recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af Subwoofer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Placering af Subwoofer

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Kayel1984 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 70
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kayel1984 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af Subwoofer
    Sendt: 20-Januar-2012 kl. 10:58
Jeg har lige erhvervet mig en subwoofer til mit anlæg (Yamaha RX-V671) med dertilhørende 2x Dali Blue 2002 og 1x Dali Blue C1000,
og nu står jeg så lidt med et problem, da jeg ikke kan finde ud af at indstille, Crossover, phase eller volumen så det passer til rummet eller lytte positionen, som er direkte foran tv'et!

Det er lidt mærkeligt synes jeg, kan ikke få subben til at overtage for de små forhøjtalere jeg har, og ellers er min placering helt forkert!

Derfor ville jeg gerne høre jeres vurdering, om denne placering er optimal eller god nok for mit lyttebehov, som er 60% film og 40% musik.

Dette er mere eller mindre min placering af de højtalere jeg har pt.
Subben er front-firing med lukket kabinet, og kan indstilles i Crossover fra 20-150Hz
synes sagtens jeg kan mærke bassen når jeg ser film, men jeg skal skrue ekstremt højt op, før det bliver på det niveau som jeg ønsker dvs. -30 til -25
på hvilket tidspunkt der bare kommer alt for meget lyd ud af fronthøjtalerne i forhold til hvad subben levere...

Håber i kan hjælpe mig ud fra billedet...
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2012 kl. 11:32
Du har en "Phase" omskifter eller potmeter på din sub. Prøv at skifte den over til 180 grader.

Eventuelt prøv at smide sub'en op på lyttepladsen i sofaen, Phase på 0, og kravl så rundt i stuen og find ud af hvor bassen lyder kraftigst. Og der placerer du din Sub!!!

Hvis ikke det hjælper på bassen, kan du lave en ny kalibrering af hele setuppet, hvor du sætter vol på sub til kl 9, turnover freq til max
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kayel1984 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2012 kl. 12:26
hvad så med det tilfælde at subben så lyder bedst lige foran tv-bordet? det er jo ikke en skide god placering, er det så bare det sted der er tættest på, eller skal man se om man kan finde en bedre position?
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2012 kl. 12:32
Så ville jeg nok finde den næstbedste placering. Der er garanteret flere muligheder

Hjalp det ikke at skifte Phase til 180 grader med den nuværende placering?

Redigeret af Kampus - 20-Januar-2012 kl. 12:34
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kayel1984 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2012 kl. 12:39
er ikke hjemme lige nu, men det skal testes med det samme jeg kommer hjem!
men så vidt jeg husker fra da jeg testede lidt rundt i går, havde jeg Crossover på omkring 50Hz (dvs. omkring kl. 9) mens jeg skiftede på phasen, og den blev mere markant desto mere den kom op mod de 180, men som min nabo også sagde (var på besøg) så kunne man præcist retningsbestemme bassen, hvilket ikke er meningen (eller er det)?

Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2012 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af Kayel1984 Kayel1984 skrev:

er ikke hjemme lige nu, men det skal testes med det samme jeg kommer hjem!
men så vidt jeg husker fra da jeg testede lidt rundt i går, havde jeg Crossover på omkring 50Hz (dvs. omkring kl. 9) mens jeg skiftede på phasen, og den blev mere markant desto mere den kom op mod de 180, men som min nabo også sagde (var på besøg) så kunne man præcist retningsbestemme bassen, hvilket ikke er meningen (eller er det)?

Du stiller crossover på recieveren på 80 hz, og sætter den på max på sub'en. Hvis fronterne er meget små, vil en crossover på 100-120 nok være bedst, men det må du lytte dig frem til. Sub'en skal jo suplere, ikke overtage.

Nej det er ikke meningen man skal kunne høre hvorfra bassen kommer. Men med kun en sub, kan det være svært at opnå med mindre den står midt imellem fronterne, er min egen erfaring. Min står ved siden af højre front, og jeg kan godt høre bassen kommer fra højre. Men da meget musik er indspillet på den måde, generer det ikke synderligt.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kayel1984 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2012 kl. 12:54
tusind tak...
jeg vil lige prøve de forskellige ting du har foreslået (først med at smide subben i lytteposition) og kravle lidt rundt...

men har du et godt musiknummer man kan bruge til den lyttetest? da jeg ellers bare skal bruge en konstant Hz frekvens, hvilket nok ville være det mest effektive, går jeg ud fra?

Redigeret af Kayel1984 - 20-Januar-2012 kl. 13:01
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2012 kl. 12:59
Du skal bare sørge for at få stillet crossover noget højere, da der ellers kommer et slip i bassen. Stiller du det for højt, kommer sub'en til at agere bashøjttaler, hvilket heller ikke er meningen. 100-120 hz vil være passende tror jeg

Redigeret af Kampus - 20-Januar-2012 kl. 12:59
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kayel1984 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2012 kl. 13:06
lige et spørgsmål:
mine fronthøjtalere er jo ikke store, ved jeg... men man vil vel heller ikke klassificere dem som små..
specs er: 
•Bestykning: 1” softdome diskant, 6.5” bas / mellemtone
•Frekvensområde: 41 – 24.000 Hz
•Delefrekvens:3 KHz
•Følsomhed: 88 dB
•Impedans: 4 Ohm
•21.5 / 37.0 / 24.7 cm (B/H/D)

store eller små?
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kayel1984 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2012 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Du skal bare sørge for at få stillet crossover noget højere, da der ellers kommer et slip i bassen. Stiller du det for højt, kommer sub'en til at agere bashøjttaler, hvilket heller ikke er meningen. 100-120 hz vil være passende tror jeg

er det så på receiver eller sub?
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2012 kl. 13:11
De er heller ikke store. Gulvhøjttalere er store. At de går ned til 41 hz er ikke ensbetydende med at de kan levere et tilstrækkeligt lydtryk ved den frekvens. Det er mere sandsynligt at kurven begynder at dale ved 100 hz. Så derfor skal sub'en op at overtage derfra.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2012 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af Kayel1984 Kayel1984 skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

er det så på receiver eller sub?
Stil sub'ens crossover på MAX, og recieverens på minimum 100 hz

Redigeret af Kampus - 20-Januar-2012 kl. 13:13
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu