recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af Sub?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlacering af Sub?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1924
Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af Sub?
    Sendt: 18-September-2009 kl. 11:04

Halløj

Skal starte med at sige at jeg er total surround noob. Er lige sprunget med på M&K købet ved AVP.

Bliver pludselig i tvivl om jeg kan placere subben fornuftigt i stuen.

Stuen er nogenlunde kvadratisk, med en kommode langs venstre sidevæg og en reol på højre side (alt set fra se/lytte position i sofaen). Skærm/lyd vil blive forskudt til venstre i rummet i forhold til midten, således at der vil være ca. 2 m til venstre væg og 3 til højre væg. 

Vil gerne have et stilrent setup, med kun tv og front/center på væggen ved siden af. Regner så med at baghøjtalerne skal stå/hænge ved siden af sofaen. Min plan er at subben skulle stå et eller andet sted i området til venstre for den venstre baghøjtaler, hvilket samtidig er i/omkring hjørnet i stuen.

Er det en ok placering? (leder ikke nødvendigvis efter løsningen der giver 100% optimal lyd, da praktisk placering/stuens udseende selvfølgelig også spiller ind)

Redigeret af thor-thor - 18-September-2009 kl. 12:02
Til top
Christ_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-August-2009
Sted: Denmark
Point: 59
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 11:13
hvis du indstiller din phase korrekt på subben burde det ikke være et problem, husk at placering i et hjørne kan booste bassen unormalt.

Samsung LE52M87
Pioneer SC-LX71
Playstation 3 - Slim
Linux HTPC
Front - Dali Grand Diva
Center - Dali Grand Vocal
Sub - Dali SWA 12
Bag - Dali Suite R0.7
Til top
Kasper-Kirk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 15-August-2009
Sted: Denmark
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 11:17

jeg ville nok som minimum få subben ind i det "rum" du laver med højtalerne..

Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 11:21
Det er temmelig individuelt fra rum til rum hvad der er en god placering for en subwoofer, derfor kan det være svært at sige noget konkret ud fra din beskrivelse.

Nogengange kan forskellen på god og forfærdelig lyd ligge i om subwooferen står en halv meter til den ene eller anden side, eller om den står 10 eller 20 cm fra væggen, så ofte er man nødt til at prøve sig lidt frem ud fra de rammer rummet giver mulighed for. Et tip kan være at placere subwooferen oppe i sofaen i lyttepositionen, og så kravle (!) rundt langs væggen. Det eller de steder langs væggen hvor bassen lyder fornuftigt vil som udgangspunkt være gode placeringer.

Du skal være opmærksom på at kvadratiske rum kan give en del problemer for en subwoofer. I alle rum med parallelle flader (både længde, bredde og højde, dvs. vægge, gulve og lofter) opstår et fænomen der kaldes stående bølger - lyden reflekteres frem og tilbage mellem væggene, og de frekvenser der har samme bølgelængde som afstanden mellem væggene vil blive "stående", sådan at lyden ikke spredes optimalt ved lige præcis den frekvens.

Nogle steder i rummet vil der opstå "nulls" som er områder hvor bølgetoppe og bølgedale udligner hinanden, og andre steder vil der opstå "booms" hvor to bølgetoppe eller dale forstærker hinanden.

Dette er i sig selv ikke nødvendigvis et kæmpe problem hvis rummet har forskellige dimensioner i længde og bredde (og højde). Men ved kvadratiske rum opstår dette fænomen på begge leder ved den samme frekvens, hvilket kan gøre at det lyder som om subwooferen kun spiller med "een tone" nogen steder i rummet, og slet ikke siger noget andre steder...

Kunsten er at finde balancen mellem disse to yderpunkter, og afhængigt af dit rum og den position du sætter subwooferen i, kan du godt risikere at måtte rykke sofaen en halv meter frem eller tilbage for at undgå at sidde midt i et null.

Jeg skriver ikke dette for at "spooke" dig i forhold til M&K sættet, for der kan sagtens være nogen egenskaber i dit rum der gør at det ikke er noget issue (møblering, tæpper, gardiner m.m., der dæmper eller spreder lyden), men for at du er lidt forberedt på hvad du kan komme ud for at skulle tage stilling til.

LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 12:26
Flot flot beskrivelse RogueAgent
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 13:46

Tak for svarene.

Fortsætter med surround projektet, så må jeg se om der bliver problemer med placering etc. 

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 13:52
det er vel også værd at nævne at flere gode receivere som bla. Pioneers SC-LX71/81(72/82) kan kompensere for dette således dette vil fungere bedre end med en receiver som ikke kan... i princippet er det vel blot et spørgsmål om korrekt indstilling hele vejen rundt men det er vel de færreste som kan finde ud af det, hvor de automatiske setupprogrammer som avancerede receivere har netop tager dette med i ligningen især hvis man også kører med full base control (eller har jeg bare misforstået det )
Mvh

René
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu