recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af projektor, zoom/afstand
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlacering af projektor, zoom/afstand

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Thyge Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 162
Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af projektor, zoom/afstand
    Sendt: 15-Maj-2007 kl. 22:54

Hej gutter :) I forbindelse med udskiftning af projektor lurer jeg lidt på hvad der giver det bedste billede.

Setup 1: Afstand mellem projektor og væg/lærred: 3,8 meter, zoom 50%

Setup 2: Afstand ml. proj. & væg: 4,9 meter, zoom 10%

Tag tallene med et gran salt, men det er cirka således for at opnå samme billedstørrelse (~280 cm i bredden).

Er der en tommelfingerregel for dette? Længere afstand giver vel mindre lyskoncentration/mængde, men ved ikke hvor super disse optiske zoom er. Det er en Sony HS50/60 der er i tankerne.

Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2007 kl. 23:05

Hej Thyge

Check dette link http://www.projectorcentral.com/Sony-VPL-HS60-projection-cal culator-pro.htm

Her kan ses at lysstyrken falder i det "grønne" område imellem 83 og 112 tommer.

Samt dette http://www.projectorcentral.com/InFocus_Home-Play_Big_IN72-p rojection-calculator-pro.htm

Her kan ses at lysstyrken falder i det "grønne" område imellem 102 og 135 tommer.

Disse tal er jvf "projectorcentral" baseret på fabrikantens oplysninger.

Det ser ud til at 280 cm er et temmeligt stort billede for HS60 projektor. I 9:16 svarer det til 126 tommer, dvs. at det falder i det "grønne" for IN72 men i det "gule" område for HS60.

Lys intensiteten afhænger af det areal lyset spredes over.

Såfremt blænden IKKE ændrer sig på objektivet ved zoom, er det skærmstørrelsen der er afgørende for lyset.

Du skriver "bedste billede" og det er ikke det samme som mest lys, men du er i farezonen for at sætte HS60 på en opgave den ikke har lysstyrke til at klare.

Prøv at se den på så stor en skærm inden køb.

Du kan også prøve at rykke din IN72 ca 5,9 m fra lærredet og lave billedet størst muligt (ca 335 cm) bredt, det ser ud til at det giver ca samme lysstyrke, som HS60. Forudsat at opgivelserne fra producenterne er nogenlunde ensartede.

Iøvrigt har jeg ingen praktisk erfaring med projektorer.

Ovennævnte skal ikke ses som en absolut sandhed, blot mit "gæt".

Med venlig hilsen

FNørd

 

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2007 kl. 06:18
Oprindeligt skrevet af Thyge Thyge skrev:

Er der en tommelfingerregel for dette? Længere afstand giver vel mindre lyskoncentration/mængde, men ved ikke hvor super disse optiske zoom er. Det er en Sony HS50/60 der er i tankerne.

Som nævnt, du skal passe på med så store billeder med projektorer i den billige ende, de er ikke designet til det. Oftest er lysstyrken i praksis noget under den opgivne, og opløsningen skal du også være obs på. En IN72 kunne jeg ikke drømme om at smide op i den størrelse.

Mht. afstand, så er det rigtigt at du får mindre lys ved at rykke længere fra lærredet. Dette skyldes dog ikke afstanden som sådan (den forskel er ubetydelig), men at optikken ikke udnyttes optimalt. Til gengæld vil en længere afstand være en fordel, hvis du har et lærred med indbygget gain, da du så får mindre hot-spotting (hotspotting betyder at midten er lysere end hjørnerne). Med et almindeligt lærred vil det være en fordel at sætte projektoren så tæt på lærredet som dén projektor nu kan, men det betyder ikke at du ikke kan vælge en anden projektor der er designet til at stå længere væk - så har den en linse der er beregnet til dét. Det er dog lidt teoretisk.

Kort sagt: Vælger du en HS60, så sæt den så tæt på som muligt.

Til top
Thyge Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 162
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2007 kl. 12:26

Nu har jeg fået en Sony HS50 hjem og hænge istedet for IN72 fra Infocus. Jeg nyder den større opløsning, men kan også se at den ønskede størrelse på 280cm ikke dur. Jeg kan max. strække den til ca. 240cm (110").

Min oplevelse de 2 imellem er, at HS50 kræver at rummet er fuldstændigt mørklagt, hvor det med IN72 var okay at der var en smule lys. Men så leverer den også et flot billede. HS50'eren er blevet kalibreret og har fået påsat et kontrastfilter. Nu kan jeg jo se forskellen på en kalibreret projektor, da det kalibrerede setup ligger som "user1 setting" som vælges fra remoten. Lad mig sige det sådan: At skifte fra standard fabriksindstilling eller cinema for den sags skyld, til den kalibrede er som at få en helt ny projektor i en klasse højere. Otto, nu har du ikke været ind over denne projektor, men i den grad hatten af for den levevej du har valgt. Nu kan jeg selv se hvilken forskel det gør!!! Dit fodarbejde må så ligge i at få folk til at forstå hvor meget det betyder.

Nå :-) Jeg bruger lige nu en lys glat væg som "skærm" og det er jo ikke helt iorden. Men økonomien er ikke lige nu til at smide adskillige tusinde kroner på et ordentligt lærred. Jeg har set at der findes Screen Goo (www.goosystems.com) hvor man maler i 2 lag en coating som findes i forskellige gains. Har I nogle erfaringer i om dette produkt overhoved har nogen værdi?

/Thomas

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2007 kl. 14:44

Oprindeligt skrevet af Thyge Thyge skrev:

 Jeg har set at der findes Screen Goo (www.goosystems.com) hvor man maler i 2 lag en coating som findes i forskellige gains. Har I nogle erfaringer i om dette produkt overhoved har nogen værdi?

Screen Goo er som sådan et udmærket produkt. Resultatet i praksis afhænger af dine maler-evner - fra RIGTIGT godt (på deres udstillings-produkter, som jeg har en mistanke om er professionelt sprøjte-malet) til "grinagtigt ringe" hvis du har ti tommelfingre.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu