recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af mulig subwoofer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlacering af mulig subwoofer

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
amnesia Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 153
Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af mulig subwoofer
    Sendt: 19-November-2009 kl. 08:46
Da jeg står overfor køb af hvad der skal være begyndelsen på et kommende surround anlæg - altså front, center, receiver og subwoofer - er jeg i den sammenhæng blevet i tvivl om mine valgmuligheder mht placering af sidstnævne.

Jeg har lavet en hurtig tegning over rummet og den eneste placering jeg umiddelbart ser er mulig for denne subwoofer - uden at den skal stå midt på en væg et sted. Den skulle gerne kunne gemmes en smule af vejen, så den ikke bare står frit. Det er ikke muligt at placere den ved fronthøjttalerne, da der allerede er fyldt op med tv møbel og fronthøjttalere.

Vil nedenstående placering være helt ude i skoven og give et helt forsket lydbillede? Alternativt skal jeg finde mig et nyt tv møbel, som har en størrelse der gør at både standerhøjttalere, subwoofer og møbel kan stå op ad det 210cm bredde vægstykke.

Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2009 kl. 10:14
Lige netop subwoofer placering, findes der ikke nogen "formel" for.

I teorien, kan en subwoofer placeres hvor som helst, men der er kun en måde at finde ud af hvor den lyder bedst, og det er at prøve sig frem.
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2009 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

I teorien, kan en subwoofer placeres hvor som helst, men der er kun en måde at finde ud af hvor den lyder bedst, og det er at prøve sig frem.

Jo, men den der opstilling ser ikke heldig ud, og en sub er altså også retningsbestemt trods alt.
Men det er jo et godt råd at prøve sig frem, det _kan_ jo være det virker. Skriv om svaret her i tråden.

En bedre placering kunne være henne ved væggen mellem venstre front og sofaen. Sæt en grøn plante oven på subben, så er den sikkert CO2-neutral...

Redigeret af cnn3 - 19-November-2009 kl. 10:21
mvh Christian
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2009 kl. 10:26
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Jo, men den der opstilling ser ikke heldig ud, og en sub er altså også retningsbestemt trods alt.
Men det er jo et godt råd at prøve sig frem, det _kan_ jo være det virker. Skriv om svaret her i tråden.

En bedre placering kunne være henne ved væggen mellem venstre front og sofaen. Sæt en grøn plante oven på subben, så er den sikkert CO2-neutral...

Dybbas (under 125 Hz) kan ikke retningsbestemmes af det menneskelige øre, og en sub vil normalt kun spille under 80-100 Hz. Hvis det er en basrefleks sub, så vil evt. portstøj dog kunne gøre at man vil blive mere opmærksom på hvor den står.

Men, er da enig i at den foreslåede placering heller ikke ville være mit første valg.
Til top
amnesia Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Maj-2009
Sted: Denmark
Point: 153
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2009 kl. 10:47
Der er nok ikke andet for end at prøve sig frem, nej. At placere den ved væggen mellem tv og sofa har også været i mine tanker. Det vil dog, efter min bedste vurdering, se noget malplaceret ud.

Det kan være at den nemmeste løsning er blot at finde et tv-møbel der er knap så bredt som det nuværende - så den kan stå på ad denne væg. Her kommer dog problematikken med at finde et hvidt tv-møbel, der er til at betale og som har den nødvendige dybde og samtidig ikke er for bred.

Jeg må få det indkøbt og testet snarest muligt. 
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu