsætning ville forvente. |
||
.....
|
||
![]() |
||
andmm ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Februar-2007 Sted: Danmark Status: Offline Point: 217 |
|
JEg har endnu ikke købt nogen, men regner med at købe en Yamaha RXV1073 (skulle være samme som Yamaha rx-a1020) fra England til 4800 kr. Håber at strømkablet kan skiftetes ved bare at sætte en dansk ledning i.
|
||
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
|
||
![]() |
||
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2876 |
|
Yamaha RX-V1073 ![]() |
||
.....
|
||
![]() |
||
|
Når jeg går min Yamaha RX-V1073 (som er næsten identisk med rx-a1020) skal jeg så bare indestille den til 8 ogm impedans? MIn e højtalere er 4ohm men ifølge:
Skal man indstille sin reciver til 8 ohm, selvom producenten anbefaler mindre.
|
||
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 234 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |